נתוני האינפלציה בארה"ב יתפרסמו היום. מה צופים בשווקים?

יום לפני החלטת הריבית של הפד, צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר • על פי ההערכות קצב האינפלציה השנתי צפוי לרדת קלות • כיצד צפויים נתוני האינפלציה להשפיע על מתווה הריבית של הפד?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברי ועדת השוק הפתוח של הפד, צפויים להתכנס היום (ג') ולהתחיל את פגישתם לקראת החלטת הריבית בארה"ב שתפורסם ביום ד' בשעה 21:00 שעון ישראל. בד בבד עם דיוני הוועדה צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של ארה"ב היום בשעה 15:30 שעון ישראל. 

מתי הריבית בארה"ב תתחיל לרדת? המשקיעים בוול סטריט מהמרים נגד הפד 

בחודש הקודם, מדד ה-CPI ירד ל-3.2% בקצב שנתי, וגם החודש התחזיות המוקדמות צופות כי קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-3.1%. בהסתכלות חודשית, התחזיות המוקדמות מצביעות על כך שהמדד יישאר ללא שינוי. עם זאת, מדד הליבה, שאינו אומד את הרכיבים התנודתיים ביותר במדד, צפוי להישאר ללא שינוי.

בסיכום שנתי, ארה"ב, צפויה לסיים את נתוני השנה עם רמת אינפלציה גבוהה לעומת יעד הפד, העומד על 2% בממוצע, אך פחות משיא האינפלציה אליו הגיעה ארה"ב שעמד על 9.1% ביולי השנה שעברה.

למרות שהאינפלציה בארה"ב עדיין רחוקה מיעד יציבות המחירים של הפד (2%) השוק מתמחר כי הפד יחל בהורדות ריבית כבר ברבעון הראשון של השנה הבאה, אך הפד נותר עדיין שמרן בנוגע לאמירות בנושא הורדת הריבית. בכירים בבנק המרכזי ממשיכים להדגיש את הסתמכותם על הנתונים המגיעים מפגישה לפגישה, כאשר חלק מחברי הפד מציינים שהריבית נמצאת ברמה מרסנת לאינפלציה ומתבטאים בצורה יונית לגבי עתיד הריבית בארה"ב, אך חלקם אגרסיביים יותר ואף אומרים שהעלאת ריבית נוספת עודנה נמצאת על הפרק.

הרכיבים בהם יתמקד הפד יהיו בעיקר רכיבי השירותים השונים, שהיו דביקים מאוד לאורך השנה, וצפויים לעלות על פי ההערכות של הבנק המרכזי בארה"ב. החשש העיקרי נובע מהעובדה שהסביבה הכלכלית בארה"ב מראה סימני התאוששות חיוביים עם מדד מנהלי הרכש שממשיך לעלות, לצד מדד אמון הצרכנים שהראה צפי חיובי לשוק. במקביל, שוק העבודה אמנם החל להתקרר אך עדיין נחשב הדוק. במידה והפעילות הכלכלית בארה"ב תמשיך להתחזק, הלחצים האינפלציונים מצד השכר עלולים להעיב על ירידת האינפלציה. 

בעקבות הפער בין המתרחש בארה"ב לבין רצון הפד, ההבנה בשווקים שהריבית תרד בזמן הקרוב אך מאידך האינפלציה שאינה קרובה מספיק ליעדה, הפד נותר שמרן בנוגע לאמירות בנושא הורדת הריבית. בכירים בבנק המרכזי ממשיכים להדגיש את הסתמכותם על הנתונים המגיעים מפגישה לפגישה, כאשר חלק מחברי הפד מציינים שהריבית נמצאת ברמה מרסנת לאינפלציה ומתבטאים בצורה יונית לגבי עתיד הריבית בארה"ב, אך חלקם אגרסיביים יותר ואף אומרים שהעלאת ריבית נוספת עודנה נמצאת על הפרק.