ההסכם עם נסטלה בסכנה, ומניית גלולת ההרזיה הישראלית נפלה ב-71%

מניית אפיטומי מחקה 310 מיליון שקל משווי החברה, לאחר שנסטלה הודיעה כי תוצאות הניסוי הקליני שפרסמה אינן עומדות ביעדי הניסוי עפ"י ההסכם ביניהן

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה
גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

חברת אפיטומי, המפתחת גלולה להרזיה, עדכנה הבוקר (ד') כי השותפה השיווקית המיועדת שלה, נסטלה, הודיעה לה כי תוצאות הניסוי הקליני שפרסמה אפיטומי לאחרונה אינן עומדות ביעדיו כפי שנכתבו בהסכם ביניהן. מניית אפיטומי איבדה 71% ומחקה 310 מיליון שקל משווי החברה. 

השותפות עם באפט, הדרך לעשות כסף והסיפורים הקטנים ששווה להכיר. פרידה ממשקיע אגדי 

אפיטומי מפתחת גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה. השווי של החברה, המנוהלת על-ידי המנכ"ל ד"ר דן השמשוני והיו"ר ד"ר שמעון אקהויז (אחד ממייסדיה), צנח ל-126 מיליון שקל - פחות מרבע מהשווי שבו הונפקה בדצמבר 2021 (קרוב ל-800 מיליון שקל).

אפיטומי פרסמה לאחרונה את תוצאות הניסוי באופן שהגדיר אותו כהצלחה, מה שהוביל לקפיצה של עשרות אחוזים במניה. התוצאות עמדו ביעדים העיקריים של הניסוי כפי שהגדירה אותם החברה, אשר ציינה כי היא פועלת להגשת המוצר לאישור FDA, וכי היא מצפה לקבל את האישור ב-2024.

נסטלה הייתה אמורה להיות המשווקת הבלעדית של המוצר, ובראיון עם בכיר בחטיבת ההרזיה של נסטלה בגלובס, הוא הביע התלהבות מהאפשרות לשווק את המוצר, וציין כי נסטלה נערכת למימוש ההסכם.

אלא שכעת אפיטומי מציינת כי נציג של נסטלה מסר לה באופן לא רשמי כי לאחר בחינת התוצאות המלאות של הניסוי, עמדתו של הצוות בשלב זה הן שהתוצאות אינן עובדות באופן מלא בתנאים המינימליים שנקבעו בהסכם הרישיון. 

מסר לא רשמי

על נסטלה להודיע לאפיטומי תוך 90 יום מקבלת תוצאות הניסוי המלאות, אם בכוונתה לממש את ההסכם ולשווק את המוצר. מתוך תקופה זו נותרו כ-70 יום, והחברה לא קיבלה אינדיקציה אם נסטלה מתכוונת לממש את ההסכם, לפתוח את התנאים שלו או לבטל אותו כליל. אם אפיטומי לא תקבל הודעה בפרק הזמן המדובר, ההסכם מתבטל אוטומטית. 

השלמת הניסוי באופן משביע-רצון על בסיס ההסכם הייתה אמורה להיות גם אבן-דרך המובילה לתשלום של 10 מיליון דולר מנסטלה, אבל לאור המסר הלא רשמי שקיבלה החברה, כרגע לא ברור גם אם סכום זה ישולם.

אפיטומי הוסיפה כי נסטלה אינה חולקת על כך שהניסוי עמד ביעדים שהוגדרו לו מול ה-FDA, ולכן אפיטומי עדיין מאמינה כי תוכל להשיג את אישור ה-FDA לשווק את המוצר ב-2024, אולם כנראה שנסטלה ציפתה לתוצאות טובות יותר.

מאפיטומי נמסר כי מדובר בתנאים שהיו בהסכם, שאינם קשורים ליעדים העיקריים של הניסוי ואינם מוגדרים בצורה קשיחה וברורה, ולא ניתן היה לדעת מראש איך נסטלה תתייחס אליהם.

בתקופה מאז נחתם ההסכם בין אפיטומי לנסטלה, הגיעו לשוק תרופות חזקות לטיפול בהרזיה, של ובו נורדיסק ואלי לילי. כך, בניסוי של אפיטומי, 27% מהמטופלים בתרופה הורידו 10% לפחות ממשקל גופם - פי 2.5 מקבוצת הביקורת; ומעל 10% מהמטופלים הורידו לפחות 15% ממשקלם. לעומת זאת, התרופה של אלי לילה במינון הגבוה שלה הובילה לירידה של 20% ויותר מהמשקל אצל מחצית ומעלה מן המשתתפים בניסוי.

הגעתן של התרופות המתחרות הופכת את השוק להרבה יותר תחרותי. זו עלולה להיות סיבה לכך שנסטלה מחפשת סיבות לצאת מן ההסכם או לנסח אותו מחדש. התרופות החדשות צפויות לגלגל עשרות מיליארדי דולרים, ולגרוף בכך את כל השיפוי הביטוחי הרלוונטי לתחום ההרזיה. גלולה כמו זו של אפיטומי ניתן למכור גם ללא מרשם וללא שיפוי, כאשר הצרכן משלם עבורה מכיסו, וזהו מודל שנסטלה מכירה היטב ומבינה בו. אך קושי רב יותר להשיג שיפוי, משמעותו שוק קטן יותר.