111 כיתות לימוד בשישה אתרים: תוכנית המדינה לבתי ספר זמניים עבור המפונים

המועצה הארצית תביא לאישור המלצה לשר הפנים, שתאפשר הקמה מהירה של מתחמי חינוך זמניים עבור מפוני עוטף עזה וגבול הצפון • היכן יוקמו ומה נדרש כדי לאפשר את הקמתם בזמן קצר

תושבי עוטף עזה במלון עין גדי / צילום: אלדד גולן
תושבי עוטף עזה במלון עין גדי / צילום: אלדד גולן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון מחר (ג') במהלך לזירוז הקמת מתחמי חינוך עבור המפונים מיישובי הדרום והצפון בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". על פי פרטי התוכנית, הכוונה היא לקדם לפי שעה הקמה של שישה מתחמים, עם יותר מ-100 כיתות לימוד, בכמה נקודות ברחבי הארץ. גלובס מביא את פירוט המתחמים המתוכנן לקום בכל מתחם.

ניתוח | אירוע חסר תקדים: 130 אלף איש מפונים מביתם 

הצו יאפשר פטור מתוכנית ומהיתר - ויאפשר הקמה מהירה

המועצה הארצית תדון מחר במתן המלצה לשר הפנים משה ארבל, הקוראת לשר לחתום על צו המעניק פטור מתוכנית ומהיתר לטובת הקמת מבנים יבילים (ניידים) זמניים לצורכי חינוך. המלצת המועצה תועבר לשר, ולאחר חתימתו על הצו ניתן יהיה ליישם את הצו בפועל.

צו התכנון והבנייה האמור מתייחס לסעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה אשר מעניק לשר הפנים את הסמכות לקבוע, במקרים חריגים, כי "קיים מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית שלשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים שאם ביצועם יותנה באישורה של תוכנית או בקיומו של היתר לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש", כך על פי לשון הצו, "ולפיכך, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, לקבוע בצו פטור מהיתר או מתוכנית".

הפטור יאפשר למעשה "לדלג" על שלבים מהותיים בתהליך התכנון והרישוי, וכך יזרז את הקמת המתחמים, החיוניים למתן שירותי חינוך ורווחה לתושבים המפונים. כל המבנים המתוכננים הם מבנים יבילים אשר הקמתם והצבתם קלה ומהירה יחסית.

על פי הצו שיובא מחר לאישור, המבנים יוקמו על ידי משרד החינוך או על ידי ידי הרשות המקומית הרלוונטית. תוקף הצו יהיה שנתיים, ובתום תקופה זו יפנה משרד החינוך את המבנים מהשטח ויחזיר את המצב לקדמותו.

תחילה דובר על חמישה מתחמים ייעודיים ברחבי הארץ, אך לפי פרטי התוכנית שיוצגו מחר בפני המועצה הארצית, מדובר כעת בשישה מתחמים - באילת, במועצה האזורית אילות (צפונית לאילת), במועצה האזורית תמר, בערבה וברעננה. בסך הכול מדובר על 111 כיתות לימוד - כולל כיתות לחינוך מיוחד וכיתות גן - בשטח של כ־17,400 מ"ר, וכן מבנים נלווים כדוגמת מבני מנהלה, תאי שירותים, מרחבים מוגנים כמובן ועוד.

האתרים המיועדים: מגרשים ריקים, חניונים ומבני תיירות נטושים

המתחמים, על פי התכנון הנוכחי כוללים מתחם אחד באילת, בחניון הצמוד מועדון סלינה שבצפון העיר, שיכלול 30 כיתות יבילות, במתחם בשטח של 4,200 מ"ר. המתחם יכלול גם 12 מרחבים מוגנים מוסדיים (ממ"מ) בשטח כולל של כ־600 מ"ר ועוד מבנים נלווים ושטחי פיתוח בשטח של כ־200 מ"ר.

בסמוך ליטבתה, דרום־מזרחית לקיבוץ הנמצא בצמוד לכביש 90, כ־40 ק"מ מאילת, מוצע מתחם שבו 24 כיתות לימוד, שלוש כיתות לחינוך מיוחד, ממ"מ בשטח כולל של כ־1,000 מ"ר, כ־400 מ"ר מבני שירותים וכן מבנים נלווים ופיתוח ומרכז התכנסות בשטח של כ־400 מ"ר. בסך הכול חולש המתחם על פני 4,000 מ"ר, בשטח שאינו מיועד לבנייה נכון להיום.

במושב ספיר, בערבה התיכונה, מוצע מתחם בן 20 כיתות לימוד, בתוספת 20 ממ"מ בשטח של כ־1,000 מ"ר, 8 יחידות שירותים בשטח כ־800 מ"ר ומבנים נלווים ופיתוח בשטח כ־200 מ"ר. מדובר בשטח של כ־4,000 מ"ר, בייעוד מבנים ומוסדות ציבור (לכן אינו זקוק לפטור מתוכנית, אלא רק לפטור מהיתר ומהכנת תשריט איחוד וחלוקה).

במתחם הסולריום שבמועצה אזורית תמר, מדרום למתחם התיירות עין בוקק שעל חופי ים המלח, מוצע מתחם בן 15 כיתות, עם שישה מרחבים ממוגנים בשטח כ־300 מ"ר, וכ־200 מ"ר מבנים נלווים ופיתוח. מדובר בשטח של כ־2,000 מ"ר שבעיקרו מנצח מתחם תיירות נטוש במקום.

בבאר אורה, יישוב קהילתי כ־20 ק"מ צפונית לאילת מוצע מתחם בן 12 כיתות ועוד שתי כיתות לחינוך מיוחד, וכן מבני שירותים בשטח של כ־400 מ"ר, מרכז התכנסות, חדר מורים מבנים נלווים ופיתוח בשטח של כ־400 מ"ר. מאחר שייעוד המתחם, בשטח 2,200 מ"ר, הוא מוסדות חינוך, דת ובריאות, לא נדרש פטור מתוכנית אלא רק פטור מהיתר. עם זאת, נכון לעכשיו מתחם זה לא יכלול מרחבים מוגנים.

המתחם השישי הוא ברעננה, ברחוף השיזף הסמוך למחלף כפר סבא־רעננה צפון ולרחוב ויצמן הראשי. המתחם יציע חמש כיתות לימוד, מבנה גן, מבנים נוספים בשטח 200 מ"ר ומרחבים מוגנים בשטח של כ־200 מ"ר. מדובר בחלקה בייעוד שטח ציבורי פתוח, החולשת על פני 1,000 מ"ר בסך הכול.