הכלכלה הגדולה בעולם בדרך לתפנית? 3 גורמי סיכון על המשק האמריקאי

נטל הריבית הגבוהה על הצרכנים האמריקאים שובר שיאים, החוב הממשלתי של ארה"ב הולך וגדל, ותשואות האג"ח הממשלתיות נמצאות ברמה גבוהה מהרגיל • אלו שלושת גורמי סיכון שמכבידים על הכלכלה החזקה בעולם

מרכז קניות בלוס אנג'לס, ארה''ב. הנטל על הצרכנים שובר שיאים / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes
מרכז קניות בלוס אנג'לס, ארה''ב. הנטל על הצרכנים שובר שיאים / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes

כבר שנה וחצי שהפדרל ריזרב מעלה את הריבית בקצב שיא. כעת, כשהיא עומדת בטווח של 5.25%-5%, הקונצנזוס בשוק הוא שוועדת השווקים הפתוחים תשאיר את הריבית ללא שינוי. לאחרונה התפרסמו נתוני צמיחה חיוביים בארה"ב, שמלמדים כי המשק האמריקאי צמח בקצב שנתי של 4.9% ברבעון השלישי של השנה (גבוה מהתחזיות המוקדמות של 4.3%), אך האם המגמה החיובית תימשך לאורך זמן? הנה שלושה גורמי סיכון שמכבידים על הכלכלה החזקה בעולם.

הנתונים שמראים: הפדרל ריזרב יכול לחכות עם הריבית, בינתיים 

1 הנטל על הצרכנים שובר שיאים

בזמן שהכלכלנים חוזרים שוב ושוב על ההערכה כי הפד ישמור על הריבית גבוהה לאורך זמן, הנטל על הצרכנים שובר שיאים. לפי ניתוח של CNBC, הריבית על משכנתה ל־30 שנה בארה"ב הגיעה לשיעור של 8% - שיא של 23 שנה; הריבית הממוצעת על הוצאה בכרטיסי אשראי עולה על 20% וההוצאה על הלוואה לרכב זינקה אף היא, לרמה הגבוהה ביותר מזה 16 שנה - כ־7%.

הנתונים האלה עלולים לבשר שמגמת הצמיחה החזקה עשויה להיחלש. זו ההערכה של אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, שכתב בסקירתו כי "המומנטום של הצריכה הפרטית צפוי להיחלש בשל מספר גורמים. זאת, ניתן לראות כבר עכשיו בקצב הגידול השנתי של הכנסות הצרכנים, שירד ל־4.7% לעומת שיעור של יותר מ־5.5% במחצית הראשונה של השנה".

2 הגירעון תופח ומתייקר

החוב הממשלתי של ארה"ב הולך וגדל. רק לפני מספר חודשים, הגידול בחוב של הממשל הביא את ארה"ב לסכנה ממשית של חדלות פירעון. הסכנה אמנם הוסרה ותקרת החוב עלתה, אבל המשבר כבר הביא לנזק - הורדת דירוג האשראי של ארה"ב מצד חברת פיץ' באוגוסט האחרון. לאחרונה, פרסם משרד האוצר האמריקאי כי הגירעון השנה עומד על שיעור כמעט כפול מזה של השנה שעברה - 1.7 טריליון דולר, לעומת 1 טריליון ב־2022. לפי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי, "העלייה הגדולה בגירעון נובעת בעיקר מהירידה בהכנסות הפדרליות ממסים".

3 שוק האג"ח: ההיצע עולה, הביקוש יורד

הזינוק בגירעון מביא איתו סיכון נוסף - שוק איגרות החוב של ארה"ב. כבר שבועיים שתשואות האג"ח של הממשל האמריקאי ל־10 שנים נמצאות סביב 4.9%. ד"ר בפמן מסביר: "האוצר בארה"ב צריך לממן חוב עצום הגדל מדי שנה, ולכן חייב להנפיק אג"ח כל הזמן. בנוסף, מאז משבר החוב, הרזרבות בבנק הפדרלי הידלדלו בקרוב לטריליון דולר. האוצר צריך למלא את המלאי הזה, בנוסף למחויבויות הרגילות, וכך, מספר איגרות החוב המונפקות עולה (כלומר ההיצע, א"כ)".

בזמן שהיצע האג"ח הממשלתיות עולה, בפמן מסביר כי הביקוש יורד. "התשואות לאג"ח ביפן עולות ומייצרות ביקוש מקומי שבא על חשבון האג"ח האמריקאיות. בנוסף, הסינים החלו למכור הרבה מאוד אג"ח אמריקאיות כדי לממן את התאוששות המשק ולמתן את הפיחות ביואן".

ירידת הביקוש מגיעה גם מתוך הפדרל ריזרב. במסגרת ההידוק המוניטרי, הפד - הלקוח הגדול בשוק - הפסיק לקנות את איגרות החוב של ארה"ב. זבז'ינסקי מסביר כי העלייה בתשואות האג"ח בשילוב הרעה בתנאים הפיננסיים בארה"ב, "לא רק מאיימת לפגוע בפעילות הכלכלית, אלא גם מגבירה סיכון לתקלה פיננסית, כפי שהייתה בחודש מרץ בעת משבר הבנקים".