בנק לאומי | בלעדי

בחסות המלחמה, בדירקטוריון לאומי מתגבש דיל לדחיית הבחירות ליו״ר

דירקטוריון בנק לאומי אמור לבחור יו"ר חדש במקומו של סאמר חאג' יחיא, אך לגלובס נודע כי בדירקטוריון יש הדוחפים לדחייה הבחירה בשלושה חודשים, בשל המצב הביטחוני ואי הוודאות במשק • המוסדיים זועמים על דיל אחר שניסו להוביל בדירקטוריון לבחירת יו״ר ל-9 חודשים בלבד

יו''ר בנק לאומי, ד''ר סאמר חאג' יחיא / צילום: שלומי יוסף
יו''ר בנק לאומי, ד''ר סאמר חאג' יחיא / צילום: שלומי יוסף

המירוץ לתפקיד יו"ר דירקטוריון לאומי מגיע לנקודת השיא, כשחברי הדירקטוריון צפויים לבחור מחר (א') מחליף לסאמר חאג' יחיא, היו"ר בארבע השנים וחצי האחרונות. הדרך לאחד התפקידים המבוקשים במשק הייתה רוויה במאבקים פנימיים, כאשר בסופו של דבר רק שני מועמדים הגישו מועמדות - שמואל בן צבי ואתי דויטש. אולם נראה שלמרות ששניהם ראויים מבחינת הכישורים והניסיון, הם מגיעים לנקודת הסיום בתנאים שאינם אופטימליים עבור הבנק, בוודאי לא בתקופה מאתגרת כזו. יתכן כי מסיבה זו יידרש בנק ישראל לדחות את הבחירות.

בן צבי מכהן בדירקטוריון לאומי כבר למעלה משמונה שנים, מה שמעניק לו מצד אחד יתרון של ניסיון בפעילות בתוך הבנק והיכרות עם מרבית החברים בדירקטוריון, אך מצד שני נותרו לו תשעה חודשים בלבד לכהונה, כך שאם הוא ייבחר בלאומי יצטרכו להחליף יו"ר פעמיים בתוך פחות משנה. על פי ההערכות הוא זוכה לתמיכתו של חאג' יחיא וכן של כמה דירקטורים נוספים, כולל כאלו שהיו אמורים להתמודד על תפקיד היו"ר ומעדיפים מסיבות שונות להעמיד עצמם לבחירה רק לאחר פרישתו של בן צבי, בהנחה שהוא יזכה בבחירות, כלומר מעדיפים להגיש מועמדות "על תנאי".

לגלובס נודע כי בשבועות האחרונים, מאז נודע כי יתכן שבבנק יבחרו יו"ר לתשעה חודשים בלבד, מה שמראש יציב אותו בעמדה חלשה, התעורר זעם גדול בקרב הגופים המוסדיים המחזיקים בכמעט שליש ממניות לאומי. הזעם הזה התבטא בלחץ גדול על חברי הדירקטוריון, מה שעשוי בסופו של להעניק יתרון לדויטש.

באשר לדויטש, היא הצטרפה לדירקטוריון הבנק רק בחודשים האחרונים, ולמרות ניסיונה העשיר במערכת הבנקאית - הייתה יו"ר של בנק (מרכנתיל) וגם של חברת כרטיסי אשראי (כאל), ועמדה בראש חטיבת הניהול הקבוצתי והרגולציה של דיסקונט, נראה שמתגבשת התנגדות לבחירה בה מכיוון שהיא מצטרפת חדשה לדירקטוריון. עם חברות ארוכה יותר בדירקטוריון היו גדלים סיכוייה להפוך ליו"רית הראשונה של בנק גדול בישראל, בענף בנקאי שרק באמצע העשור הקודם היו בו שלוש נשים בתפקיד המנכ"ל ובעוד ימים ספורים, עם סיום כהונתה של סמדר ברבר צדיק בבינלאומי יישאר ללא ייצוג נשי בתפקידי המפתח - יו"ר ומנכ"ל.

נזכיר כי בחודש יולי האחרון המליצה הוועדה לאיתור דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה על המועמדים שיעמדו לבחירת בעלי המניות, כאשר אחת הבקשות המרכזיות של הבנק מהוועדה הייתה להמליץ על מי שיכולים לעמוד בראשות הדירקטוריון. בין היתר נבחר ידידיה שטרן על חשבונות של עודד שריג, מי שהיה בעבר המפקח על הביטוח וגם יו"ר חברת הביטוח מגדל וחברות האחזקות שלה. בבחירות על תקן דירקטור פנימי נבחרו דויטש ואורי אלון, כאשר מי שלא נבחר היה הדירקטור המכהן אבי בזורה. כך, מבין שלושת הדירקטורים שנבחרו, רק דויטש העמידה עצמה לבחירה.

