הדולר חזר לרמה של אוגוסט. מה מוביל את התחזקות השקל?

נובמבר מסתמן כחודש חיובי במיוחד עבור השקל, עם עלייה של יותר מ-6.5% לעומת הדולר • רק ביממה האחרונה התחזק המטבע הישראלי ב-2.5% • בין הסיבות: הערכות בשוק שהלחימה לא תתרחב לאזורים נוספים מצד אחד, ונתוני האינפלציה בארה"ב מהצד השני

אלו הסיבות להיחלשות הדולר מול השקל. צילום: AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אלו הסיבות להיחלשות הדולר מול השקל. צילום: AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ביממה האחרונה התרחש ייסוף חד ביותר של השקל של יותר מ-2.5% אל מול הדולר. הפעם האחרונה שבה המטבע הישראלי התחזק כך הייתה בשנת 2020, בתחילת משבר הקורונה. כעת הדולר נסחר ברמה של 3.77 שקלים, רמה שלא נראתה מאז אוגוסט.

מדד המחירים יתפרסם היום: איך השפיעה המלחמה על האינפלציה?

חודש נובמבר בכללותו מסתמן כחודש חיובי במיוחד עבור השקל, עם עלייה של יותר מ-6.5% לעומת הדולר. השקל התחזק גם מול סל המטבעות המרכזיים, והוסיף יותר מ-4% מתחילת החודש. "לאחר שסיים את חודש אוקטובר כמטבע החלש ביותר בעולם (בקרב המטבעות המרכזיים), התחזקות השקל כנגד הדולר מתחילת נובמבר הייתה החדה ביותר מבין מטבעות השווקים המרכזיים בעולם", אמר לגלובס מודי שפריר, אסטרטג שווקים פיננסים בבנק הפועלים.

המגמה החיובית בשקל מגיעה בעקבות צפי השוק שהתרחיש המרכזי למלחמת חרבות ברזל הוא סיום הלחימה עד השנה הבאה והתמקדות בזירה הדרומית בלבד. בנוסף, מכירת דולרים כדי למנוע תנודתיות מצד בנק ישראל עודנה עומדת על הפרק, ובכך מספק הבנק המרכזי השפעה ממתנת על שוק המט"ח.

"הדולר נחלש גם מול השקל, אך מדובר בעיקר בהשפעה עולמית"

שפריר מציין גם את העלייה החדה במדדי המניות בארה"ב, ואת היחלשות הדולר בעולם כסיבות להתחזקות האחרונה של המטבע הישראלי. "הנאסד"ק עלה מתחילת החודש ב-10% ואתמול השקל התחזק בחדות כנגד הדולר, במיוחד לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב אשר הובילו לזינוק במדדי המניות בארה"ב ולהיחלשות ניכרת של הדולר בעולם".

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי, אמר לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב אתמול, שהיו נמוכים מהצפי בסעיף הכולל ובסעיף הליבה, כי הדולר נחלש בעולם בעקבות ההערכה הגוברת בשוק כי מחזור העלאות הריבית מסתיים, ובשלב הבא הריבית בארה"ב אף תרד. לוי מסביר שהתוצאה היא שהדולר נחלש גם מול השקל, אך מדובר בעיקר בהשפעה עולמית ולא בהשפעה פנימית ישראלית. "אין המשמעות שהשקל מתחזק בחדות מעבר לערכו בתחילת הלחימה, שכן מול האירו למשל שערו עדיין גבוה יותר משהיה טרם פרוץ הלחימה", אמר.

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסים בבנק דיסקונט, כתב בסקירה ש"השקל התחזק מול הדולר הרבה מעבר לקשר הנגזר מול המניות, גם אם נתעלם מהעובדה שקשר זה די התנתק במהלך חלק ניכר מהשנה הנוכחית". לדעת קצביאן, "אחת הסיבות להתחזקות השקל היא העובדה שהשקל מתומחר באופן זול מאוד לפי מודלים ושיטות הערכה שונות. לאור התמחור הזול, כשהגיעו הטריגרים השונים (הדוח של S&P, עליית המניות בעולם וכו')". קצביאן מסביר שהתחזקות החדה של השקל התרחשה בשל זרים שיצאו מפוזיציות נגד המטבע הישראלי ובשל פקודות מכירה אוטומטיות של הדולר מול השקל.