המניות שמהפכת ה-AI השאירה מאחור

מניות הערך נראו כאילו הן עושות קאמבק - עד שהגיע טירוף בינה מלאכותית

המניות שמהפכת ה-AI השאירה מאחור / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
המניות שמהפכת ה-AI השאירה מאחור / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו הייתה אמורה להיות השנה של מניות הערך, אך אז השתלטה מאניית הבינה המלאכותית והסיטה מהן את אור הזרקורים.

מניותיהן של חברות הביג טק הרקיעו שחקים השנה והשאירו את מניות הערך מאחור, כשהן מונעות על ידי אופטימיות המשקיעים לגבי ההבטחה של תחום בינה מלאכותית. מדובר במהפך לעומת השנה שעברה, אז מניות הערך היו הכוכב העולה והשאירו אבק למניות הצמיחה לראשונה מאז 2016.

השותפות עם באפט, הדרך לעשות כסף והסיפורים הקטנים ששווה להכיר. פרידה ממשקיע אגדי 
האנליסטים שמשוכנעים: הקרנות הכספיות ידחפו את וול סטריט לשיא חדש 

מדד מניות הערך ראסל 3000, עלה מתחילת השנה רק ב-2.1%, ומציג פיגור של 32% ממדד הצמיחה של ראסל 3000. מדובר בביצוע הנמוך השני בגודלו מאז שנת 2000 של המדד, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. בהסתכלות היסטורית מדד הערך עקף את מדד הצמיחה רק תשע פעמים ב-23 שנים האחרונים.

"למשקיעים יש מעין הרגל אינסטינקטיבי לרכישת מניות טכנולוגיה"

ליז יאנג, ראש אסטרטגיית השקעות ב-SoFi מסבירה כי: "למשקיעים יש מעין הרגל אינסטינקטיבי לרכישת מניות טכנולוגיה כי חוזרים למתכון הישן והטוב".

השנה, חברות גדולות בשני המדדים של ראסל 3000 מסבירות את הפער. 10 החברות הגדולות במדד הצמיחה של ראסל עלו השנה בממוצע של 82%. יצרנית השבבים אנבידיה  יותר משילשה את עצמה, בעוד שמטא פלטפורמס  עלתה בכ-180%. כוכבים נוספים של המדד כוללים את אפל , אמזון.קום  ויצרנית התרופות איליי לילי .

בצד הערך, שש מתוך 10 המניות הגדולות שיורדות השנה כוללות את שברון , שירדה בכמעט 20% לאחר שירידת מחירי הנפט השפיעה לרעה על מניות האנרגיה הגדולות. במקביל, גם ג'ונסון אנד ג'ונסון , מרק  ובנק אוף אמריקה  מציגות ביצועים חלשים מתחילת השנה.

חברות מניות צמיחה מבטיחות בדרך כלל לספק צמיחה מהירה מהממוצע ברווחים בעתיד. מניות ערך, לעומת זאת, מגדילות את הרווחים לאט יותר ונחשבות למציאה מכיוון שהן נסחרות במכפיל נמוך מהערך בספרים שלהן. הן נוטות להיות מרוכזות במגזרים מבוססים כמו פיננסים, מוצרי צריכה ושירותים.

בשנים האחרונות, שיעורי ריבית נמוכים במיוחד עודדו משקיעים לרדוף אחרי תשואות גבוהות יותר במניות צמיחה, שהציגו בעקביות ביצועים טובים יותר ממניות הערך. שנה שעברה סימנה סטייה מהמגמה: עליית הריבית המהירה של הפד ודאגות המיתון פגעו במניות של חברות ביג טק. גם מניות הערך ירדו, אבל הרבה פחות.

מדוע המשקיעים השאירו מאחור את מניות הערך?

כששיעורי הריבית נשארו גבוהים השנה, חלק מהאנליסטים חשבו שמניות הערך ימשיכו לעלות מעל מניות הצמיחה. אך אז מניות הטכנולוגיה זינקו לאחר שהצ'אט-בוט ChatGPT של OpenAI הפך לסנסציה ויראלית.

בינתיים, מניות הערך נפגעו ממשבר הבנקאות האזורי מוקדם יותר השנה, שגרם למניות הפיננסיות לצנוח. מגזרים אחרים בעלי אוריינטציה ערכית כמו שירותים ושירותי בריאות נגררו מאחור.

התחזית התבהרה עוד יותר עבור מניות הצמיחה החודש, כאשר הפד אותת כי ייתכן שסיים להעלות את הריבית השנה. נתוני האינפלציה זמן קצר לאחר מכן נתנו למשקיעים תקווה שהבנק המרכזי יצליח לצנן את הכלכלה מבלי להגיע למיתון. כעת חלק מהמרים שהפד יתחיל להוריד את הריבית כבר במרץ.

התחזית עבור שני סוגי החברות היא אופטימית. בסך הכל, חברות הצמיחה של S&P500 צפויות להגדיל את הרווח למניה ב-14.3% בשנה הבאה, לפי נתוני CFRA, בעוד שמניות הערך צפויות להגדיל את הרווחים ב-11.4%.

זו הסיבה שחלק מהמשקיעים עדיין מהמרים על מניות ערך. בסך הכל, הם הזרימו 17 מיליארד דולר לקרנות נסחרות בבורסה המנוהלות באופן פעיל והתמקדו השנה במניות ערך, לפי נתוני LSEG. ההשקעות בקרנות דומות מוכוונות צמיחה מסתכמות ב-6.8 מיליארד דולר.

אחרים מצפים שההבטחה של מניות צמיחה תמשיך למשוך משקיעים. קן מהוני, מנכ"ל Mahoney Asset Management, אמר שמשקיעים עשויים להרגיש שהם נאלצים להשקיע במניות צמיחה אם ביצועי ההשקעה שלהם  יפגרו אחרי מדד השוק הכולל עד סוף השנה. "חרדת ביצוע היא דבר אמיתי", אמר.