החות'ים מאיימים: נתקוף כל ספינה שתשוט לישראל

המורדים החות'ים מסרו היום כי הם לא יאפשרו לאף ספינה לחצות את הים האדום או את הים הערבי, אלא רק לאוניות שיעבירו סיוע הומניטרי לרצועת עזה להגיע • הודעה זו התבצעה לאחר דיווח כי ארה"ב נמצאת בשיחות עם שותפותיה במפרץ הפרסי, לגבי מבצע צבאי נגד החות'ים

המורדים החות'ים בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed
המורדים החות'ים בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed

המורדים החות'ים בתימן הודיעו היום (ש') כי יתקפו כל ספינה ששטה לישראל, ללא יוצא מן הכלל. "אף ספינה שנושאת סחורה, ללא קשר לדגלה, לא תורשה לחצות את הים האדום או את הים הערבי. אלא, נאפשר רק לאוניות שיעבירו סיוע הומניטרי לרצועת עזה להגיע", מסרו המורדים החות'ים.

החות'ים רוצים לפגוע בישראל, אך בדרך הם עלולים לרסק למצרים את הכלכלה
מעל 70 מחוקקים בארה"ב לאוניברסיטת הרווארד: הדיחו את הנשיאה שלכם

ההודעה הזו התבצעה לאחר דיווח בסוכנות הידיעות "בלומברג" כי ארה"ב נמצאת בשיחות עם שותפותיה במפרץ הפרסי, לגבי מבצע צבאי נגד החות'ים. השיחות הללו נמצאות בשלבים מוקדמים, כאשר וושינגטון וידידותיה מעדיפות אפיקים דיפלומטיים שלא בטוח כי רלבנטיים יותר.

עוד בטרם ההודעה החות'ית, ענקית הספנות הדנית "מארסק", שמהווה כ־14.8% מתוך כלל הסחר העולמי במכולות, הודיעה כי החל מ־8 בינואר יוטלו עלויות נוספות על משלוחים לישראל. היקף ההתייקרות יעמוד על 50 דולר למכולות 20 רגל, ו־100 דולר עבור מכולות בגודל 40 ו־45 רגל. "פרמיות הביטוח ממשיכות לעלות עבור כלי שיט ששטים לישראל, מה שהביא את הצורך של מארסק ליישם תוספת סכנת חירום (ERS)", נמסר ממארסק. "התוספת מיועדת עבור עלויות ביטוח נוספות, ומיועד להבטיח את השירות ללקוחותינו לישראל".

הסיטו שתי ספינות מהים האדום בגלל הקשר הישראלי

זהו הצעד המשמעותי השני של מארסק בנוגע לישראל, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה כי החליטה להסיט שתי ספינות שלה מהים האדום בשל קשר ישראלי: ליסה, שהגיעה מהודו והופנתה לנמל סלאלה בעומאן, ומארסק פגאני, שיצאה מקייפטאון והוסטה למונדרה בהודו. קבוצת XT בראשות אודי אנג'ל (50% מהבעלות של אנג'ל ו־50% של עידן עופר) חוכרת אותן, ומארסק חששו כי גם ספינות אלה יהוו יעד למתקפה חות'ית.

ההחלטה של מארסק התקבלה לאחר הודעת צים כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל עקב החמרת מצב הביטחון הימי בים האדום ובים הערבי. החברה הודיעה כי היא "שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון", אולם היא מבצעת התאמות בהתאם לפרוטוקולים מחמירים של בטיחות. אולם, מארסק היא חברה גדולה בהרבה מצים: בתחום הובלת המכולות היא עומדת על 4.1 מיליון Teu, לעומת חצי מיליון של צים, מה שמעמיד אותה במקום השני בעולם בתחום - כאשר צים במקום העשירי.

המתקפה המשמעותית האחרונה של החות'ים הייתה ביום ראשון, כאשר ספינת הצי האמריקאי USS קארני זיהתה טיל קרקע-ים ששיגרו החות'ים לעבר אוניית הצובר "יוניטי אקספלורר" (Unity Explorer), ופגע בסביבת הספינה ששטה תחת דגל בהאמה. בעלי הספינה, שעשתה את דרכה דרומה לכיוון סינגפור, הם חברת יוניטי מריטיים, חברה בריטית שהבעלים שלה הוא דני אונגר - בנו של רמי אונגר שספינת "גלקסי לידר" שנחטפה לתימן בבעלות חברת "ריי" שבראשותו.

לאחר המתקפה על האונייה בבעלות אונגר, יוניטי אקספלורר דיווחה שהותקפה שוב באמצעות טיל ששוגר לתימן, ושוב קארני הוקפצה. תוך כדי בדיקת הפגיעה, החות'ים שיגרו מל"טים לעבר קארני ויוניטי אקספלורר. הנזק שנגרם לספינה היה זניח, ולא נגרמו נפגעים.

כעבור כשלוש שעות, שוגר טיל לעבר אוניית המכולות "מספר 9" ( Number 9 ) ששטה תחת דגל פנמה והיא בבעלות משותפת של ברמודה ובבריטניה. לספינה שעשתה את דרכה מסינגפור לכיוון צפון אל תעלת סואץ נפגעה, ככל הנראה, באופן משמעותי.

ב-16:30 התרחש האירוע האחרון, כאשר טיל נוסף שוגר לעבר אוניית הצובר "סופי 2" (SOPHIE II ), ששטה תחת דגל פנמה ולפי הרישומים הימיים יצאה מנמל אודסה באוקראינה, לא נגרם נזק. על האונייה בעת התקיפה היה צוות משמונה מדינות נוספת. תוך כדי שספינת קארני הוקפצו לאירוע, הם יירטו מל"ט ששוגר לעברם.

ב־19 בנובמבר חטפו החות'ים את אוניית הגלנוע ( Ro-Ro ) שבבעלות "ריי" של רמי אונגר - "גלקסי לידר". חמישה ימים לאחר מכן, מל"ט שאהד־136 איראני תקף את אוניית המכולות CMA CGS Symy שבבעלות Eastern Pacific Shipping של עידן עופר. ב־26 בנובמבר, תופים סומלים ניסו להשתלט על המכלית "סנטרל פארק" בבעלות "זודיאק מריטיים" של אייל עופר. אותם סומלים, ככל הנראה, בעלי קשר לחות'ים.