הסברה | דעה

ישראל צריכה להקצות מיליארד שקל להסברה בעולם

אנחנו נמצאים בעולם לעומתי, שרואה פעמים רבות בישראל את הצד התוקפן • הדרך להתגבר על הנחיתות הטבעית היא באמצעים כספיים: ניתן להקים מעין משרד פרסום גדול, עם מטה מרכזי ושלוחות בכל העולם • ההשקעה הכספית יכולה לגרום לשינוי בדעת הקהל העולמית • דעה

מתוך הקמפיין של משרד פובליסיס בארה''ב
מתוך הקמפיין של משרד פובליסיס בארה''ב

הכותב הוא יועץ אסטרטגי ומומחה בניהול משברים ומאבקים

אם ישאלו כל שר בממשלה, כל חבר כנסת וכל ישראלי, האם ההסברה בחו"ל היא דבר שחשוב למדינת ישראל, כולם יגידו "בוודאי, חשובה מאוד". אבל האמת היא שלא כך  חושבת המדינה. איך אני יודע? פשוט מאוד: היא לא מקצה את התקציבים הדרושים לשם כך.

משרד ראש הממשלה אחראי להוצאה הגבוהה ביותר על פרסום: 4.2 מיליון שקל
למקסם את האפקטיביות: כך פועלים משרדי הפרסום בחזית ההסברה
השיעור שמותגים יכולים ללמוד מאפל, גוגל ופורד על התנהלות בזמן אסון

ההסברה בתחתית סדר העדיפויות של המדינה

סדרי עדיפות של מדינה נקבעים אך ורק על־פי התקציבים המוקצים לנושא או לתחום מסוים. ככה פשוט. עובדה: הביטחון חשוב לישראל, ומכאן היקף תקציבו, כך גם החינוך והבריאות. מה לא חשוב? ההסברה. 

קשה לדעת כמה בדיוק מקצה מדינת ישראל להסברה, כי התחום החשוב הזה מתחלק בין כמה משרדי ממשלה, ביניהם משרד החוץ ומשרד ההסברה (לשעבר). בכל מקרה, מדובר במקרה טוב בתקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים.

אנחנו נמצאים בעולם לעומתי, בעולם שחלקו אנטישמי, בעולם שאינו מתעניין בדקויות ורואה פעמים רבות בישראל את הצד התוקפן וזה שמדכא את הפלסטינים. כאשר אתה נמצא מראש בעמדת נחיתות, אתה חייב להתגבר על הנחיתות הטבעית באמצעים כספיים. למה זה חשוב? כי במלחמה שאנחנו מקיימים עכשיו, דעת הקהל אמורה לקנות לנו עוד פרק זמן שבו תתאפשר הפעולה הצבאית הדרושה לחיסול חמאס בעזה.

יש לחשוב על תקציב הסברה של מיליארד דולר

התוכנית שקיימת בראשי היא שאפתנית: אני רואה לנגד עיניי תקציב הסברה של מיליארד דולר. כן, זה נשמע המון, בוודאי יחסית למה שמוקצה עכשיו, אבל זה כל־כך חשוב.

צריך להחליט על כמה עשרות מדינות בעולם שבהן חשוב שישראל תפעל. בכל מדינה יוקם מטה פעולה שינוהל על־ידי גורמים מקומיים, שמכירים את השוק היטב, יועסקו בו מיטב הדוברים ומנהלי הרשתות החברתיות - לא רק בעת משבר, אלא באופן קבוע ובמשרות מלאות, במשך כל ימות השנה.

רוני רימון, שותף ומייסד רימון-כהן / צילום: ישראל הדרי
 רוני רימון, שותף ומייסד רימון-כהן / צילום: ישראל הדרי

הסברה היא לא מסובכת, היא רק יקרה

עיקר המסרים יגיעו לכל המדינות מהמטה המרכזי בישראל, אבל ייעשו התאמות מקומיות. המטה המקומי ישגר באופן קבוע דוברים אל אולפני הטלוויזיה, תחנות הרדיו, העיתונות המקומית. המטה ינסח פוסטים לרשתות החברתיות, ויקדם אותם בתקציבים נדיבים.

יותר מכך, בכל מדינה ייעשה ניסיון לגייס סלבריטאים אוהדי ישראל, לעדכן אותם בכל העת בנוגע למסרים השונים, ללמד אותם כיצד להתמודד מול טענות שונות נגד ישראל. כך, בכל מדינה תפעל כל העת מכונה משומנת שתפעל אל מול דעת הקהל ותשכנע כמיטב יכולתה בצדקת דרכנו.

המטה בישראל ייצר סרטונים רלוונטיים, ואלה ישמשו את המדינות השונות, שגם הן יוכלו במקביל לייצר סרטונים טובים משלהן. נפעל כמו משרד פרסום גדול, עם מטה מרכזי בעל שלוחות בכל העולם. כן, זה לא מסובך, זה רק יקר.

השקעה יכולה לשנות את דעת ההקל העולמית

האם ההשקעה הזו שווה? לדעתי, מאוד. העולם מתחלק לשלושה סוגי קהלים: אלה שהם בעדנו, הניטרליים ואלה שהם נגדנו. כמו במערכת בחירות, אתה מתמקד בשני הקהלים הראשונים. את הקהלים שהם בעד ישראל צריך לחזק ולתת להם טיעונים נכונים מבחינתנו, את הקהלים הניטרליים צריך לשכנע להיות לטובתנו, ואת הקהלים השליליים מראש אפשר לעזוב. את האנטישמיים לא נצליח להזיז משנאתם כלפינו.

כך, בעבודה שיטתית מתוקצבת כראוי, ניתן יהיה בכל מקום רלוונטי לשכור את מיטב המוחות והכישרונות כדי שיעבדו למעננו כל השנה, ובוודאי בעת משבר ומאבק. תנו להסברה מיליארד דולר ונשנה את דעת העולם, אפילו במעט. וזה שווה.