בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט סגרה את החודש הכי טוב השנה; הדאו ג'ונס בשיא שנתי

המדדים נסגרו במגמה מעורבת: הנאסד"ק ירד ב-0.2%, ה-S&P 500 עלה ב-0.4% והדאו ג’ונס זינק ב-1.5% • קרטל הנפט אופ"ק+ חתך את יעדי ההפקה ל-2024 • בג'יי.פי.מורגן מעריכים: מדד ה-S&P 500 יסיים את 2024 בירידה • מדד ה-PCE, המשמש את הפדרל ריזרב לניתוח נתוני האינפלציה, עמד כצפוי על 3.5%

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:05

יום המסחר האחרון של החודש נסגר אמנם במגמה מעורבת, אבל בסיכומו היה הטוב ביותר השנה. הדאו ג'ונס זינק ב-1.5%, שבר שיא שנתי ובסך הכל עלה החודש בכ-8.8%. הנאסד"ק ירד אמנם ב-0.2% אך עלה החודש ב-10.7% וה-S&P 500 שנסגר בעלייה של 0.4% סיכם קפיצה של כ-9% החודש.

איגרות החוב הממשלתית לעשר שנים שכבר נסחרה בתשואה של יותר מ-5% לפני כחודש, נסחרה היום אמנם בעליית מחיר של 2% אך ב-4.35% בלבד. תשואת איגרת החוב לשנתיים היא עלתה ל-4.71%.

תנודתיות רבה נרשמה היום במחירי הנפט לאחר שמדינות אופק+ חתכו את מכסות הפקת הנפט בעוד מיליון חביות ליום. הנפט האמריקאי (WTI) ירד בכ-2.3% ל-76 דולר לחבית בעוד שהנפט ברנט ירד מתחת ל-83 דולר. הדולר התחזק הערב מול המטבעות המובילים. מדד הדולר (DXY) הוסיף 0.77%, האירו והליש"ט נחלשו מול הדולר ב-0.6% וב-0.2% בהתאמה.

21:50

בוול סטריט ממשיכה המגמה המעורבת. הנאסד"ק יורד ב-0.6%, מדד ה-S&P 500 נסחר בשער הבסיס, מדד הדאו ג'ונס מוסיף ועולה כעת כבר ב-1.1%. 

עליות נרשמות בעיקר אצל מניות הבנקים. תעודת הסל Invesco KBW Bank ETF (KBWB) שמכילה את מניות הבנקים הגדולים עולה ב-1.18%.

לפי האתר בארונ’ס, אובר טכנולוג'יס  (Uber) עשויה להתווסף מחר (ו) למדד ה-S&P 500 בסמוך לעדכון הרבעוני של המדדים.

בעקבות נתוני האינפלציה שהתפרסמו אחר הצהריים והצביעו על התקררות נוספת בכלכלה האמריקאית, מחירי האג"ח יורדים והתשואות מוסיפות לעלות - האג"ח הממשלתית לעשר שנים נסחרת בתשואה של 4.34%, עלייה של 7 נקודות והתשואה לשנתיים עולה ב-6 נקודות ל-4.7%.

20:30

הירידות בנאסד"ק מתחזקות - המדד יורד כעת ב-0.8%, גם מדד ה-S&P 500 עבר לירידה של 0.2%, הדאו עדיין מעבר לשיאו השנה ונסחר בעליה של 0.77%.

מייקל סיילור יו"ר ומייסד מיקרו-סטרטג'י  ביצע את אחד מההימורים הגדולים בחייו כשרכש מטבעות ביטקוין בסכום של 593 מיליון דולר. כך דווח בבלומברג. בדיווח לבורסה של ניו יורק (SEC) - דיווחה היום החברה על רכישת של 16,130 מטבעות בנובמבר, ובכך העלתה את סך המטבעות הדיגיטליים שברשותה לכ-6.5 מיליארד.היתה זאת הרכישה הגדולה ביותר של החברה מאז פברואר 2021, אז קנתה 19.5 אלף מטבעות בסך של מעל מיליארד דולר. המטבע עצמו, הביטקוין נסחר קרוב לשער הבסיס ב-37,742 דולר והאתריום נסחר ב-2040 דולר ובעליה של 0.5%.

הנפט שלאחר פגישת אופק+ בה הוחלט על קיצוץ מכסות הייצור, נסחר כעת בירידות - הנפט האמריקאי (WTI) יורד ב-1.67% למחיר של 76.56 דולר לחבית והנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר ב-82.3 דולר ובירידה של 0.25%.

הזהב נסחר כבר ב-2,058 דולר לאונקיה, כ-80 דולר מתחת לשיאו שנקבע באפריל השנה.

