השלכות משמעותיות על המשק: צים משנה מסלולי תובלה בעקבות האיומים על ספינות

בענף מעריכים כי הדבר עשוי להכפיל את זמני התובלה מהמזרח ולהשפיע על מחירי הרכבים • גורם לוגיסטי לגלובס: השפעה רוחבית על המשק הישראלי

אונייה של צים / צילום: צים
אונייה של צים / צילום: צים

אחרי תקופה של דממה תקשורתית הודיעה היום (ג') חברת הספנות "צים" כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל עקב החמרת מצב הביטחון הימי בים האדום ובים הערבי. החברה הודיעה כי היא "שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון" אולם היא מבצעת התאמות בהתאם לפרוטוקולים מחמירים של בטיחות.

דעה | "אפילו במלחמת השחרור זה לא קרה": המומחה שמאמין - זה הלקח שישראל לא למדה 
ראיון | באילו ענפים לא כדאי להשקיע ומה יקרה לשקל אחרי המלחמה: התחזית של יו"ר בית ההשקעות הוותיק 

על פי הודעת החברה "לאור הסיכון למעבר בטוח בים הערבי (מול חופי המפרץ הפרסי וחצי האי ערב) ובים האדום, צים נוקטת בצעדים "פרו-אקטיביים" זמניים כדי להבטיח את הביטחון של הצוותים, האוניות והמטענים של הלקוחות באמצעות שינויי נתיב לחלק מהספינות שלה. כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".

לגלובס נודע כי ההחלטה על הצעדים החריגים התקבלה לאחר התייעצות אינטסיבית של הנהלת החברה מול בכירים במערכת הביטחון על זרועותיה השונות בימים האחרונים בעקבות ההתקפות האחרונות על ספינות בבעלות ישראלית, שמיוחסות לגורמים הקשורים לאיראן.

החברה לא פירטה מה יהיה משך העיכוב אולם בהודעות, שמסרו אתמול מספר חברות שילוח בינלאומיות גדולות ללקוחותיהם בישראל, נמסר כי המשמעות היא תוספת של עד 18 יום לזמן השינוע. גורמים בענף הרכב, שמשתמשים באופן סדיר בשירותי הובלת הרכב של "צים" מסין, יפן וקוריאה, אמרו לגלובס כי המשמעות של עיכוב ממושך כזה, אם אכן יתממש, הוא כמעט הכפלה של זמן המשלוח לישראל בשגרה.

"פרמיית מלחמה"

בענף מעריכים כי במהלך דצמבר היו אמורים להגיע לישראל מהמזרח בין 8,000 ל-12 אלף כלי רכב חדשים מהמזרח, רובם עם הנעה חשמלית. כמעט כל כלי הרכב הללו היו אמורים להגיע ארצה באמצעות חברות הספנות המובילות בנתיב הזה, צים ו-NYK היפנית.

סוכנויות הידיעות מדווחות ש-NYK, שספינה בבעלות ישראלית שאותה תפעלה נחטפה לתימן לפני שבוע, כבר החזירה לאחור ספינות להובלת רכב, שאמורות היו לעבור מול חופי תימן בדרך לאירופה. עיתונות הספנות הבינלאומית דיווחה אתמול כי לפחות ספינה אחת של צים, ספינת המכולות "צים אירופה", כבר שינתה את המסלול המתוכנן שלה שהיה אמור לעבור דרך תעלת סואץ למסלול הארוך, שמקיף את כף התקווה הטובה באפריקה תוך הוספת אלפי קילומטרים ימיים למסלול המתוכנן.

בענף מעריכים כי המשמעות תהיה תוספת משמעותית מאד לעלויות ההובלה לישראל, שתתווסף לעליית מחירי התובלה כתוצאה מזינוק החד ב"פרמיית המלחמה", שאותה גובות חברות הביטוח מאז תחילת המלחמה. בכלי רכב חדשים תוספת העלות נאמדת במאות דולרים לרכב והיא פויה להתגלגל למחירונים של חלק מדגמי הרכב החדשים המיובאים מהמזרח כבר ברבעון הראשון של 2024.

עדיין לא ברור איך תשפיע תוספת העלות על הביצועים הכספיים של "צים" אולם אנליסטים בינלאומיים מציינים כי לחברה יש רזרבות נזילות, שיכולות לאפשר לה לפעול ללא הפרעות לפחות במשך תשעה רבעונים בקצב הנוכחי של שריפת המזומנים.

גורם בתחום הלוגיסטיקה בישראל אמר לגלובס כי אם ימשכו השיבושים במסלול היבוא והיצוא הימי לישראל מהמזרח "תהיה לכך השפעה רוחבית מקיפה על הכלכלה הישראלית, כולל עיכובים ביבוא חומרי גלם ומוצרי צריכה חיוניים לתעשייה, פגיעה בייצוא ודחיפה אינפלציונית משמעותית".

אולם הוא העריך כי מכיוון, "שהאיום הפוטנציאלי הוא לא רק על הספנות המסחרית שמגיעה לישראל וממנה אלא על כלל התובלה הימית בעולם, שעבורה מדובר באחד מנתיבי התובלה העמוסים ביותר בעולם, תהיה פעולה בינלאומית ואזורית נחרצת, שמטרתה לנטרל את האיום".