שער הדולר עומד על 3.72 שקלים. מה גורם להיחלשות המטבעות הזרים?

מה מוביל להתחזקות השקל לעומת הדולר? • לפי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, העליות במטבע המקומי מגיעות בעקבות מספר נתונים שפורסמו בארה"ב ובישראל, ובעקבות הזינוק בוול סטריט

מה גורם להיחלשות בשוק מטבעות הזרים בישראל / צילום: Shutterstock
מה גורם להיחלשות בשוק מטבעות הזרים בישראל / צילום: Shutterstock

המטבעות הזרים נחלשים מול השקל. כך, יורד שער הדולר בכ-1.5% ועומד כעת על 3.72 שקלים. מוקדם יותר הדולר היה על רמה של 3.71 שקלים. האירו יורד גם הוא ומתקרב לשער של 4.04 שקלים.

עד כה חודש נומבר היה אחד החודשים החלשים ביותר עבור הדולר, כאשר מתחילת החודש הוא פחת אל מול המטבע המקומי בכ-8%, ומתחילת החודש האירו נחלש בכ-5% מול השקל. למה זה קורה?

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר לגלובס כי התחזקות השקל לעומת הדולר והאירו מגיעה לאחר מספר נתונים שהגיעו מארה"ב ומישראל.

בישראל, מנחם מסביר, נתוני האינפלציה והתוצר שהתפרסמו ביומיים האחרונים "לא היו מספיק פושרים בכדי ליצור הבנה בשוק שבנק ישראל הולך לקראת הורדת ריבית בקרוב", בהקשר זה מציין מנחם גם את הדברים שאמר הנגיד בסוף בשבוע שעבר, שמבחינתו הבנק ממשיך להתמקד באינפלציה ובמניעת פיחות יתר של השקל.

אך עיקר ההתחזקות במטבע המקומי נובעת מחולשת הדולר, זאת בעיקר בשל סיבות חיצוניות לשוק הישראלי. ביום שלישי התפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב אשר הצביעו על ירידה נוספת באינפלציה במדינה והתכנסות לעבר יעד האינפלציה של הפד. הירידה באינפלציה הביאה את השווקים לתמחר את הורדת הריבית הצפוייה של הפדרל ריזרב כבר בחציון הראשון של השנה הבאה והביא את הדולר להיחלש אל מול מטבעות מרכזיים בעולם, וגם אל מול השקל.

מנחם מוסיף כי עליות השערים בוול סטריט השבוע גם תרמו לשינוי בשווי המט"ח: "יש השפעה של עליות השערים בוול סטריט על השוק. קיים קשר חיובי מהשוק בארצות הברית להתחזקות השקל (גם אם חזק פחות מבעבר). ניתן לראות שבשבוע האחרון הייתה עלייה של מדדי המניות בארצות הברית (במיוחד נאסד"ק) וחלק תורגם להתחזקות השקל".

הנקודה האחרונה במשוואה היא בנק ישראל, אשר מוכן למכור דולרים כחלק מהתוכנית שלו למנוע את הפיחות במטבע ולייצב את השוק, מנחם מציין כי השוק לא יודע מתי הבנק מחליט להתערב בשוק, אם בכלל: "אנחנו לא יודעים את תמהיל הרכישות ומכירת המט"ח של בנק ישראל, ולכן הוא גם יכול להיות חלק מהמשוואה בתנועות המט"ח השבוע". את היקף מכירות המט"ח החודש, נגלה רק בתחילת דצמבר, אז יפרסם בנק ישראל את יתרות המט"ח ברשותו.