19:40

וול סטריט נסחרת הערב במגמה מעורבת. הנאסד"ק משיל 0.7% ולעומתו - הדאו ג’ונס עולה ב-0.9%, ה-S&P 500 נסחר ללא שינוי. 

את נאסד"ק מושכות למטה מניות הטכנולוגיה הגדולות - מטא פלטפורמס (פייסבוק) (פייסבוק) ואנבידיה יורדות ב-2.5% וכ-3% בהתאמה. טסלה  משילה 1.8%, גם מניות מניות שבבים נוספות רושמות ירידה, אדוונס מיקרו דיוויס  וברודקום  ביניהן. אלפאבית (גוגל)  יורדת בכ-2%.

זהו יום רע גם למניות הסייבר, תעודת הסל IHAK של חברת iShares שמכילה את חברות הסייבר הגדולות יורדת ב-1%, אוקטה  בולטת עם ירידה של כב-4%. 
גיים סטופ שאתמול עלתה ב-20% יורדת עתה ב-9.5%, וזאת שבוע לפני פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי. 
לעומתן, הבנקים הגדולים עולים - כך בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ  וג’יי.פי.מורגן שעולה ב-0.6%. 

18:45

בורסות אירופה ננעלו בעליות, הדאקס עלה ב-0.3%, הקאק הצרפתי הוסיף 0.6% והפוטסי 0.4%.

הראלי של חודש נובמבר מתקשה דווקא ביומו האחרון - המשקיעים מגיבים לנתוני האינפלציה שהתפרסמו אחר הצהריים בקרירות, למרות שאלה איששו את ההנחה שהפדרל ריזרב סיים את העלאות הריבית.

הנאסד"ק יורד ב-0.6% ה-S&P 500 נסחר ללא שינוי, הדאו עולה לעומתם עולה כעת ב-315 נקודות ושבר את השיא השנתי.

מניית  ImmunoGen נוסקת בכ-82% לאחר שחברת הביו פארמה AbbVie החליטה לרכוש את תרופת הטיפול בסרטן שלה ב-10.1 מיליארד דולר. בעצם, AbbVie תרכוש את כל מניותיה של אימונוג"ן תמורת 31.26 דולר למניה, העסקה תלויה באישור הרגולטור בארה"ב.

בשוק החוב נסחרות אגרות החוב הממשלתיות בהיצעים ותשואת האיגרת לעשר שנים נסחרת בעליה של 5 נקודות בסיס ב-4.318% ותשואת אגרת החוב לשנתיים נסחרת תשואה של 4.7%.

כאמור, קואליציית אופ"ק+, הודיעה היום (ה') על חיתוך יעדי ההפקה לשנת 2024 ולמרות זאת כעת מחיר הנפט האמריקאי מגיב בירידה של כ-0.3% ונסחר ב-77.64 דולר לחבית. ספקולנטים מעריכים כי היקף קיצוצים רוחבי של מיליון חביות לא יספיקו להעלאת מחירים

17:10

באירופה לקראת סיום המסחר נמשכת המגמה החיובית. מדד הסטוקס 50 עולה ב-0.3%, הדאקס עולה ב-0.4%, הקאק הצרפתי מוסיף 0.6% והפוטסי עולה ב-0.8%.
בוול סטריט המדדים עוברים למגמה מעורבת. הנאסד"ק יורד ב-0.2%, ה-S&P 500 עולה ב-0.1% והדאו ג’ונס מוסיף 320 נקודות בסיס ונסחר ושבר את השיא השנתי שנקבע בתחילת אוגוסט. 

מניות הטכנולוגיה הגדולות נסחרות בירידות, מטא פלטפורמס (פייסבוק)  יורדת ב-0.7%, טסלה  ב-1.2% ואלפאבית (גוגל)  בחצי אחוז. 

עוד בולטות במסחר: סיילספורס שהעלתה את תחזית הרווח, סנואופלייק  לאחר דוחות רבעוניים טובים, וכמו גם פינטרסט  וסנאפ  שזכו להמלצת קנייה. 

קואליציית אופ"ק פלוס, ארגון יצואניות הנפט העולמיות שחולש על כ-40% מתפוקת הנפט בעולם, הודיעה היום (ה') על חיתוך יעדי ההפקה של 23 חברותיה לשנת 2024 במיליון חביות ביום. חיתוך ההפקה הזה מתווסף לרצף של חיתוכי הפקה באופ"ק +, שהחל בנובמבר 2022. מאז ועד יולי השנה, מדינות הארגון חתכו היקף מצטבר של 5.16 מיליון חביות נפט ביום - ששוות לכ-5% מהצריכה העולמית.

