רשות התחרות: "חשש סביר שעסקת הראל-ישראכרט תפגע משמעותית בתחרות"

במכתב ששלחה רשות התחרות בנוגע למיזוג הראל-ישראכרט הודגש: "חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות" • עם זאת, רשות התחרות ציינה כי תאפשר לחברות לשטוח את הטענות שיש להן בפני הממונה על התחרות

מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: תמי בר שי, יח''צ
מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: תמי בר שי, יח''צ

האם רשות התחרות תימנע את עסקת רכישת ישראכרט  ע"י חברת הביטוח הראל השקעות ? על פי דיווח שפרסמו החברות הבוקר (ג') למשקיעים, רשות התחרות שלחה מכתב בו הדגישה כי להערכתה המיזוג מעלה לכאורה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות, בעקבות "שילוב אפשרי של המידע המצוי בידי הצדדים". בהמשך לדיווחים, הבוקר (ג') מניית ישראכרט צוללת בכ-13%.

סיבה אפשרית להתנגדות רשות התחרות היא שחברת הביטוח הראל מהווה כבר היום 37% משוק ביטוחי הבריאות, והיא הגורם הדומיננטי בענף. ברשות חוששים בעצם שחלקה של הראל יגדל כיוון שהיא תהיה חשופה לנתונים נוספים בעקבות העסקה ותוכל להציע גם להם את השירותים שלה.

צעד בדרך להשלמת הרכישה: הראל קיבלה מבנק ישראל היתר שליטה בישראכרט
נחשפת הסיבה לדאגה ברשות התחרות מרכישת ישראכרט  

עם זאת, ברשות טרם טרקו את הדלת בפני המיזוג המתוכנן ועל פי הדיווחים, היא תאפשר להן לשטוח את הטענות שיש להן בפני מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, "בטרם קבלת החלטה סופית בנוגע לבקשת המיזוג".

בהראל כמובן דוחים את הדברים ומדגישים כי "לעמדת החברה אין מקום לחשש זה, ובכוונתה להביא את טענותיה בפני מ"מ הממונה על התחרות כאמור במכתב".

על מנת להשלים את המיזוג, הראל צריכה לקבל שלושה אישורים רגולטורים - כאשר ההיתר המשמעותי ביותר שלמעשה יקבע את גורל העסקה הוא ההיתר מרשות התחרות. יצוין כי רשות התחרות לא עמדה בפרק הזמן הקצוב לה בחוק של 150 יום לתת את התייחסותה לנושא וביקשה לקבל ארכה לשם כך. לאחר שהראל וישראכרט נתנו את הסכמתן, הרשות צריכה לפרט את עמדתה עד סוף החודש, אחרת הראל תוכל לבטל את ההסכם.

בשל מלחמת חרבות ברזל צללה מניית ישראכרט בעשרות אחוזים והיה חשש בשוק שהראל תחליט לנסות להשיג מחיר נמוך יותר בעקבות נפילת השווי. אך לבסוף הראל הסכימה לתת לרשות התחרות ארכה תוך שהיא שומרת על המחיר המקורי של העסקה, 3.3 מיליארד שקל.

הראל קיבלה מבנק ישראל היתר שליטה בישראכרט 

סיבה לאופטימיות בכל הנוגע לקיום העסקה היא שבנק ישראל נתן לאחרונה את אישורו לקידום העסקה, תוך שמירה על מספר ומגבלות לגבי החזקת אמצעי השליטה בישראכרט, כאשר העיקריים ביניהם הם ששיעור ההחזקה המזערי של בעלי השליטה בישראכרט לא יפחת מ-30% מכל סוג של אמצעי שליטה (ובלבד ששיעור ההחזקה המשורשר של בעלי השליטה בישראכרט לא יפחת מ-20%). עוד נקבעו בהיתר מגבלות על שעבוד 20% מתוך אמצעי השליטה בישראכרט, המהווים חלק מגרעין השליטה, ותנאים נוספים החלים על העברת אמצעי השליטה בישראכרט שאינם חלק מגרעין השליטה.

בבנק ישראל חייבו את הראל לשמור על יחסים פיננסיים לפיהם בתאגידים באמצעותם יוחזקו אמצעי השליטה בישראכרט, היחס שבין ההון העצמי של כל אחד מהתאגידים לבין סך הנכסים במאזן יהיה לפחות 50%. "במסגרת ההיתר, התחייבו בעלי השליטה להזרים הון לישראכרט או לחילופין התחייבו שלא למנוע מישראכרט לגייס הון נוסף באופן שעלול לדלל את שיעור ההחזקה של בעלי השליטה בה, על מנת שישראכרט תעמוד בדרישות הלימות ההון הרגולטוריות", הסבירו בבנק ישראל.