המלחמה לא פוסחת גם על האקסלרטור היוקרתי ביותר של תעשיית ההייטק

מייסד Y Combinator, אקסלרטור הטק האמריקאי, התבטא בטוויטר וכתב כי "זהו חודש קודר מאחר ש-31 ישראלים ולפחות 3,600 ילדים פלסטינים נהרגו מאז 7 באוקטובר" • הציוץ, שלא הזכיר את מתקפת חמאס ואת 1,400 הנרצחים הישראלים, גרר תגובות זועמות בקרב משקיעים ויזמים ישראלים כאחד

פול גרהם / צילום: Sarah Harlin, wikipedia
פול גרהם / צילום: Sarah Harlin, wikipedia

פול גרהם, אחד ממייסדי Y Combinator, אקסלרטור הטק האמריקאי, אחד המוכרים בעולם הטק וכנראה היוקרתי שביניהם, שבין החברות שיצאו ממנו ניתן למנות שמות כמו דרופבוקס, סטרייפ, Airbnb וגם דיל הישראלית, צייץ אתמול (שבת) בטוויטר שלו כי זהו חודש קודר וש״31 ישראלים ולפחות 3,600 ילדים פלסטינים נהרגו מאז 7 באוקטובר״.

לכאורה, נתון מעציב המשקף את היקף המוות, אך הבחירה בהצגת המספרים באופן הזה, מה גם ללא שום קונטקסט וללא ציון מתקפת חמאס שהובילה ליציאה למלחמה, עוררו גל של תגובות זועמות בקרב משקיעים ויזמים ישראלים כאחד, ומנגד קריאות תמיכה ואף טענות כנגד ״תרבות ביטול חדשה״, שמובילים בכירים ישראליים בתעשיית הטק הגלובלית אל מול כל מי שמצייץ כנגד ישראל. 

"פול גרהם טרם הזכיר ש1,400 ישראלים נרצחו ו-240 ישראלים נלקחו בשבי"

רועי אדלר, יוצא WeWork ומנכ"ל ומייסד לשעבר של חברת סנטה, אומר לגלובס כי ״בהתחלה מאוד הופתעתי מהציוץ, מכיוון שהוא באמת דמות מאוד מוכרת וזה היה ברור שהוא בוחר נרטיב חד צדדי״, עוד אמר אדלר כי ״נתקלתי בהרבה מאוד שאלות של אנשים שעבדו עם ישראלים ונורא מבולבלים ממה שהם שומעים במדיה הישראלית ואני רוצה להדגיש כמה זה חשוב שאנחנו בתור ישראלים ניכנס לתוך השיחות הללו וננסה להסביר את הרקע. יש הרבה מאוד אנשים שרואים את המידע שמגיע במדיה המערבית והם מכירים את הישראלים והם נורא מבולבלים מהפער בין האנשים שהם מכירים והתמונות שהם רואים וצריך לנסות לגשר על הפער, ולהסביר".

עמית קרפ, שותף בקרן השקעות ההון סיכון בסמר, אומר לגלובס כי ״זה מאוד מצער לראות את זה. הדרך שבה נכתב הציוץ, המידע הלא מהימן שנכתב בו, הדרך שבו הוא הוצג ללא ספירת כל ההורגים הישראלים במתקפה הנוראה, וההשוואה הליניארית בין ארגון טרור לצה״ל בעיקר מאכזבים". הוא מוסיף כי ״ציפיתי ממישהו כמוהו ליותר. לגיטימי לדאוג לאוכלוסייה בעזה ובעיקר לילדים. אבל יש דרכים הרבה יותר טובות לעשות את זה".

גם אדם פישר, שותפו של קרפ, הגיב לציוץ של גרהם וכתב כי ״זהו היום ה-29 של המלחמה, ופול גרהם טרם הזכיר ש1,400 ישראלים נרצחו ו-240 ישראלים נלקחו בשבי ב-7 באוקטובר. לא רק שהוא משתמש במספרים באופן מניפולטיבי כדי לעורר זעם, הוא גם מסתמך על נתונים מידי החמאס".

נדמה כי באופן כמעט תקדימי, הפוליטיקה לא מפסיקה לחלחל לתעשיית הטק הגלובלית. רבים מהבכירים בתעשייה הינם ישראלים או ישראלים לשעבר, והם מוצאים עצמם, כמעט בעל כורחם, שגרירים של המדינה וכאלו שתפקידם להסביר את המתרחש לאור מידע שמופץ בצורה שלעיתים הינה שגויה, או כזו המייצרת נרטיב מעוות.

עם זאת, אומר קרפ לגלובס, כי למרות השיח הקשה לעתים שמתחולל כעת ברשתות, ושיש לו גם השלכה כלכלית "כל עוד חברות טובות ימשיכו לקום בישראל, ואני לא רואה סיבה שזה ישתנה, אני לא מודאג. בסוף הרוב בעולם המערבי ובעיקר בארה״ב מבין אותנו ותומך".