החשכ"ל: הגירעון צפוי לגדול עוד עד לסוף השנה

הנתונים מראים כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3.4% תוצר, והוא צפוי להגיע עד לכ-4% • הגידול שחל החודש בהוצאות הממשלה נובע בחלקו מהוצאות ישירות בגין המלחמה, הנאמדות החודש בכ-5.8 מיליארד שקל, וכן מהקדמות תשלומים לספקים, וזאת כחלק מהתמיכה בפעילות המשק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

נתוני ביצועי התקציב עד לחודש נובמבר 2023 (כולל) מתפרסמים היום (א') על-ידי משרד האוצר. הנתונים מראים כי היקף ההוצאות של הממשלה גדל, וההכנסות קטנו. כך, הגירעון של ישראל צפוי להגיע עד לכ-4%. 

משרד האוצר רוצה לדחות את תקציב 2024, והתוספת לשנה הנוכחית מתעכבת
גם חברי הקואליציה מתקשים לעכל את התקציב של סמוטריץ'

הנתונים מראים כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3.4% תוצר. הגירעון החודשי עמד על כ-16.7 מיליארד שקל, בהשוואה לחודש נובמבר אשתקד שהסתיים בגירעון של כ-1.7 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים נרשם גירעון מצטבר של כ-62.3 מיליארד שקל. מתחילת השנה קיים גירעון מצטבר של כ-43.8 מיליארד שקל. הגירעון החזוי לסוף השנה עתיד להגיע לכ-4%, כאשר תחזית התקציב המקורית העריכה גירעון של 0.9%. 

החודש נרשמו הוצאות ממשלה של כ-47 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הוצאות הממשלה הגיעו לכ-445 מיליארד שקל. הגידול בהוצאות נובע בחלקו מהוצאות ישירות בגין המלחמה, הנאמדות החודש בכ-5.8 מיליארד שקל, וכן מהקדמות תשלומים לספקים, וזאת כחלק מהתמיכה בפעילות המשק.

באגף החשכ"ל הזהירו כבר בחודש שעבר כי העלייה בגירעון צפויה לגדול בחודשים הבאים ובייחוד בחודש דצמבר, לאור ההוצאות הצפויות עבור ימי המילואים והתשלום למלונות עבור מפוני העוטף ויישובי הצפון. 

באוצר מוסיפים כי השלכות המלחמה ישפיעו גם על סיכום התקציב הבא ואף ימשיכו לחודשי השנה הבאה בהתאם להתפתחויות המלחמה. 

ירידה של כ-2 מיליארד שקל בהכנסות

הנתונים מראים ירידה של כ-2 מיליארד שקל בהכנסות מחודש אוקטובר לחודש נובמבר, כאשר הירידה בהכנסות מתבטאת בירידה מתמשכת בירידת גביית המס בכל השנה וירידה בפעילות הכלכלית בעקבות המלחמה. הירידה מסתכמת של כ-10 מיליארד שקל. הכנסות המדינה מתחילת השנה הסתכמו בכ-401.5 מיליארד שקל, ביחס לכ-427.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השינוי עד כה בהכנסות המדינה מסתכם בירידה של 6.2%.

בנוסף לכך, הירידה בהכנסות המדינה ממסים מתבטא באופן משמעותי בירידה ממסים המקרקעין. שירדו ל-0.8 מיליארד שקל בחודש שעבר, לעומת 2 מיליארד שקל בנובמבר 2022. זהו החודש הראשון עם רמת הכנסות הנמוכה ביותר בחמש שנים אחרונות, פרט לחודשי החגים. 

גורם באגף החשב הכללי אמר כי חברות דירוג האשראי, שרובן הכניסו את ישראל למעקב שלילי ובוחנות את האירועים המתפתחים בישראל, רואות כסיכון לדירוג האשראי את ההסלמה בחזית הצפונית. בנוסף הן הדגישו את החשיבות באחריות הפיסקלית של הממשלה.

הגורם הוסיף כי אם התקציב לא יאושר בזמן, צפוי קיצוץ די עמוק בתקציב בשל חוק ההפרשים. מוקדם מדי להגיד מתי יאושר התקציב הסופי של 2024.