מחיר הנפט מגיב בעליות קלות ונראה שהשוק ציפה לקיצוץ, מחירה של חבית הנפט הגולמי האמריקאי עומד על 78.7 דולר וזה של הנפט מסוג ברנט עומד על 84 דולר.

16:40

וול סטריט נפתחת בעליות. הנאסד"ק וה-S&P 500 עולים ב-0.2% והדאו עולה ב-200 נקודות (0.55%) ונמצא במרחק נגיעה משיאו השנתי שנקבע בתחילת אוגוסט.

הנפט נסחר כעת בשיא של שלושה שבועות, הנפט האמריקאי נסחר ב-78.8 דולר והנפט מסוג ברנט נסחר ב-80.4 דולר לחבית. בהמשך הערב צפויות להתפרסם החלטות גבי מכסות הנפט בפגישת מדינות אופ"ק.

15:49

מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית (PCE) עמד כצפוי על 3.5% בחישוב שנתי. וזאת לעומת 3.7% בחודש שעבר. זהו המדד המועדף על ידי הפדרל ריזרב להערכת האינפלציה. באוקטובר נמדדה עלייה של 0.2%, שוב כצפוי.

החוזים העתידיים מראים על מגמה חיובית בוול סטריט - הדאו מוסיף 320 נקודות ונמצא במרחק נגיעה משיאו השנתי. הנאסד"ק וה-S&P 500 עולים בכ-0.3%.

בג’יי.פי.מורגן פסימיים: המחלקה האסטרטגית בבנק ההשקעות צופה שמדד ה-S&P 500 יסיים את 2024 בשער של 4,200 נקודות ובירידה של 8% ביחס לשער הסגירה אתמול (ד). "בהעדר מדיניות מרחיבה מצד הפדרל ריזרב, אנחנו צופים קשיים מאקרו אקונומיים בשנה הבאה שיצטרפו למגמות צריכה שליליות", אומרים בבנק, "המניות נסחרות בשערים גבוהים ותנודתיות נמוכה מאוד בעוד שהסיכונים הגאופוליטיים והפוליטיים עדיין גבוהים". התחזיות הזאת של ג’יי.פי.מורגן היא בניגוד לקודמות שהציג הבנק, ובהן הוא ציפה שהמדד יסיים את השנה הבאה ב-4,500 נקודות.

מניות שירכזו היום ענין הן סנואופלייק (Snowflake) לאחר הדוחות הטובים אמש. כך גם לגבי סיילספורס  לאחר שהעלתה את תחזית הרווח שלה לשנה כולה והציגה רווח גדול מהצפוי ברבעון השלישי.

פורד מוטורס חתכה את תחזית הרווח השנתי שלה בטענה ששביתת הפועלים השילה לה כ-1.7 מיליארד דולר מהרווח. פיור סטורדג’ יורדת ב-17% לאחר אזהרת רווח.
פינטרסט  וסנאפ  שתיהן עולות בטרום מסחר לאחר המלצה של ג’פריס. האנליסטים בחברה העלות האת ההמלצה מ"החזק" ל"קניה" תוך הבעת אמון בהכנסות מפרסום בחברות.

14:56

חברה רי אוטומוטיב  הישראלית, המפתחת טכנולוגיית רכב, רשמה ברבעון השלישי של השנה הפסד נקי שהסתכם ב-24.1 מיליון דולר, ירידה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל. הירידה מול הרבעון המקביל, נובעת בעיקר ממענקים שהתקבלו ממשלת בריטניה ברבעון השלישי 2023, ירידה בהוצאות בגין תגמול מבוסס מניות, והתייעלות תפעולית שהביאה לירידה בהוצאות שכר ונלוות והוצאות תפעוליות אחרות. ירידות אלה קוזזו חלקית על ידי עלייה בעלות המכר כתוצאה מרכישת חומרים עבור בניית רכבי הדגמה ועלייה בהוצאות פיתוח הנדסי. 

במקביל, מעיקרי הדוח עולה כי החברה הרחיבה את רשת המפיצים בצפון אמריקה, וכתוצאה מכך ערך צבר ההזמנות הראשוני יותר מהוכפל ב-3 החודשים האחרונים ועומד על 43 מיליון דולר בסמוך לסוף הרבעון השלישי. במקביל, החברה גייסה מימון בגובה של 8 מיליון דולר להון חוזר בהובלת בעל המניות המוסדי הגדול ביותר בחברה.

14:29

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית. במסחר המוקדם בארה"ב, מניות סנואופלייק סיילספורס  נסחרות בעליות שערים בעקבות תוצאות רבעוניות חזקות.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"C ל-10 שנים נסחרת סביב רמה של 4.29% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.66%.

