עסקים מנסים להגיש בקשה לפיצוי אבל המערכת קורסת, "אפשר להשתגע"

9,000 בקשות לקבלת מענק הוגשו היום עד לשעה 13:00 • ברשות המסים הודיעו כי תביעות במסלול "הוצאה מזכה" ובמסלולים הירוקים ייענו תוך מספר ימי עסקים, ואולם בינתיים נראה כי המייצגים והעסקים המגישים בקשות בעיקר מתוסכלים ומבולבלים מהליך הגשת הבקשה • "מחייבים את העסקים למלא את עצמם לדעת בטפסים של הגשת הבקשה, כשכל הפרטים כבר נמצאים במערכת. זה מיותר"

קשיים בכניסה למערכת הגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים של רשות המסים
קשיים בכניסה למערכת הגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים של רשות המסים

אמש (א') לקראת השעה 21:00 פתחה רשות המסים פתחה את המערכת להגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים עבור נזק עקיף כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל", ועד היום בשעה 13:00 הוגשו כבר 9,000 בקשות לקבלת מענק.

ברשות המסים הודיעו כי תביעות במסלול "הוצאה מזכה" ובמסלולים הירוקים, אשר אינן מצריכות בדיקה מדוקדקת, ייענו תוך מספר ימי עסקים, ואולם בינתיים נראה כי המייצגים והעסקים המגישים בקשות בעיקר מתוסכלים ומבולבלים מהליך הגשת הבקשה. 

18 אלף שקל למשפחה לשכר דירה מהמדינה? בינתיים המפונים קיבלו אפס 
בגלל החלטה מ־2006: הטיל הכי פשוט של חמאס מגיע יותר רחוק מטווח הפיצויים
ועדת הכספים אישרה את הרחבת טווח הפיצוי: אילו יישובים בפנים?

אל גלובס הגיעו תלונות שונות של רואי חשבון שביקשו להגיש בקשות לפיצוי עבור לקוחותיהם אמש והבוקר, על חוסר יכולת להתחבר למערכת, ככל הנראה בשל עומס של עצמאים שביקשו להגיש בקשות בהקדם; ועל קריסה של המערכת במהלך שלבי הגשת הבקשה.

בנוסף, בקבוצות וואטסאפ של מייצגים ועצמאים נרשמו בלבול ותסכול על רקע טענות כי מסלולי הפיצוי לא ברורים, הדרישות לפרטים ללא סוף מייגעות, וההליך כולו ארוך ומסורבל וכולל מסכים רבים שצריך לעבור לטובת השלמת הבקשה.

באחת מקבוצות הוואטסאפ של מייצגים רשמו רואי חשבון שונים ש"אפשר להשתגע עד שהאתר עולה", וכן "מה פתאום צריך לעבור 11 מסכים כדי להגיש את הבקשה?! זה לא נורמלי".

בקבוצת וואטסאפ של עצמאים כתבה בעלת עסק כי "המסלולים מבלבלים. בנוסף אני עובדת שוטף פלוס ולא מזומן - על כן דיווחי המע"מ לא קשורים בכלל לפגיעה בשכר. כמו כן, ביקשתי מקדמה כי אני עובדת בבאר שבע ובכל אזור הדרום, ודחו לי את הבקשה".

עצמאי אחר, בעל עסק קטן להפעלות לילדים, שניסה להגיש בקשה לפיצוי, כתב: "כדי להגיש אני זקוק לנתונים שנמצאים אצל רואה החשבון, אינני מבין את השפה באתר של רשות המסים. רואה החשבון רוצה 1,000 שקל + מע"מ עבור ההגשה! אני בכלל לא יודע מה גובה הפיצוי. למה זה צריך להיות כל-כך מסובך?".

בעלת עסק נוספת כתבה בקבוצת עצמאים כי "אי-אפשר להגיש, רושם כל הזמן לא זמין, והם לא עונים. אני איתם על הקו כבר חמש פעמיים ומנתקים".

"11 מסכים כדי להגיש בקשה לפיצוי"

רו"ח עמר אבנר, יו"ר משותף של ועדת הקשר של לשכת רואי החשבון ושע"ם, מתאר את תהליך הגשת הבקשה כמסורבל ומיותר ברובו: "כרגע התהליך הוא העתקה של הגשת הבקשות בקורונה פלוס עוד מסכים רבים. ברשות המסים באו לברך ויצאו מקללים. לכל עסק יש מספר מזהה של עסק ברשות המסים, ותחת המספר הזה יש את כל הנתונים הנדרשים על העסק בתוך מערכת רשות המסים, מלבד תשלומי שכר לעובדים. אפילו את היקף הפגיעה יכלו לקבל מדוחות מע"מ שהגישו העסקים. אבל במקום לקחת את כל הנתונים שיש לרשות המסים בשוטף, מחייבים את העסקים למלא את עצמם לדעת בטפסים של הגשת הבקשה - החל מכתובת עסק, דרך כתובת למשלוח דואר, פרטי בנק, תחום עיסוק וכל פרט ופרט, כשכל הפרטים האלה נמצאים במערכת. זה מיותר".

רו"ח עמר מוסיף ותוהה: "למה צריך את כל זה אחרי שאני נכנס למערכת עם פרטי המזהה של העסק, והמערכת מזהה אותו עם כל הפרטים? היו צריכים לבקש פירוט רק על תשלום, למרות שגם את זה יש למדינה אצל הביטוח הלאומי, ובמקום זה העסק עובר 11 מסכים של נתונים. זה הליך מייגע. למה אני צריך להכניס כל-כך הרבה מספרים ולמלא כל-כך הרבה מסמכים?".

