כך סיבך מימון רכבים משומשים בארה"ב את חברת האשראי החוץ בנקאי מישראל

האג"ח של מלרן נסחרות כיום בתשואת זבל של מעל 20% • לאחרונה סיכמה החברה על מכירת השקעה כושלת בעסקי מימון רכב בהפסד של כ־20 מיליון שקל • כעת היא מדווחת על קושי נוסף

ריאן מואנד, בעל השליטה במלרן / צילום: יונתן בלום
ריאן מואנד, בעל השליטה במלרן / צילום: יונתן בלום

על רקע החששות באשר למצב עסקיהן של חברות המימון החוץ בנקאי לנוכח עליית הריבית והמלחמה בדרום הארץ, בולטת חברת מלרן של איש העסקים ריאן מואנד, שתשואות אג"ח שלה נסחרות כיום במעל 20% (חוב סחיר ביקף כולל של כ־430 מיליון שקל). מניית מלרן, המתמחה בעיקר במתן אשראי במגזר הערבי, צנחה בשנה האחרונה ביותר מ־50% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של 116 מיליון שקל בלבד (ירידה של 74% מהשיא בתחילת 2022).

ניתוח |הרווחים ייחתכו, הדיבידנדים לא ייעצרו: איך תיראה עונת הדוחות בבנקים? 
הנתונים מראים: המשקיעים מעריכים שהראלי בוול סטריט רק התחיל 

שלוש סדרות האג"ח של מלרן, המנוהלת בידי דוד גרנות (יו"ר) וציון בקר (מנכ"ל) מיועדות לפירעון עד 2027, כאשר מדי רבעון על החברה לפרוע בממוצע 35 מיליון שקל.

לפני כשבועיים נרשמה התאוששות מסויימת במחירי ניירות הערך של מלרן, לאחר שדיווחה על עסקה שצפויה לחלץ אותה בשן ועין מהשקעה כושלת שביצעה לא מכבר בחברת לוגאנו קפיטל, המעניקה אשראי חוץ בנקאי בארה"ב לרכישת רכבים יד־שנייה. המכירה, לידי משה צוק, צפויה להסב למלרן הפסד של כ־20 מיליון שקל עד סוף השנה.

 

יתרת החוב לבנק עומדת על 60 מיליון שקל

כעת מעדכנת מלרן שהלוואה שנטלה לוגאנו ב־2019 מידי בנק אמריקאי לא עומדת בהתנייה הפיננסית (קובננט) של יחס כיסוי חיובים קבועים (Ratio Coverage Charge Fixed) של מעל ל־1.25. הפרת ההתניה הפיננסית מהווה עילה לפירעון מיידי של החוב אשר יתרתו עומדת על 60 מיליון שקל.

לוגאנו, מוסרת מלרן, פועלת מול בנק המממן לקבלת ויתור על עמידה בהתניה הפיננסית תוך עדכון תנאי ההלוואה. בנוסף, פועלת החברה להגדרת התניות פיננסיות חדשות מותאמות להיקפי פעילותה ומצבה הפיננסי וקבלת הסכמת הבנק המממן לעסקה למכירת החזקות מלרן בלוגאנו, כאשר למועד זה הבנק לא העמיד את החוב לפירעון מיידי.

גורם בסביבת החברה, טען כי "הפרת הקובננט של לוגאנו היא לא מהותית וההערכות הן שיינתן כתב ויתור מטעם הבנק". לפי אותו גרם, כבר נערכה פגישה בנושא בין הרוכש הצפוי של מניות מלרן בלוגאנו לבין נציגי הבנק המממן. הצדדים פועלים להסדרת הנושא. מלרן מדגישה כי אין באי עמידתה של לוגאנו בהתניה הפיננסית כדי להשפיע על עמידתה שלה בהתחייבויותיה.

בסוף אוקטובר הודיעה מלרן כי סיכמה על מכירת החזקותיה בפעילות האשראי הצרכנית בארה"ב לידי משה צוק, מי שמכר לה לפני כשנתיים את אותה החזקה. זאת לנוכח הפסדיה הנמשכים של לוגאנו המכבידים על תוצאות מלרן. הסיבה: השוק בו היא פועלת לוגאנו התדרדר בשל עליית האינפלציה וסביבת הריבית הגבוהה בארה"ב. במקביל, הירידה במחירי רכבי יד־שנייה, שתרמו לעליה בסיכון האשראי של לקוחות לוגאנו ובילו להתדרדרות באיכות תיק האשראי שלה.

לצד מניות לוגאנו שיועברו לידי הרוכש (צוק) ללא תמורה, תעביר לו מלרן הלוואות בעלים שהעמידה לחברה האמריקאית בסך 13.6 מיליון דולר תמורת סכום של 15.4 מיליון שקל בלבד. זאת ועוד, התמורה בגינן תמומן ע"י מלרן עצמה באמצעות הלוואת מוכר שתעמיד לרוכש. ההלוואה שתיפרע ב־40 תשלומים לאחר שנתיים ממועד העסקה, תישא ריבית קבועה של 6%, צוק יעמיד ערבויות אישיות להבטחתה. בנוסף, תעמיד מלרן לצוק הלוואה של 10 מיליון שקל בריבית של 8% אשר תתחיל להיפרע גם היא כעבור שנתיים. ב־6 בדצמבר אמורה אסיפת בעלי המניות של מלרן להתכנס כדי לאשר את העסקה.

זינוק של 190% בהפסדי האשראי של מלרן

חשש המשקיעים לגבי מצבה של מלרן ניכר בתשואות האג"ח שלה. סמוך לסוף אוקטובר, הן הגיעו למעל 50%. עם זאת, רמה של מעל 20% כיום עדיין משקפת חשש כבד של הנושים מיכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה הנוגעת כאמור בין היתר לענף האשראי החוץ בנקאי כולו, שסובל מלחץ שלילי על רקע עליות הריבית וכעת החשש לפגיעה ביכולת הפירעון של הלווים שלו לנוכח השלכות המלחמה.

מלרן חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם זינוק של 190% בהפסדי האשראי שלה (שעמדו על 20.5 מיליון שקל) כאשר שיעור ההוצאה להפסדי אשראי ביחס ליתרת התיק הממוצעת עמדה על 2.7% לעומת 0.7% מחצית המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח של 23 מיליון שקל, ירידה של 8% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. הסיבה לירידה נבעה מתוצאות הפעילות בארה"ב.

בין בעלי המניות של החברה, לצד בעל השליטה מואנד (53%) נמנים דיסקונט קפיטל וחברת השקעות הבורסאית עילדב, המחזיקים בכ־13% מהמניות כ"א.