לאומי מעלה הילוך מול חנן מור: מבקש כינוס נכסים גם בחיפה וגם ברמת גן

אחרי שהגיש בקשה לכינוס נכסים על קרקע ברמת גן נגד חברה בת של חנן מור, הבנק פנה לבית המשפט גם בגין פרויקט בחיפה בטענה שהחברה לא עמדה בהתחייבויות למרות שלוש הארכות • במקביל פנה לאומי לדיסקונט שמוביל את הקונסורציום המלווה לחנן מור ולבקש כינוס נכסים גם שם • מניית חנן מור צונחת במסחר והתשואה לפדיון באג"ח של חנן מור ממריאה ליותר מ-100%

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

בנק לאומי הולך בכל הכוח על גביית החובות של חנן מור. אחרי שהבוקר (א') הגיש בקשה לכינוס נכסים נגד חברת ק.מ. מבית חנן מור בגין קרקע ברמת גן, הוא הגיש בקשה דומה גם באשר לקרקע בחיפה, ואף הציב את החובות של קבוצת חנן מור בגין פרויקט בשדה דב כיעד לכינוס נכסים. זאת, לטענת לאומי, אחרי שקבוצת חנן מור לא עמדה בהחזרי החוב שלה כלפי הבנק, למרות שניתנו לה שלוש הארכות הן בגין הקרקע ברמת גן והן בגין הקרקע בחיפה.

באשר לשדה דב, חנן מור צריך לשלם בעוד כשבועיים כ-30 מיליון שקל ריבית על הקרקע. בשוק מעריכים כי אין לחברה תזרים לעמוד בחוב ולכן בנק לאומי פנה לדיסקונט על מנת לכנס את הקונסורציום שהעמיד לחנן מור את ההלוואה ולבקש גם בשדה דב כינוס נכסים.

בדיקת גלובס | בדרך לגל הסדרי חוב? עשרות חברות בבורסה הגיעו לתשואת ״זבל״. אלה העיקריות שבסיכון
ניתוח | מרוץ צמוד, "דילים" וניצחון הוותק והיציבות: מאחורי בחירת יו"ר לאומי

מניית חברת הנדל"ן צונחת בבורסה בתל אביב, ואיגרות החוב של חנן מור קורסות בעקבות ההתפתחויות. התשואה לפדיון של האג"ח מסדרה י"ד  ממריאה ליותר מ-100%. זאת לאחר שרק ביום חמישי עמדה התשואה של הסדרה על 44% וערב פרוץ המלחמה באזור 16%. תשואה גבוהה מלמדת על רף הסיכון שעלה מבחינת המשקיעים והחשש ליכולת הפירעון של החוב. מניית חנן מור נופלת במהלך המסחר ב-32%, זאת למרות שמדובר ביום של עליות שערים חדות במדדי הבורסה האחרים לרבות מדד ת"א בנייה שעולה ב-2.8%. שווי השוק שמגולם לחנן מור עומד כעת על 71 מיליון שקל, כאשר את שבוע המסחר הוא פתח בכ-104 מיליון שקל. מתילת השנה נפלה מניית חנן מור בכ-76%.

בלאומי "איבדו אמון" בהנהלת חנן מור

כפי שעולה מהבקשה שהוגשה הבוקר באשר לקרקע ברמת גן, בלאומי איבדו אמון בהנהלת חנן מור. "בנסיבות האמורות, ומאחר שהבנק איבד כל אמון בהנהלת קבוצת חנן מור ובכלל כך בהנהלת החברה, נוכח פעולות שונות וחד צדדיות שנעשו על ידי מי מהן, לרבות הצגת מצגים שהתבררו כלא נכונים ויצירת שעבודים המהווים העדפת נושים אסורה, לא נותרה לבנק כל ברירה והוא נאלץ בלית ברירה ועם כל הצער שבדבר להגיש בקשה דחופה זו בעת הנוכחית, שנועדה בעיקרה לצמצם את נזקיו. זאת, באמצעות מינוי כונסי נכסים קבועים, אשר יפעלו בדחיפות ובפיקוח בית המשפט למכירת זכויות החברה במקרקעין, תוך ניהול הליך סדור ויצירת ודאות לגבי כך".