צמרת אביבי, מנכ"לית העמותה לקידום החינוך המשלים, שניסתה להגיש בעצמה בקשה לפיצוי, מספרת כי המערכת תקועה, אך גם לאחר שמצליחים להיכנס למערכת, "ההגשה מאוד מסורבלת, לא מובנת ולא פשוטה, והאתר קורס כל הזמן. יש תחושה שרשות המסים תעשה הכול כדי שבעלי העסקים יתייאשו ולא יסיימו את הליך ההגשה שגם כך לא ברור".

אביבי מוסיפה: "אני בעצמי ניסיתי אתמול להבין מי נגד מי בהתנהלות באתר, ואני עוד מבין אלה שהיו בתוך סוד העניינים מול ועדת הכספים ומקבלי ההחלטות. נראה שרשות המסים עשתה הכול כדי להקשות עלינו להגיש. גם המייצגים שלנו אובדי עצות, ואין להם מול מי לבדוק את ההליך. אתמול מצאתי את עצמי יושבת מול האתר שלהם ומנסה להגיש בכל המסלולים. ההליך מאוד מסורבל (למרות שהם הבטיחו שיעשו הכול כדי לפשט את ההגשה), לא ברור מה המסלול שצריך לבחור, אפילו הכניסה להגשה לא ברורה".

המדינה הייתה צריכה להיות ערוכה

מדובר ביממה הראשונה להפעלת המערכת המקוונת להגשת בקשות לפיצוי, ותקלות עלולות להתרחש, במיוחד כאשר בשעות הראשונות אלפים ניסו להתחבר בו-זמנית. "בכל מערכת שנוחתים עליה כמה אלפים ביחד, עם התנפלות כזו, האתר יכול לקרוס, וצריך לקחת את זה בחשבון. אין לי תלונה על זה", אומר רו"ח עמר.

ואולם רואי חשבון ויועצי מס טוענים כי לאחר הניסיון עם מענקי הקורונה ולאור מצבם הקשה של העסקים בעת המלחמה הנוכחית, המדינה הייתה אמורה להיות ערוכה להתנפלות על המערכת להגשת מענקים, ולא להיות מופתעת מכך.

נזכיר כי המערכת המקוונת להגשת בקשות נותנת מענה לשלוש קבוצות אוכלוסייה, לפי מיקום העסק: לעסקים בכל הארץ ניתנת אפשרות להגיש בקשה במסלול "הוצאה מזכה"; לעסקים הממוקמים ביישובים שהוגדרו בתקנות ככאלה שנפגעו במיוחד ניתנת האפשרות לבחור בין שלושה מסלולים ירוקים המציעים פיצוי מוגדל לבין מסלול "הוצאה מזכה"; ולעסקים הממוקמים ביישובי ספר, לפי הגדרתם בחוק מס רכוש וקרן הפיצויים, ניתנת האפשרות לבחור בין מסלול אדום המאפשר קבלת פיצוי מלא לבין שאר המסלולים.

במסלול "הוצאה מזכה", שתקף לחודשים אוקטובר-נובמבר 2023, יפוצו עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד-חודשי או 12.5% לדיווח דו-חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023.

במסלול הירוק שמפצה בגין הוצאות שכר, יפוצו עסקים ביישובים הכלולים ברשימה שבתקנות בסכום קצוב של 520 שקל ליום, בגין כל עובד שנעדר ממקום העבודה בתקופה שבין 7 ל-31 באוקטובר 2023, מסיבות שצוינו בתקנות, לרבות משום שפונה מביתו בהחלטת ממשלה.

במסלול הירוק שנועד לפיצוי בגין ירידה במחזורים, יפוצו עסקים ביישובים הכלולים ברשימה שבתקנות, בהתאם לירידת המחזורים באוקטובר 2023 לעומת התקופה המקבילה ב-2022, עד תקרת פיצוי של 2.5 מיליון שקל למפוצה.

במקביל קיים גם מסלול פיצוי לעוסקים בתחום החקלאות, לפי מרחק מגבול רצועת עזה; וכן קיים "המסלול האדום", המאפשר לעסקים ביישובי ספר לקבל פיצוי מלא בגין אובדן הכנסה או הפסד שנגרם להם כתוצאה מנזקי מלחמה או פעולות איבה.

מרשות המסים נמסר כי "רשות המסים נערכה במהירות ופיתחה תוך זמן קצר מאישור התקנות מערכת להגשת תביעות. המערכת עובדת באופן רצוף מהפתיחה ונקלטו בה אלפי תביעות - נכון לשעה זו כ-9000 תביעות. באופן טבעי מאחר ומשולם פיצוי באמצעותה לעסקים בכל רחבי הארץ יש לעיתים גם האטה בפעילות.

כפי שסוכם עם לשכות המייצגים הגשת הבקשות לעסקים שמחזורם עד 300 אלף שקל קלה ופשוטה ללא צורך בהזנת נתונים. עסקים עם מחזור גבוהה יותר נדרשים למלא נתונים שכן הנתונים שבידי הרשות לא מספיקים לצורך חישוב הפיצוי. כך, למשל, נתוני מע"מ כוללים עסקאות הוניות, עסקאות עצמיות. כך גם לעניין השכר המדווח  שם ש לבודד את נתוני תגמולי המילואים בכדי שהמדינה לא תשלם כפול. זאת ועוד, להרבה עסקים תשומות בשיעור אפס שללא הקלדת הנתונים יקבלו פיצוי קטן מזה שלו הם זכאים".