בשוק הסחורות, קרסטן מנקה, ראש תחום מחקר הדור הבא בבנק ניהול העושר יוליוס בר, מתייחס למחירים בשוק הנחושת ולתחזיות קדימה:

"שוק הנחושת לא סבל מבעיות היצע בשנים האחרונות, מכיוון שהייצור של המכרות צמח במהירות לאורך השנים. ייצור המכרות גדל בצורה חזקה הודות להרחבות במכרות קיימים ופרויקטים גדולים בתחום. אחד מהפרויקטים הללו, Cobre Panama , עבר לאור הזרקורים לאחרונה ויצר תגובת שרשרת שמאיימת על יציבות הענף. מחלוקת שפרצה בין מפעיל המכרה עם ממשלת פנמה סביב סוגיית התמלוגים והמיסים תפסה את תשומת הלב התקשורתית והובילה למחאות סביבתיות, חברתיות ופוליטיות רחבות היקף.

"מוקדם יותר השבוע, בית המשפט העליון של פנמה פסק נגד החוק שאפשר את חתימת החוזה, מה שגורם לאי וודאות בעניין עתידו של המכרה. בעקבות הפסיקה, נשיא פנמה הורה למפעיל לסגור את המכרה. במקביל, העובדים בלאס במבס, אחד ממכרות הנחושת הגדולים בפרו, פתחו השבוע בשביתה ללא הגבלת זמן בנוגע לשכרם. למכרה יש היסטוריה של מחאות, בעיקר מצד קהילות מקומיות שהתלוננו על נזקים סביבתיים והיעדר השתתפות כספית.

"אלה רק דוגמאות שמראות כי מספר השיבושים בהיצע הנחושת הולך וגדל, אך עקב מצב רוח דובי מתמשך, הן לא באו לידי ביטוי במחירים עד כה. במבט רחוק יותר אל העתיד, בעיות האספקה ​​של היום הן רק קדימון להאטה הצפויה להגיע בייצור המכרות, לה אנו מצפים מ-2025 ואילך.

"זו האטה שנובעת כתוצאה מתקופה ממושכת של השקעות מצומצמות ולוקות בחסר, והעדר בגילויים של מחצבי נחושת גדולים חדשים. האטה זו מעצבת את השקפתנו בנוגע לנחושת ואנו מאמינים כי בטווח הארוך נראה את המתכת הזו מתייקרת, בשל דחיפת מאזן ההיצע והביקוש במהלך העשור הבא.

השוק צפוי להתמודד עם אספקה נמוכה אך בו בזמן מביקוש גובר לנחושת, בעיקר מתעשיות האנרגיה וכלי רכב חשמליים, שיהיו חזקים מספיק על מנת לפצות על הירידה בביקוש עבור נחושת בשוק הסיני, בעיקר בענף הנדל"ן".

13:25

המגמה החיובית באירופה נמשכת. גם החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירוק.

עיני המשקיעים דרוכים אל עבר פגישת אופק שמתקיימת ברגעים אלה, שם צפויה להיקבע קצב הפקת הנפט של המדינות בארגון בשנה הקרובה.

במקביל, בהמשך היום צפוי להתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE, המשמש את הפדרל ריזרב לניתוח נתוני האינפלציה. על פי ההערכות המוקדמות, המדד צפוי לרדת ל-3%, לעומת 3.4% בחודש שעבר, ולתמוך בהפחתות ריבית עתידיות על ידי הפד.

בוול סטריט, מניות הטק נסחרות בעליות קלות במסחר המוקדם: טסלה מטפסת בכ-0.5%, אנבידיה ב-0.3%, מטא עולה בשיעור דומה, ומיקרוסופט ב-0.2%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש ב-0.5% מול המטבע האמריקאי. הליש"ט נחלש בשיעור דומה מול הדולר. מנגד, מול הין, הדולר מתחזק ב-0.3%.

12:03

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים במגמה חיובית: מדד הדאקס עולה בכ-0.1%, הקאק הצרפתי עולה בשיעור דומה והפוטסי הבריטי מוסיף לערכו 0.3%.

מאקרו אירופה: קצב האינפלציה השנתי בגוש האירו ירד ל-2.4% בחודש נובמבר. התחזיות המוקדמות ציפו כי שיעור האינפלציה יעמוד על 2.7%. בקצב חודשי, מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5%.

במקביל, שיעור האבטלה בגוש האירו עמד על 6.5% בחודש אוקטובר, בהתאם לתחזיות המוקדמות ובדומה לחודש הקודם.

