החות'ים תקפו שלוש אוניות, אחת מהן בעלת קשר ישראלי

לפי הודעת חברת הביטחון הימי "דיאפלוס", הספינות הותקפו לאורך היום באותו אזור - סמוך לבאב אל-מנדב • לא נגרם נזק או נפגעים בתקרית • פגיעות בספינות ישראליות בתקופה האחרונה גרמו לבריטים לייחס חשיבות רבה יותר למתרחש באזור

מיצרי באב אל-מנדב / צילום: Shutterstock
מיצרי באב אל-מנדב / צילום: Shutterstock

שני אוניות סחר וספינת מלחמה בריטית הותקפו בים האדום, על ידי תוקפים שהגיעו מתימן. כך עולה ממידע של חברת הביטחון הימי "דיאפלוס". התקריות קרו, כך לפי החברה, בנפרד לאורך היום באותו אזור - סמוך לבאב אל-מנדב. לפי המידע, אחת האוניות נפגעה בצידה, ככל הנראה ממטען חבלה. בהמשך היום, כך לפי דיאפלוס, אוניית צובר (נושאת מטענים יבשים בתפזורת), שנמצאת בבעלות בריטית ונושאת דגל איי הבהאמה ובעלת קשר ישראלי - הותקפה באמצעות מל"ט מתאבד. לא נגרם נזק או נפגעים בתקרית. 

החות'ים לקחו אחריות על המתקפה. בהודעה רשמית נאמר כי "תקפנו את האונייה יוניטי אקספלורר ואת ספינה "מספר 9" עם טיל ועם מזל"ט".

בעיצומה של המלחמה: האם מרחף איום סגירה מעל נמל אילת?
ענקית מכולות דנית מסיטה אוניות עם קשר ישראלי מהים האדום
שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס

לפי כלי התקשורת הימית "טריידווינדס", האונייה היחידה שעונה על התיאור בהתחשב בתנועה שלה במרחב והמאפיינים היא האונייה "יוניטי אקספלורר" (Unity Explorer) שנמצאת בבעלות חברת יוניטי מריטיים. הבעלים של יוניטי מריטיים הוא דני אונגר, בנו של רמי אונגר שספינת "גלקסי לידר" שנחטפה לתימן בבעלות חברת "ריי" שבראשותו. "טריידווינדס" פנה בבקשת תגובה מיוניטי מריטיים, וטרם קיבל תגובה.

מוקדם יותר, בכיר אמריקאי אמר לאל-ג'זירה כי מתקפת טילים ומל"טים התבצעה מתימן לעבר ספינת הצי האמריקאי USS קארני וספינות מסחר נוספות בים האדום.

נזכיר כי גם ביום שישי הודיע פיקוד מרכז האמריקאי כי בשעה 11:00 שעון תימן, הספינה USS קארני יירטה מל"ט קאס 04 ששוגר מאזור בשליטת החות'ים. המל"ט עשה את דרכו לעבר ספינת הצי, שליוותה את הספינה USNS סופליי וספינה נוספת שנשאה ציוד צבאי באזור. לא היו נפגעים או נזק לאמריקאים באותו אירוע.

בריטניה שולחת מטוסי ריגול לסיוע באיתור החטופים

קודם לכן, משרד ההגנה של בריטניה הודיע כי יסייע לישראל, באמצעות מטוסי ריגול שיאספו מודיעין - בניסיון לאתר חטופים. "המטוסים לא יהיו חמושים, לא יהיה להם תפקיד תקיפה, ומשימתם היחידה היא לאתר חטופים", נמסר.

מלונדון עוד טענו כי המידע היחיד שיועבר לישראל הוא אודות בני ערובה, במטרה לחלצם. אותן טיסות יתבצעו במזרח הים התיכון, מעל שמי מדינת ישראל, וכמובן רצועת עזה. "אנחנו פועלים עם שותפים באזור במטרה להבטיח את שחרור בני הערובה, כולל אזרחים בריטים שנחטפו. בטיחותם של אזרחים בריטים עומדת בראש סדרי העדיפויות שלנו".

מאז פרוץ מלחמת חרבות הברזל לא רק ארה"ב תגברה את נוכחותה האזורית עם שתי נושאות מטוסים במרחב וכוחות נוספים, אלא גם בריטניה ששלחה מטוסים וספינות משלה. ביום חמישי האחרון הודיעה בריטניה כי תשלח את ספינת הצי HMS דיימונד לתגבור הנוכחות במפרץ הפרסי והאוקיאנוס ההודי. "האירועים האחרונים הוכיחו עד כמה חשוב המזרח התיכון לביטחון וליציבות העולמית", הסבירו בלונדון.

שלוש המתקפות על הספינות בעלות קשר ישראלי: סנטרל פארק שבבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר; CMA CGM Symi בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר; ואוניית גלקסי לידר, שבבעלות חברת "ריי" של רמי אונגר ונחטפה על ידי החות'ים לנמל חודיידה בתימן, גרמו לבריטים לייחס חשיבות רבה יותר למתרחש באזור.

לפי דיווחים בתימן, בעקבות החשש ממתקפה על נמל חודיידה לצורך חילוץ האונייה החטופה "גלקסי לידר", המורדים החות'ים הובילו אותה צפונה לאזור נמל ראס עיסא, שם המים עמוקים יותר.