שתי זוכות ראשונות לחיפוש גז טבעי במכרז של משרד האנרגיה

הקבוצה של ניו-מד,BP וסוקאר, והקבוצה של רציו דנה פטרוליום ו-ENI הוכרזו כזוכות במכרז לחיפוש גז טבעי, בשניים מ-4 המקבצים

ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

אחרי כשלושה חודשים, משרד האנרגיה מכריז על תוצאות המכרז בשניים מתוך ארבעת הבלוקים שהוצעו במכרז. על פי התוצאות, יצחק תשובה יכול לחייך כאשר החברה הבת שלו, ניו-מד אנרג'י זכתה במכרז לאזור I יחד עם ענקית הנפט הבריטית בריטיש פטרוליום (BP) וסוקאר (Socar) מאזרבייג'אן. זוכה נוספת היא שותפות רציו של יגאל לנדאו (מחזיקה ב-15% ממאגר הגז לוויתן), יחד עם דנה פטרוליום (שפועלת בים הצפוני יחד עם איתקה) וחברת Eni האיטלקית שזכו ברשיונות במקבץ G. החברות המפעילות צפויות להיות סוקאר ו-Eni, בהתאמה.

הזכייה של ניו מד, BP וסוקאר היא מערבית למאגר כריש של אנרג'יאן, ואילו הזכייה של רציו ושות' היא דרומית מערבית למאגר לוויתן.

על פי התוצאות, יוענקו 12 מכרזי חיפוש לשש חברות, כאשר 4 מתוכן נחשבות חדשות. לדברי משרד האנרגיה, "ככל שיימצא גז טבעי ברישיונות החדשים, יוביל הדבר לגיוון הספקים ולהגברת התחרות במשק הישראלי". המדינה תקבל יותר מ-15 מיליון דולר כמענקי חתימה.

השאלה המעניינת היא מה לגבי שאר המגישות במכרז - חברת אנרג'יאן המחזיקה במאגרי כריש ותנין, וכן אהרן פרנקל, בעל השליטה הגדול בתמר פטרוליום, שהגישו הצעות נפרדות. ככל הידוע, פרנקל הגיש את ההצעה שלו לא דרך תמר פטרוליום. לגלובס נודע כי טרם נקבע מועד לדיון בשני הבלוקים הנוספים.

תולים תקוות במכרזים הללו

במשרד האנרגיה תולים תקוות רבות במכרזים הללו מתוך מטרה למשוך חברות בינלאומיות חדשות להיכנס לפעילות בישראל. כניסתן של Eni וכן סוקאר ו-BP הן בהחלט התפתחות טובה מבחינת השוק המקומי, כאשר צריך לזכור ש-BP ואדנוק מאיחוד האמירויות נמצאות בעיצומו של הליך לרכישת חצי מניו-מד, החברה הבת של קבוצת דלק. ועדה שהקימה ניו מד אף ביקשה מבריטיש פטרוליום ואדנוק תוספת למחיר הרכישה, בעקבות עליית מחירי הנפט והגז בעולם בחודשים האחרונים, אלא שבעקבות הטבח בעוטף עזה צנחה המניה ביותר מ-22% והחשש הוא שקריסת המניות בבורסה עלול להבריח את המשקיעות הזרות.

מצד שני, בחברות הסכימו בחודש מרץ לרכוש את ניו מד בפרמיה של 70% מעל המחיר באותם ימים, ומהבחינה הזו - אין לחברות סיבה לסגת מהעסקה.

החברות שזכו במכרז אמורות יהיו לבצע קידוח לבחינת פוטנציאל הקידוח - אקספלורציה. רישיון חיפוש יינתן למשך תקופה של 3 שנים. אחר כך החברות יוכלו לבקש ארכה של שנתיים תוך הגשת תוכנית עבודה לביצוע קידוח בלפחות אחד מהרשיונות. לאחר ביצוע קידוח אחד לפחות ועמידה בכלל תכניות העבודה, ניתן יהיה להאריך את תקופת הרישיונות במקבץ בשנתיים נוספות, עד מקסימום 7 שנות רישיון.

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "בשורה דרמטית למשק הישראלי. דווקא בעת הזו, חברות ענק של חיפושי גז טבעי מביעות אמון בחוסנה של ישראל ורוצות להשקיע כאן. החברות הזוכות התחייבו להשקעות חסרות תקדים בחיפושי גז טבעי כבר בשלוש השנים הקרובות, בשאיפה למציאת מאגרים חדשים, וכך לביצור הביטחון האנרגטי של ישראל, חיזוק קשריה הבינלאומיים של ישראל, הוזלת יוקר המחיה וגיבוי אנרגטי להאצת מעבר המשק לאנרגיות מתחדשות. ברצוני להודות לאנשי מינהל אוצרות טבע במשרדי על עבודתם המאומצת, בשעת מלחמה, שרבים מעובדיו במילואים, להמשך קידום משק האנרגיה הישראלי לעבר עתיד בטוח ונקי יותר".