לגבי שטרן, היה נראה כי אם יגיש מועמדות הוא עשוי להוות קונצנזוס ולהיבחר, אך בסופו של דבר הוא הפתיע רבים ולא הציב עצמו לבחירה. זאת, ככל הנראה לאחר שהביע בחודשים האחרונים ההתנגדות לשינויי החקיקה שמובילה הממשלה במערכת המשפט. שטרן, ויתכן כי גורמים נוספים בדירקטוריון, מעדיפים שהמתיחות הפוליטית תסתיים והוא יגיש מועמדות רק בעוד כמה חודשים, מאחר שבחירה בו עלולה להציב את לאומי בנקודה בעייתית מאוד מול משרד האוצר והעומד בראשו, בצלאל סמוטריץ'.

מועמד שמגיע מתוך הדירקטוריון הקיים ולא הגיש לבסוף מועמדות הוא דני קולר. הוא נבחר לדירקטוריון בשנת 2021,ומעבר לכך יש לו ניסיון בפעילות דירקטוריונים בתחומים המהווים חלק מעולם הבנקאות. הוא כיהן כיו"ר פועלים שוקי הון בין 2016 ל־2018, וכיו"ר ישראכרט מ־2014 עד 2016 כשחברת כרטיסי האשראי עוד הייתה בבעלות הבנק. אולם קולר היה מעורב בפרשת העלמות המס של בנק הפועלים (גם לאומי ומזרחי טפחות היו בקלחת ושילמו סכומים גדולים כדי לסיים את הפרשה). הוא כיהן בתפקיד רגיש מאוד כשומר הסף הראשי, כמנהל הסיכונים של הבנק באותה תקופה. גם הוא, כמו שטרן, עשוי להגיש מועמדות בעוד תשעה חודשים אם יהיה זה בן צבי שייבחר מחר, מאחר שפרשת העלמות המס בפועלים חזרה לכותרות בחודשים האחרונים, כשבכירי הבנק בעבר הסכימו להחזיר חלק מהבונוסים שקיבלו.

ככל הנראה יש הסכמה בין הדירקטורים כי נכון לדחות את הבחירות

ולאחר שאמרנו את כל זה, ייתכן כי בסופו של דבר לא יתקיימו בחירות מחר כלל. גורם בסביבת הדירקטוריון אומר לגלובס כי ככל הנראה, יש הסכמה בין הדירקטורים כי הדבר הנכון עבור הבנק, בוודאי כשהמלחמה בדרום נמצאת בעיצומה וגם בגבול הצפון לא שקט, וכשהשווקים עדיין סוערים - לאומי היה הבנק שהוביל את הירידות החדות במדד הבנקים מפרוץ הלחימה עם ירידה של יותר מ-20% - יהיה לדחות את הבחירות.

בלאומי עדיין מחכים להחלטת בנק ישראל אם לאפשר הארכה של שלושה חודשים לדירקטורים שצריכים לסיים את כהונתם - חאג' יחיא ובזורה. במקרה הזו חאג' יחיא יישאר בתפקיד אותו מילא בהצלחה במשך יותר מארבע שנים. אם בבנק ישראל יאפשרו זאת, נראה כי בחירה בבן צבי לתקופה של חצי שנה בלבד תרד מהפרק, ואולי נראה מתמודדים נוספים מעמידים עצמם לבחירה לצדה של דויטש.

בבנק ישראל אמרו בתגובה לפניית גלובס: ״איננו מתייחסים לתוכן פרטני הנידון בשיח בין הפיקוח לגוף מפוקח״.

נציין כי בעבר היו דירקטוריונים שמנו 12 ואף 15 דירקטורים., בתקופה בה על הדירקטוריון להתכנס לעיתים יותר קרובות, גם בהקשר של ניהול סיכונים, גם בהקשר של ועדת ביקורת על פעילות הבנק וגם ביתר הפעילויות של הדירקטוריון, נראה כי אין פסול בהארכת הכהונה ובקיומו של דירקטוריון מורחב.