מוקדם יותר פורסם שיעור האבטלה בגרמניה לחודש נובמבר שעלה לקצב של 5.9%, מעט מעל התחזיות המוקדמות, שציפו כי יעמוד על קצה של 5.8%.

10:32

בורסות אירופה נסחרות לפי שעה במגמה מעורבת: מדד הדאקס עולה בכ-0.3%, הקאק הצרפתי מוסיף כ-0.2% לערכו והפוטסי הבריטי משיל מערכו 0.2%.

המשקיעים דרוכים לקראת פגישת אופ"ק שם צפויים להכריז על יעדי תפוקת הנפט לשנת 2024. מחירה של חבית נפט גולמי עולה בשעה זו ב-0.6% ונסחר סביב 78 דולרים. מחירה של חבית מסוג ברנט עולה בכ-0.5% ועומד על 83 דולרים.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית בשעה זו.

09:48

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית. מדד הניקיי ננעל בעלייה של 0.4%, ההנג סנג יורד ב-0.2%, בורסת שנחאי משילה מערכה 0.1% והקוספי עולה ב-0.1%.

אמש בוול סטריט, יום המסחר ננעל במגמה מעורבת: הדאו ג'ונס עלה בכ-0.04%, ה-S&P 500 ירד ב-0.9% והנאסד"ק השיל מערכו כ-0.09%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות קלות. אמש (ד') התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-4.26% ונסחרה מתחת ל-4.3% לראשונה מחודש ספטמבר. ברקע לירידה בתשואות - נתוני הצמיחה של ארה"ב לרבעון השלישי של השנה (התוצר המקומי הגולמי, התמ"ג) עודכנו כלפי מעלה לקצב של 5.2%, מעל צפי הכלכלנים לצמיחה של 4.9%. לצד זאת, תקוות המשקיעים כי הפדרל רזרב סיים עם מסע העלאת הריבית שלו, לחץ את התשואות הממשלתיות בארה"ב כלפי מטה. 

בשוק הסחורות, הבוקר מחירי הנפט ממשיכים לטפס לקראת פגישת קרטל אופ"ק שצפויה להתקיים היום (ה') בשעה 12:00 שעון ישראל. מחירה של חבית מסוג נפט WTI עומד על 78.3 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 83 דולרים.

ניגריה נגד ערב הסעודית: מה צפוי בפגישה ששוק הנפט העולמי מחכה לה?  

בגזרת המאקרו, הבוקר (ה') פורסמו ביפן נתוני הייצור התעשייתי שעלו בחודש אוקטובר ב-1% בקצב חודשי. התחזיות המוקדמות ציפו כי יעלו ב-0.8%. במקביל, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין עמד על 49.4 נקודות בחודש נובמבר. הצפי עמד על 49.7 נקודות. 

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בגוש האירו.

במקביל, בהמשך היום צפוי להתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE, המשמש את הפדרל ריזרב לניתוח נתוני האינפלציה. המדד צפוי להצביע על ירידה נוספת באינפלציה, כשהתחזיות בשוק הן לנתון שנתי של 3%, לעומת 3.4% בחודש שעבר. עם זאת, מדד הליבה (המנטרל את נתוני הדיור) צפוי להצביע על נתון גבוה יותר ולרדת ל-3.5% (לעומת 3.7% באוקטובר), לנוכח העובדה ששוק הדיור בארה"ב נעצר.

נתונים נוספים שיצאו בארה"ב לאחרונה, כמו מדד מנהלי הרכש, מצביעים על התמתנות בפעילות המשק. עם זאת, הכלכלנים חלוקים בדבר מועד תחילת הורדות הריבית של הפדרל ריזרב. התחזיות נעות בין תחילת הרבעון הראשון של השנה הבאה, לבין ההערכות כי המהלך יחל רק ברבעון האחרון של 2024.

דייוויד אלכסנדר מאייר, כלכלן בבנק ניהול העושר יוליוס בר, מתייחס לנתוני המכירות המקוונות בארה"ב בתקופת החגים - ו'חגי הסייבר', שלדבריו "התעלו על הציפיות והפתיעו לטובה, עם צמיחה של 7.5% עד 9%, על פי כמה ניתוחים, בהשוואה לשנה שעברה". עם זאת "מגמות מתחת לפני השטח מראות שלקמעונאים האמריקאים יש ממה לדאוג". כך למשל, בגזרת התחרות הוא מציין כי "ניתן לראות שחקנים סיניים שהציעו הנחות של עד 90%, כמו גם משלוחים חינם על המוצרים, יותר מהנחות שנתנו האמריקאים".