הדולר נחלש אל מתחת ל־4 שקלים. אלה הסיבות

אחרי שהגיע לשפל של יותר מעשור, השבוע השקל חזר להתחזק מול הדולר • שינוי הכיוון הגיע למרות שהמלחמה - שהייתה הגורם המרכזי לפיחות בשקל • מומחים מעריכים שהמגמה צפויה להימשך, ולא רק בגלל בנק ישראל

הדולר נחלש אל מתחת ל־4 שקלים. אלה הסיבות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדולר נחלש אל מתחת ל־4 שקלים. אלה הסיבות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי שהגיע לשפל של יותר מעשור, השבוע השקל שב להתחזק מול הדולר. מחיר המטבע האמריקאי ירד אל מתחת לרף ה־4 שקלים לדולר, כשמקבילו הישראלי התחזק לעומתו בכמעט 3%. ביום חמישי שער הדולר היציג נקבע על 3.96 שקלים. התפנית הזו קיזזה כמחצית מהפיחות בשקל מתחילת המלחמה. מדוע השקל מתחזק? והאם הכלכלנים צופים שהמגמה תימשך?

שינוי הכיוון בשוק המט"ח הגיע למרות שהמלחמה - שהייתה הגורם המרכזי לפיחות בשקל בשבועות האחרונים - טרם הסתיימה והפעולה הקרקעית של צה"ל בעזה אף הורחבה. רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מסביר בשיחה עם גלובס כי "השוק מקווה שדווקא השלב הקרקעי יקצר את המלחמה והשפעותיה. או דרך הכרעה, או דרך קריאה בינלאומית להפוגה, כפי שאכן קורא הנשיא ביידן כבר היום".

מעבר לכך, מתחילת הלחימה בנק ישראל מאותת על התמקדות בזירת המט"ח ובייצוב השקל. הוא הודיע על תוכנית למכירת דולרים (שאת היקפה נגלה בשבוע הבא, עם פרסום היתרות המוחזקות בבנק) והנגיד, אמיר ירון אף הגדיר את הפיחות בשקל בתור "הסיכון הגדול ביותר לאינפלציה". זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות, אם לא המרכזית שבהן, לכך שהריבית נותרה ללא שינוי בהחלטה האחרונה. מנחם אומר ש"בהחלט יתכן שבנק ישראל, באמצעות מכירת דולרים, מעצים את המגמה לייסוף השקל".

אבל גם גורמים חיצוניים משפיעים על שער השקל. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב מסביר כי החלטת הפדרל ריזרב להותיר את הריבית על כנה, הביאה להיחלשות הדולר בעולם. בנוסף, לדבריו, "העליות האחרונות בוול סטריט בהחלט יכולות לתרום להתחזקות השקל". הוא מסביר כי ייתכן שגופים מוסדיים הגיבו לעליות בוול סטריט במכירת דולרים, במטרה למתן את החשיפה שלהם למט"ח.

לדבריו "בשנה האחרונה המתאם בין העליות בוול סטריט להתחזקות השקל פחת, והגופים המוסדיים הגדילו מאוד את החשיפה למט"ח לנוכח העלייה בחוסר הוודאות בישראל. הם נכנסו למלחמה עם חשיפה מוגברת, שכנראה ינסו לצמצמם ככל שוול סטריט תתחזק".

מנחם מעריך שגם אם הקשר בין וול סטריט לשקל נחלש בשל אי הוודאות בשנה האחרונה, הוא לא התפוגג לחלוטין. "ראינו עליות רצופות בשלושת הימים האחרונים בארה"ב ויש לזה השפעה חיובית מסוימת על השקל".

השקל ימשיך להתחזק?

האם המגמה החיובית צפויה להימשך? רונן מנחם מעריך שכן. "אני רואה את המשך הייסוף בשקל… ניתן לראות תקווה גם בשוק המקומי, שעולה בארבעת ימי המסחר האחרונים".

זבז'ינסקי מסביר שהמשך מגמת הייסוף של השקל, תלוי בין היתר ברצון של הגופים המוסדיים לצמצם את החשיפה למטבע המקומי, "אני מניח שהם לא ירצו להגדיל את חשיפתם למט"ח עוד יותר ממה שביצעו עד כה, לכן כל התחזקות של השווקים בארה"ב תביא כנראה להתחזקות השקל".