"השוק החל לתמחר פיחות": איך משפיעה ההסלמה בצפון על השקל?

המלחמה הופכת את שוק המט"ח לסוער במיוחד, גם בהתחשב ברמות שהתרגלנו אליהן בשנה האחרונה • הבוקר המטבע הישראלי נחלש מול הדולר והאירו, בעקבות אירוע חמור בגבול הצפון שבו טיל נ"ט שנורה מלבנון פגע באזרחים

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

המלחמה הופכת את שוק המט"ח לסוער במיוחד, גם בהתחשב ברמות שהתרגלנו אליהן בשנה האחרונה. שער החליפין של הדולר נסגר במהלך סוף השבוע על 3.85 שקלים, כאשר הימים האחרונים הביאו לייסוף השקל וחזרתו לרמה שבה היה טרום פרוץ המלחמה. 

שאלת היום | האם כדאי להשקיע עכשיו במטבע חוץ? 
7 ימים של עליות: מה עומד מאחורי התחזקות השקל, והאם זה יימשך?
יתרות המט"ח מגלות: כמה דולרים בנק ישראל באמת מכר באוקטובר?

עם זאת, אתמול (א') התחילו לתמחר בשווקים פיחות של השקל, בעקבות אירוע חמור בגבול הצפון שבו טיל נ"ט שנורה מלבנון פגע באזרחים, בהם שישה עובדי חברת החשמל שעבדו ליד מושב דובב. האירוע הוביל לצפי מחודש לזליגת המלחמה לגזרה הצפונית, והחשש בשווקים מהסלמה אזורית התגבר. התקרית בגבול השפיעה על הבורסה, שננעלה בירידות חדות, והובילה גם לעלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ישראל.

פרמיית הסיכון לא פסחה גם על שוק המט"ח: אומנם השקל לא נסחר בימי ראשון, אך החוזים העתידיים על השקל הצביעו אתמול על פיחות במטבע. ואכן, הבוקר נפתח בהיחלשות השקל. הדולר עולה כעת בכ-0.4% לשער של 3.889 שקלים. האירו מתחזק גם הוא, ונסחר ברמה של 4.157 שקלים. 

"השוק החל לתמחר פיחות של כ-1%" 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-אי.בי.אי, אמר לגלובס כי "השוק החל לתמחר פיחות של כ-1% במסחר במט"ח. השקל ירד לשער של 3.88 שקלים לדולר". גוזלן מציין כי הירידה אתמול בחוזים העתידיים לא הייתה חדה, אך קשה לדעת איך השוק יגיב לכך. "סביר שהשוק ישאף לקחת מרווח ביטחון גדול יותר מפני הרעה במצב", אמר גוזלן.

היחלשות נוספת של השקל תעיב על תמונת המאקרו של כלכלת ישראל. בנק ישראל התערב בצורה מתונה בלבד בשוק המט"ח בחודש אוקטובר, כאשר מכר כ-8 מיליארד דולר במטרה לאזן את התנודות של השקל בעקבות המלחמה. בימים האחרונים נראה כי בנק ישראל הצליח בכך, אך ההתפתחויות האחרונות עלולות ללמד שהשמחה הייתה מוקדמת, והבנק המרכזי יידרש למכירת דולרים נוספים במטרה לספק יציבות לאחר הזעזועים הללו בשוק.

"לא מן הנמנע כי השקל ייכנס ל'תקופת המתנה'"

ההסלמה הצפון היא רק אחד מן האירועים מהם חושש השוק בקשר למטבע הישראלי. תנועות גלובליות, דוגמת ירידות בשווקים בארה"ב, יכולות להפוך לחלוטין את פני התמונה של הימים האחרונים ולתדלק פיחות נוסף בשקל.

"יש לציין את החוזים על שוקי המניות של ארצות הברית, שיורדים כעת. זאת, בין השאר, בצל הורדת אופק הדירוג של אג"ח ממשלת ארה"ב ע"ל ידי מודי'ס. השקל נוטה להיחלש בעקבות ירידות שערים בחו"ל, גם אם הקשר נחלש לאחרונה", אמר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. "התנהגות שוקי המניות ומטבע החוץ מלמדת על הרגישות הגבוהה והתגובתיות החזקה להתפתחויות הביטחוניות".

מנחם אמר ששאלת המפתח כעת היא האם ההסלמה בצפון תתפשט לכדי פתיחת חזית מלחמתית שנייה. הוא מסביר שהמומחים חלוקים בנושא זה, אך נוכח התוקפנות של חיזבאללה בימים האחרונים הסיכוי לתרחיש כזה גדל. לאור זאת, סביר להניח כי תנודתיות השקל תגדל, "מה שיצריך את בנק ישראל לפעול למתן את התנודות דרך תכנית הרכישות שלו. הנגיד ירון חזר על כך בהופעתו בפני קרן המטבע הבינלאומית בסוף השבוע", אמר מנחם.

מנחם הוסיף כי אירועים מקומיים וחיצוניים כאחד יהוו מבחן עבור המטבע, בראש האירועים עומדים נתוני האינפלציה שעתידיים להתפרסם ביום רביעי הקרוב, כמו גם החלטות הממשלה הקשורות למלחמה. בגזרה הבינלאומית, פגישת נשיאי ארה"ב וסין, ותוצאותיה עשויות להשפיע על הסנטימנט בשוקי ההון ועל שער הדולר בעולם.
"לא מן הנמנע כי השקל ייכנס ל'תקופת המתנה' מתוחה עד שהעניינים הללו יתבררו", מסכם מנחם.