"ניהול השקעות? שרלטנות": האיש הכי קרוב לוורן באפט מדבר ללא מעצורים

צ'רלי מאנגר (99), שותפו הוותיק של באפט בענקית ההחזקות ברקשייר הת'אוויי וסגן יו"ר החברה, סיפר לכתבת וול סטריט ג'ורנל מה דעתו על מקצוע ניהול ההשקעות בימינו, על שוק הקריפטו ועל ענקיות הטק • הוא לא צינזר את עצמו, ואנחנו הבאנו את מיטב הציטוטים מהראיון

וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik

צ'רלי מאנגר עדיין לא חושש להגיד את הדברים כהווייתם.

סגן היו"ר והשותף הוותיק של וורן באפט בענקית ההחזקות ברקשייר הת'אוויי הקדיש שעתיים לשוחח עם כתבת הוול סטריט ג'ורנל בביתו בלוס אנג'לס, לקראת פרסום דוחות הרבעון השלישי של החברה בשבת (ראו מסגרת נפרדת).

השותף של באפט: "כאילו אלוהים פשוט פתח תיבה ושפך אליה כסף" 
ברקשייר האת'ווי של באפט: זינוק של 40% ברווח התפעולי 

מאנגר ובאפט, שנחשבים לשניים מהמשקיעים הטובים ביותר בכל הזמנים, הפכו את ברקשייר לחברת ענק עם תיק בשווי כ־350 מיליארד דולר וקופת מזומנים של 150 מיליארד דולר.

ישוב בספריה שלו, מאנגר בן ה־99 דיבר על הכול - מקרנות עוקבות מדדים ומטבעות קריפטו ועד איך עולם ההשקעות השתנה.

להלן קטעים נבחרים מהראיון:

האם אתה חושב שברקשייר הת'אוויי תעשה עוד רכישה גדולה?
"הסיכויים הם לפחות 50/50. הבעיה היא שההון סיכון הפך את זה לקשה עבור כולם. המחירים רק עולים ועולים, וזה גורם לתוצאות לרדת עוד ועוד".

קריפטו? "לקלקל מתכון שעובד טוב הרבה זמן"

לו היית מתחיל היום כמשקיע, האם יש דברים שהיית עושה אחרת מכפי שעשית בשנות ה־60?
"התנאים היו מאוד שונים אז. היה פי 2-3 ערך בנכסים פר מניה בהשוואה לערך בשוק המניות פר מניה. בן גרהאם (אחד הכלכלנים המשפיעים בארה"ב וממציא שיטת השקעות הערך. הספר שחיבר "המשקיע הנבון", נחשב ל"תנ"ך" של עולם ההשקעות שגם באפט מתבסס עליו רבות לאורך השנים) לימד אותנו לקנות מניות שמתומחרות נמוך להחזיק בהן כל עוד זה מתומחר כך, ואז למכור כשהמחיר נעשה נורמלי יותר, ובתמורה לרכוש נכס אחר שמוערך נמוך מדי. וכך נהגנו במשך ארבעה עשורים לאחר השפל הכלכלי הגדול של שנות ה־30. התקופה הזו בשוק חלפה.

"המשקיע המודרני היום, כדי להקדים את השוק, נאלץ לקנות כמה מניות שהן הרבה מעל הממוצע... כולם צריכים שיהיו להם אפל או גוגל וכדומה, כי ידוע ששיעור משמעותי מכל הרווחים שעושים כיום בעלי מניות מגיע מהכמה ענקיות הבודדות האלה".

דוחות ברקשייר הת'אוויי: הרווח התפעולי זינק ב־40%, ובקופתה כ־157 מיליארד דולר

חברת ההשקעות ברקשייר הת'וואיי, שבראשותו של וורן באפט, סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם קופת מזומנים דשנה של כ־157 מיליארד דולר, לעומת כ־129 מיליארד דולר שהיו לה בקופה בסוף שנת 2022.

מתוך הסכום, כ־126 מיליארד דולר הם באג"ח של ממשלת ארה"ב המוגדרות השקעה לטווח קצר.

הכנסות ברקשייר עלו ב־21% ברבעון ל־93.2 מיליארד דולר, ומתחילת השנה עלו ב־21% ל־271 מיליארד דולר. העלייה בהכנסות נרשמה בשני תחומי הפעילות המרכזיים של החברה - תחום הביטוח צמח ב־6.8% ותחום הרכבות, התשתיות והאנרגיה צמח ב־21.2%.

ברקשייר רשמה ברבעון השלישי הפסד של 29.8 מיליארד דולר מהשקעות ונגזרים, אך בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסכום חיובי בסך 38 מיליארד דולר.

