שיעור האבטלה לא השתנה באוקטובר. אבל הנתון המדאיג מסתתר במקום אחר

נתוני האבטלה הרשמיים של הלמ"ס מראים כי שיעור האבטלה נותר ברמה מינימלית באוקטובר - 3.1% • אבל הסתכלות על נתון שלא נכנס לחישוב האבטלה המוכר, מראה כי מספר יוצאי החל"ת שילשו את עצמם בחודש שעבר - דבר המצביע על התקררות השוק

עסקים סגורים. מספר היוצאים לחל''ת שילש את עצמו / צילום: כדיה לוי
עסקים סגורים. מספר היוצאים לחל''ת שילש את עצמו / צילום: כדיה לוי

שיעור האבטלה בחודש אוקטובר עומד על 3.1% (מנוכה עונתיות), כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר בנתון מפתיע ממספר סיבות, הראשונה היא שנתוני המשרות הפנויות שפורסמו אתמול הצביעו על האטה משמעותית במשק בעקבות הלחימה וירידה של 18% במספר המשרות הפנויות.

5,000 בקשות ב-13 שעות: מערכת הבקשות לפיצוי העסקים נפתחה, אבל לא הכול עובד חלק

הסיבה השנייה היא שהמלחמה, שפרצה ב-7 באוקטובר, גרמה להאטה משמעותית במשק עובדים, והובילה להוצאת עובדים רבים בעורף לחל"ת. כיצד אם כן, הנתונים מראים על המשך המצב מלפני פרוץ המלחמה? צלילה למספרים אותם מציג הלמ"ס מראה תמונה מורכבת יותר.

הנתון המהותי: מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם

המשק אמנם נותר ברמת אבטלה מינימלית, כלומר שיעור הבלתי מועסקים נותר ברמה נמוכה גם באוקטובר, אך השינוי המהותי נמצא בנתון אחר של הלמ"ס: "מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע מסיבות כלכליות" כמעט ושילש את עצמו מחודש ספטמבר - מ-160 אלף בחודש לכ-430 אלף אנשים באוקטובר. מספר זה, לפי הלמ"ס, כולל את היוצאים לחל"ת.

כך, נתון זה של הלמ"ס, שאינו נכנס בנתוני האבטלה המוכרים, מראה תוספת של כ-300 אלף שלא היו בעבודה. מספר זה מצטרף לנתונים אחרים של הביטוח הלאומי, המציגים כי מספר היוצאים לחל"ת מפרוץ המלחמה מתקרב ל-100 אלף אנשים, ומבהרים את תמונת ההשפעה של המלחמה על המשק.

גורם נוסף שהשפיע על נתוני האבטלה הוא עצם המדידה עצמה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציינת כי באוקטובר 2023 לא התבצע הסקר כלל בימים של תחילת המלחמה: בין ה-8-15 באוקטובר.

החלטה נוספת שהתקבלה בלמ"ס והשפיעה על הנתונים היא שלא לדגום את המתגוררים ביישובי הדרום המרוחקים עד 7 ק"מ מרצועת עזה (כולל אופקים). זאת בשל האירועים הקשים שעברו התושבים באזור. כתוצאה מכך, שיעור הפקידה (שיעור הנסקרים) ירד ל-55.3% בחודש הקודם, לעומת 66.9% בספטמבר.

כך, אמנם הנתונים הרשמיים אינם מראים על עלייה ברמת האבטלה, אך המספרים אותם מציג הלמ"ס מצביעים בבירור על התקררות שוק העבודה, ויציאה של רבים מהעובדים לחופשה ללא תשלום.