יתרות המט"ח מגלות: כמה דולרים בנק ישראל באמת מכר באוקטובר?

בנק ישראל פרסם היום כי מכר באוקטובר דולרים בהיקף של 8.2 מיליארד דולר • כלומר, הבנק ניצל פחות משליש מההקצאה של 30 מיליארד דולר שהציב למכירת דולרים כדי לתמוך בשקל

יתרות מט''ח / צילום: Unsplash, colin watts
יתרות מט''ח / צילום: Unsplash, colin watts

בנק ישראל מפרסם היום (ג') את מספר יתרות המט"ח המוחזקות על-ידי הבנק ומראה כי לא מכר הרבה דולרים בכדי לאזן את שוק המט"ח. יתרות המט"ח של בנק ישראל, שהסתכמו בכ-200 מיליארד דולר בספטמבר 2023, מסתכמות כעת ב-191.2 מיליארד דולר. כך, הבנק מכר רק כ-8.2 מיליארד מסך ההקצאה שלו למכירת דולרים שעמדה על 30 מיליארד דולר.

שער החליפין של השקל אל מול הדולר התחיל להתאזן בשבוע המסחר האחרון, ומאז השפל של 4.08 שקלים אליו הגיע בתחילת המלחמה, נראה כי המטבע הישראלי התחזק בשבוע האחרון והדולר עמד אתמול על שער יציג של 3.87 שקלים. נראה כי התייצבות זו הגיעה בעקבות גורמים פנימיים בשוק ולא בגלל התערבותו של בנק ישראל.

חשוב להבהיר כי מטרת הבנק במכירת הדולרים לא הייתה לגרום לייסוף במטבע, אלא רק למנוע פיחות חד ולחוסר יציבות בשוק. גורמים המעורים בשוק המט"ח סיפרו לגלובס כי מכירת הדולרים בתחילת המלחמה נעשתה בעיקר מצד גורמים זרים, כך שהתייצבות שער החליפין יכולה להצביע על כך שהבריחה מהשוק המקומי מתאזנת ברקע המלחמה בדרום. 

ומה הצפי להמשך? 

נראה כי יש מספר גורמים כעת המוסיפים להתחזקות המטבע המקומי. ראשית, הצפי בשוק לכך שהמלחמה לא תסלים מעבר למערכה הנוכחית. ההערכה של הגורמים הביטחוניים כפי שהתבטאו עד כה היא שהזירה העיקרית תתרחש בעזה ולא תזלוג לזירות נוספות. מעבר לכך, התחזית הנוכחית צופה שהמלחמה תתרכז ברבעון הנוכחי ותסתיים עד לתחילת שנה הבאה.

בנוסף, השווקים בארה"ב התחזקו מאוד בעת האחרונה והראו עליות יפות במדדים השונים. זאת לעומת החודשים הקודמים בהם בעיקר נראו ירידות בוול סטריט. העליות החדות מביאות את הגופים המוסדיים לשנות את החשיפה שלהם למט"ח ולקנות יותר שקלים. מעבר לכך, הגופים המוסדיים העלו את חשיפתם למט"ח מאז תחילת השנה בעקבות המשבר הפוליטי בישראל, כך שגידול נוסף בחשיפה זו אינו בהכרח לרוחם, וכל עלייה בשווקים הגלובליים גוררים התחזקות של השקל.

נראה כי הצפי להמשך תלוי במלחמה. בנק ישראל לא התערב בצורה דרסטית בשוק המט"ח, ונראה כי כל עוד המלחמה לא מסלימה, אין סיבה לעלייה ברמת הסיכון בישראל. אם תתרחש הסלמה בלחימה, שער החליפין יושפע מכך. מנגד, הדולר חלש בעולם בעת האחרונה אל מול המטבעות הזרים, מה שיכול להביא להתחזקות נוספת של השקל בשל גורמים חיצוניים.