בלאומי הסבירו עוד כי הבנק ניאות, פעם אחר פעם, ללכת לקראת החברה (הניסוח מתייחס לחברה הבת ק.מ. אך השתלשלות העניינים בהמשך היום מבהירה כי זו עמדת הבנק כלפי קבוצת חנן מור כולה) לפנים משורת הדין ואיפשר לה לאורך זמן למצוא פתרון ראוי לסילוק חובותיה והתחייבויותיה כלפיו. זאת לאחר שחנן מור קיבלה מהבנק שלוש הארכות לפרוע את האשראי המדובר (במשך חצי שנה) והבנק הגיע למסקנה שהחברה מושכת זמן ולא מתכוונת למכור את הקרקע או לפרוע את החוב.

"החברה לא רק שלא השכילה לנצל נכונות זו של הבנק, אלא שהיא ונציגיה הגדילו עשות, ובין היתר נוכח מצבן ה כלכלי הרעוע של חברות אחרות שבשליטת חנן מור אחזקות (וכנראה בשל לחצים שהופעלו עליהן על ידי נושים), העדיפו להתרכז בצמצום חובות של חברות אלו או במציאת פתרונות זמניים לגביהן. ב פועל, חוב החברה כלפי הבנק, כמו גם חובות נוספים כלפי הבנק של חברות הנמנות עם קבוצת חנן מור אחזקות, אשר מסתכמים במאות מיליוני שקלים, מצויים מזה זמן בפיגור, וככאלה נושאים ריבית פיגורים כאשר החברה מצידה אף לא טרחה לפרוע רכיב זה", הוסבר בבקשה.

בגין הקרקע ברמת גן מדובר על חוב בשווי של 180 מיליון שקל ובגין הקרקע בחיפה על חוב של יותר מ-90 מיליון שקל. "בפועל, חוב החברה כלפי הבנק, כמו גם חובות נוספים כלפי הבנק של חברות הנמנות עם קבוצת חנן מור אחזקות, אשר מסתכמים יחד במאות מיליוני שקלים, מצויים מזה זמן בפיגור, וככאלה נושאים ריבית פיגורים, כאשר החברה מצדה אפילו לא טרחה לפרוע רכיב זה", ציינו בלאומי.

רק כדי לסבר את האוזן, על פי הבנק סכום הריבית שצפוי להצטרף לחוב החברה שבגינו מוגשת הבקשה ברמת גן יעמוד בתום הרבעון הנוכחי בלבד על סך של כ-7.5 מיליון שקל ובחיפה על 3.5 מיליון שקל. "בהקשר זה יוער, כי בקרב הבנק מקנן חשש כבד, כי רוכשים פוטנציאליים לרכישת המקרקעין מנצלים את המצב שבו מצויה החברה וחברות נוספות בשליטת חנן מור אחזקות במסגרת המגעים שהם מקיימים עימה".

מקבוצת מור נדל"ן נמסר כי "נודע לנו הבוקר מכלי התקשורת על פנייה מבנק לאומי בעניין אחת החברות הבנות שלנו בנושא קרקע ברמת גן, זאת על אף שנחתם זה מכבר זכרון דברים למכירתה. יש להצטער על התנהלות זו של הבנק בעת כה מאתגרת למשק כולו. החברה לומדת את הבקשה ותגיב עליה לגופה בבית המשפט.

"החברה מציינת כי גם בתקופת המלחמה היא ממשיכה בפעולתה השוטפת כאשר אתרי הבניה פועלים כולם ומתפקדים למרות גיוסם של לא מעט מנהלים למילואים. דירות נבנות, נמכרות ומשפחות חדשות מתאכלסות. כך בכוונתינו להמשיך ולפעול באחריות ומסירות לטובת כלל לקוחותינו ושותפינו לדרך".