הדולר נופל לשפל של חמישה חודשים לאחר החלטת הריבית בארה"ב

החלטת הריבית אמש בארה"ב הובילה להיחלשות חדה של הדולר מול המטבע המקומי • הדולר נופל ביותר מ-1% מול השקל ונחלש גם מול שאר המטבעות הזרים • במזרחי טפחות מסבירים: "השקל מגיב כלכלית הן לפיחות הדולר בעולם והן לעליית שוק המניות האמריקאי"

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

החלטת הריבית של הפד אמש (ד') הפילה את המטבע האמריקאי ביחס לשאר מטבעות העולם ובפרט מול המטבע המקומי. הבוקר (ה') הדולר נחלש בכ-1% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.66 שקלים.

תחזית הפד: האינפלציה תתקרר מהר יותר ב-2024, יהיו שלוש הפחתות ריבית; תשואות האג"ח צונחות 

על רקע היחלשות החדה של הדולר, הבנק המרכזי בארה"ב הותיר אמש (ד') את הריבית על כנה בטווח של 5.25%-5.5%. ההערכות המוקדמות עמדו בקנה אחד עם החלטת הבנק המרכזי, אך עניין המשקיעים התרכז סביב השאלה האם הפד ישנה את תחזית הבנק לגובה הריבית בשנת 2024.

ואכן, תחזיות הבנק המרכזי בנוגע לגובה הריבית בשנה הבאה עודכנו, כאשר בתחזית הקודמת סברו רוב חברי הפד כי הריבית תרד רק פעמיים במהלך 2024 וכעת התחזיות עומדות על הפחתות ריבית של 3 פעמים בשנה, כאשר חציון תחזיות הפד מראה כי הריבית בארה"ב תעמוד על 4.6% בסוף 2024. 

"השקל מגיב כלכלית הן לפיחות הדולר בעולם והן לעליית שוק המניות האמריקאי"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי-טפחות, מסביר הבוקר כי: "המעבר לטון ניצי פחות מצד הבנק הפדראלי של ארצות הברית גרר פיחות של הדולר כנגד האירו וגם כנגד השקל. אני מעריך כי פיחות הדולר קשור גם לנושאים פוליטיים כמו הליך ההדחה שפתחו הרפובליקנים בקונגרס נגד הנשיא ביידן. אמנם הליך זה צפוי להיעצר בסנאט, אך העיסוק בנושא והקושי הכללי בתהליכי קבלת ההחלטות על רקע split congress לא מוסיף בריאות. מדובר בהתפתחות חשובה משתי סיבות:

"ראשית, היא מראה כי 'חוקי המשחק' עדיין פועלים והשקל מגיב כלכלית הן לפיחות הדולר בעולם והן לעליית שוק המניות האמריקאי. הקשר בין השניים אמנם נחלש, השנה, נקודה שבנק ישראל נוהג להדגיש, אך לא התפוגג וככל שהמשתנים הכלכליים ישובו לקדמת הבמה, אני מעריך כי יתחזק שוב.

"שנית, נוכח המלחמה וסימני השאלה לגבי התפתחותה ובנושא התקציב, מדובר בגורם מקזז, שמקטין את הפיחות שיכול היה השקל לרשום, אם 'הסיפור המקומי' היה הגורם היחיד. כך גם פוחתים לחצי המחירים הנובעים מפיחות פוטנציאלי חד יותר של השקל ובנק ישראל יוכל, ככל שימצא לנכון, לנקוט מדיניות מוניטארית מרסנת פחות.

"לא נראה כי הדבר ישפיע על גובה הריבית כבר בהחלטה הקרובה, בתחילת ינואר, אך בנק ישראל יוכל ללכת בעקבות הפד ולחזק את איתותיו על מעבר למדיניות מקלה יותר במהלך המחצית הראשונה של השנה".

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי מצטרף לדבריו של מנחם ומסביר: "הדולר נחלש בעולם, ומול השקל לשער 3.66. ערכו פוחת גם מול האירו, הין היפני ומטבעות נוספים בשיעור של כ-1%. הפיחות בערכו החל לאחר החלטת הריבית של הפד אמש (ד'), שהפתיעה במידה מסוימת את המשקיעים. הפד אמנם הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי. אך בדוח ציפיות חברי הפד נכתב כי צפויות 3 הפחתות ריבית בשנה הבאה, הרבה יותר משציפו בפעם הקודמת שהדוח פורסם בחודש ספטמבר, אז ציפו לכ-5.1%.

"למרות הירידה בשער החליפין מול הדולר, השקל שומר על ערכו באופן יחסי מול האירו, סביב שער של 4.00 שקלים. סביבת הנזילות הנמוכה שמאפיינת את השבועות האחרונים נמשכת, והירידה בשער החליפין של השקל לדולר נובעת בעיקר מהשינוי בערכו של הדולר בעולם".