הרווח התפעולי קפץ ברבעון השלישי ב־40.6% ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב־10.8 מיליארד דולר, ומתחילת השנה נרשם רווח תפעולי של 28.9 מיליארד דולר, גידול של 19.2% ביחס לתקופה המקבילה ב־2022.

ההפסד הנקי העמיק לכ־13 מיליארד דולר

בשורה התחתונה ברקשייר הת'וואיי רשמה ברבעון השלישי הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה 12.8 מיליארד דולר, גידול לעומת הפסד של 2.8 מיליארד דולר ברבעון המקביל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היא הציגה רווח נקי של 58.6 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד של 27.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב־2022.

על התוצאות הרבעוניות השפיעה לרעה ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר - בענקית הטכנולוגיה אפל שמנייתה נחלשה במהלך הרבעון בכ־12%. עם זאת, מאז סיום הרבעון היא התאוששה מעט ועלתה ב־3.2%.

ברקשייר הת'וואיי נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי כ־762 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 13.9% במחיר המניה מתחילת השנה.

שירי חביב ולדהורן

לו היית מקים היום עסק, מה הוא היה?
"אני אוהב לבחור מניות כי זה מזכיר לי ציד או דיג. אבל אני חושב שנחוצים פחות ופחות אנשים לתפקיד של "בחירת מניות" (stock picking). זה יותר נראה לי שרלטנות לגבות 3% לשנה כדי לנהל את הכסף של מישהו אחר.

"רוב האנשים צריכים פשוט להחזיק קרנות על מדדים. למי שלא רוצה להתעסק בזה ואין לו שום יתרון בבחירת מניות, למה שיתעקש לבחור בעצמו את המניות שלו? הוא הרי לא מעצב את המנועים החשמליים או את מקציף הביצים שהוא משקיע בו".

יכול להיות שההצלחה ממנה נהניתם אתה ושותפך באפט תרמה להתחזקות מקצוע 'בוחרי המניות'?
"אני חושש שכן. אני לא הבן אדם שמשתמש בכסף שלו לרכישת יאכטה גדולה, שטס במטוס פרטי ליעדים אקזוטיים בעונה. אני לא בזבזן גדול. ואני מעדיף את סגנון החיים הצנוע יחסית שלי. איזה בעל הון את מכירה שעדיין גר בבית שבנה לפני 70 שנה?".

מחיר הביטקוין מתחיל שוב להרקיע שחקים. האם זה מטריד אותך?
"כמובן שזה מטריד אותי. יש כמה רעיונות בסיסיים ופשוטים שאני מאמין שכל אדם בעל חינוך צריך להחזיק בהם. הרעיונות האלה כוללים את מה שאדם סמית' (פילוסוף וכלכלן סקוטי, שיש הרואים בו את אבי הכלכלה המודרנית) לימד את כולם… למדנו שאנשים שומרים טוב יותר על הרכוש שלהם ממה שישמרו על הרכוש של מישהו אחר. וכדי להגיע לתוצאות בסגנון סמית', צריך מטבע שמקל על טרנזקציות. על מנת לגרום למטבע להיות כזה שרבים מכבדים אותו, הטריק שבו השתמשנו היה שהריבון מנפיק אותו.

"קיומו של מטבע חזק הוא הדרך היחידה שאנו מכירים להתקדם מלהיות ציידים־לקטים לציוויליזציה. כשאתה מתחיל ליצור מטבע מלאכותי... אתה זורק פצצה לתוך מתכון שכבר קיים הרבה זמן ושעבד היטב עבור הרבה אנשים".

"זה בסדר שיש כמה ווינרים שהצליחו בטעות"

רשויות רגולטוריות תבעו לאחרונה את אמזון בטענה שלחברה יש כוח מונופוליסטי, בעוד שגוגל ניצבת מול תביעה בנושא הגבלים עסקיים. הם לדעתך הממשלה צריכה לפרק אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות?
"לא הייתי מפרק אותן. זה לא כזה משמעותי. יש להן הנישות שלהן. למיקרוסופט יש נישה נחמדה אבל היא לא מחזיקה בידיה את כדור הארץ. אני אוהב את חברות הטכנולוגיה הגדולות האלה. זה בסדר שיהיו בקפיטליזם כמה 'ווינרים' גדולים שמצליחים בטעות".

דיברת על החשיבות של פסיכולוגיה בהשקעות. האם קיימת הטיה קוגניטיבית שלדעתך נפוצה במיוחד בשווקים היום?
"יש הרבה הטיות קוגניטיביות רבות משקל. אחת מהן היא הנטייה הקבועה להעריך יותר מדי את האינטליגנציה והכישורים שלנו בבואנו להחליט מה לעשות ומה לא לעשות".