תהיה מלחמה בצפון? זה התרחיש שמתמחרים המשקיעים במט"ח

באופן מפתיע, מתחילת השבוע שערו של השקל מתחזק ביחס למטבעות האחרים • מדוע למרות ההתחממות בחזית הצפונית שערו של המטבע המקומי עולה, ולמה זה לא בהכרח בגלל בנק ישראל • גלובס בדק עם מומחים

מה השפיע על שינוי הכיוון של השקל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה השפיע על שינוי הכיוון של השקל? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בתחילת השבוע נצפתה תופעה מפתיעה בשוק: ביום ראשון, עם ההודעה על התקיפה הקטלנית של חיזבאללה בגבול לבנון והנפגעים הרבים בה, גבר החשש להסלמה נוספת בחזית הצפונית. החששות השתקפו גם בבורסה המקומית, שעברה מיד לירידות. בשוק המט"ח, שבו לא מתקיים מסחר רציף ביום ראשון, החוזים העתידיים תמחרו התחזקות של המטבע האמריקאי. אבל כשהמסחר עצמו החל, ביום שני, דווקא השקל הוא זה שהתחזק.

ניתוח | הרווחים ייחתכו, הדיבידנדים לא ייעצרו: איך תיראה עונת הדוחות בבנקים? 
הנתונים מראים: המשקיעים מעריכים שהראלי בוול סטריט רק התחיל 

אמנם מדובר בשיעור זניח יחסית, של 0.2% ביום, אך עדיין מדובר בכיוון ההפוך מזה שתמחר השוק שהחזיר את הדולר למחירו טרום־המלחמה - 3.86 שקלים לדולר. גם היום נמשכה היחלשות המטבע האמריקאי, שירד בכ-1% מול השקל ונסחר ברמה של 3.83 שקלים בשעות הצהריים. אחרי פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, שהראו כי הקצב השנתי מתקרר מהר מהצפוי, הדולר נפל עוד וכעת הוא נסחר ברמה של 3.81 שקלים.

השוק מתמחר שהחזית הצפונית מוגבלת

האם התערבות נוספת של בנק ישראל הביאה לשינוי כיוון בשוק המט"ח? רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, אומר כי יש סיבות נוספות שיכולות להסביר את התחזקות השקל.

לדבריו, "המשך הייסוף, בד בבד עם העליות בשוק המניות, משקף שיפור של הסנטימנט בשווקים. לא בהכרח מדובר בפעולה של בנק ישראל". מנחם מציין כי ייתכן שהשוק מעריך ומקווה שההתקדמות הקרקעית בעזה תסייע לקצר את משך המערכה. "תרחיש 'נוח' יחסית - של מערכה מוגבלת לחזית הדרומית ולפרק זמן קצוב - משותף הן לבנק ישראל והן לכלכלני סוכנות דירוג האשראי S&P, שהדוח המיוחד שלהם על כלכלת ישראל יצא אתמול", מוסיף מנחם.

גם רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי, אומר כי "נראה שהשוק מעריך שהגזרה הצפונית לא תידרדר למלחמה בשלב זה. אך כשההתפתחויות בשטח מאתגרות את ההנחה הזו, השקל נחלש". לדבריו, השוק חזר ביום שני לגלם את התרחיש המרכזי לפיו המלחמה לא תתרחב.

גוזלן מסביר כי גם אם בנק ישראל לא התערב בפועל השבוע בשוק המט"ח, האיתות שלו למשקיעים שהוא מוכן להתערב ואף יעשה זאת במידת הצורך תורם להתחזקות השקל. "המעורבות של בנק ישראל משחקת תפקיד מרכזי במיוחד אחרי הייסוף המהיר האחרון. נוצרה הבנה שצריכה להיות הידרדרות משמעותית בכדי להוביל לפיחות, וגם אז מעוברות הבנק בולמת אותו במידה ניכרת", אומר גוזלן .

את התשובה נקבל בחודש הבא

לאחרונה פרסם הבנק המרכזי כי הוא מכר בחודש אוקטובר כ־8 מיליארד דולר מתוך 30 המיליארדים שביתרות המט"ח שלו, במטרה לייצב את המטבע המקומי. את התשובה הרשמית לשאלה האם התערב בנק ישראל גם בנובמבר נגלה רק בחודש הבא. עוד קודם לכן צפויה להתפרסם החלטת ריבית נוספת אשר יכולה לשנות את התמונה בשוק.

"בתקופה כזו ובשוק המט"ח בכלל תמיד יכולים להיות שינויי כיוון, גם חדים", אומר מנחם. "צריך לקחת זאת בחשבון ".