טבע רוכשת את הזכויות לתרופה של ביולוג'יק דזיין הישראלית

במסגרת ההסכם תשלם טבע מקדמה ותשלומי אבני דרך בסכום כולל שיכול להגיע עד עשרות מיליוני דולרים, ותמלוגים מן ההכנסות אם התרופה תגיע לשוק • לתרופה החדשנית יש יכולת להתאים את צורתה לשינויים באופן ביטוי הדלקת בגופו של המטופל

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע
מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

החברות הישראליות טבע וביולוג'יק דזיין, הודיעו על חתימת הסכם שיתוף פעולה, במסגרתו טבע תשלים את הפיתוח ותהיה בעלת זכויות השיווק לתרופה של ביולוג'יק דזיין לאסתמה ואטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור).

במסגרת ההסכם טבע תשלם לביולוג'יק דזיין מקדמה וכן תשלומי אבני דרך במקרה של הצלחה, ש"יכולים להגיע לסכום חד ספרתי או דו ספרתי נמוך", לפי החברות. התרופה נמצאת בשלב הניסויים בבעלי חיים וטבע תיקח על עצמה את המשך הפיתוח, ועשויה להביא אותה לשלב הניסויים בבני אדם במהלך השנה-שנתיים הקרובות.

פרופ' ינאי עופרן, מייסד ומנכ"ל ביולוג'יק דזיין אמר כי "אסתמה ואטופיק דרמטיטיס הן מחלות הפועלות בשני מנגנונים דלקתיים. התרופה שלנו היא נוגדן שיודע לתקוף כל אחד מן המנגנונים הללו, אבל יש לה טריק מאוד מיוחד. היא תוכננה באופן חישובי לפעול כך שכשהיא פוגשת סוג אחד של דלקת, היא תחשוף את החלק בה הפועל על המנגנון הזה, ואילו כשהיא פוגשת את סוג הדלקת השני, היא תשנה צורה ותתאים את עצמה לטיפול דווקא בו. זה יכול לקרות באותו פציינט באותו מקום בגוף בהפרש של זמן קצר. המחלה היא דינאמית, ועכשיו גם התרופה היא דינאמית".

לביולוג'יק דזיין, שהוקמה ב-2009, יש פלטפורמה של תרופות שפותחו באופן חישובי ובעלות יכולת שינוי צורה. המוצר המתקדם ביותר שלה נועד לטיפול בסרטן, והוא נמצא אחרי שלב I מוצלח בניסויים קליניים תחת החברה הבת Aulos, שגייסה עד היום כ-60 מיליון דולר בהובלת קרן ATP. ביולוג'יק דזיין עצמה גייסה עד היום כ-30 מיליון דולר, והכניסה סכום נוסף דומה משיתופי פעולה. "בשנתיים הקרובות מקווה החברה להביא לקליניקה עוד שלושה מוצרים, אחד למחלות אוטואימוניות ושניים לסרטן" אומר עופרן.

פרופ' ינאי עופרן / צילום: איל יצהר
 פרופ' ינאי עופרן / צילום: איל יצהר

תחרות על שוק של כ-10-20 מיליארד דולר

את התרופה הנוכחית החלה לפתח לפני כשנה, וההסכם עם טבע הבשיל לפני כמה חודשים. מאז, קרה דבר מעניין נוסף בתחום. ענקית התרופות סאנופי הודיעה על טיפול בחולה ראשון בתרופה שלה התוקפת גם היא את שני מסלולי הדלקת בו זמנית.

"הגישה של סאנופי היא להדביק יחד ארבע או חמש מולקולות זו לזו, בצורה שאף אחד לא עשה בעבר", אומר עופרן. "אין לדעת אם זה בטיחותי בטיפול לאורך זמן, או כיצד זה יעבוד, לעומת התרופה שלנו שהיא נוגדן, יצור מוכר לעולם הרפואי".

כך או כך, ההימור של סאנופי שטיפול בשני מנגנוני הדלקת בו זמנית זו הדרך לשפר את תוצאות הטיפול במחלה, נותן רוח גבית גם לגישה של ביולוג'יק, ועופרן מציין כי מאז ההכרזה של סאנופי על התקדמותה עם המוצר הזה, עלה גם העניין של חברות נוספות במוצר של ביולוג'יק, אך היא כבר חתומה עם טבע. השוק עליו עשויות להתחרות החברות הללו, מוערך ב-10-20 מיליארד דולר.

מדוע לא נותנים פשוט את שתי התרופות בשני עירויים בו זמניים?
עופרן: "מבחינה לוגיסטית זה מורכב, אנחנו לא יודעים איך הן עובדות יחד, ייתכן שכדי לשמור על הבטיחות יצטרכו להפחית את המינון של כל אחת מהן, וגם מבחינה עסקית, אלה מוצרים מתחרים של שתי חברות שונות שלא סביר שיחברו לערוך ניסוי משותף.

בצד השני של ההסכם נמצאת טבע, שהשיקה לפני 7 חודשים אסטרטגיה חדשה, בהובלת המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס שנכנס לתפקיד בתחילת השנה. האסטרטגיה ממוקדת בצמיחה וחדשנות, תוך התמקדות בתחום האינובטיבי (תרופות מקוריות), כך שהחלק האינובטיבי במו"פ יעלה מ-40% כיום לכ-60%-80% ב-2027.

בטבע מציינים היום שההסכם עם ביולוג'יק דיזיין תומך באסטרטגיה, בחלק של האצת החדשנות, על ידי העמקת הפייפליין של מוצרים בשלבי פיתוח מוקדמים - במקרה זה באמצעות שיתוף פעולה עם חברה אחרת.

לטבע יש ניסיון בתחום האימונולוגי וזהו אחד מתחומי המיקוד שלה. הסכם אחר שתואם לאסטרטגיה של טבע הוצג בתחילת אוקטובר, והוא שיתוף הפעולה הבלעדי שחתמה טבע עם סאנופי לפיתוח ומסחור המוצר TEV-574, נכס שפותח בטבע ונמצא כיום בשלב 2 של הניסויים הקליניים כטיפול בקוליטיס כיבית ומחלת קרוהן, גם הן מחלות הקשורות לפעילות מערכת החיסון.

התקופה מוציאה מהאנשים צדדים מדהימים

העסקה שלכם היא עם חברה ישראלית. קל יותר לעשות עסקאות עם ישראלים מאשר עם זרים בתקופה הזו?
"כיוון שיש לנו נכס חזק, ההתעניינות הייתה רבה גם מחברות זרות. אנחנו מתרשמים שעסקאות סביב מוצרים, מתקיימות כעת למרות הפוליטיקה, ואילו בהשקעות בחברות, יש הרתעה בגלל הפוליטיקה, ולא מאוקטובר אלא מתחילת 2023", אומר עופרן.

"קשה היום לגייס הון לחברת ביומד, בגלל השילוב בין הפוליטיקה למצב הכללי של חברות ביומד בשוק. לכן טוב שיש לנו גמישות לעשות עסקאות במימון לא מדלל. לחברות עם נכס אחד או בלי יכולת לבצע עסקאות מסחור סביב הנכסים שלהן, קשה יותר בתקופה הזו.

"טבע היא חברה שאמנם עברה את מה עברה, אבל היום נראה שהם על מסלול צמיחה מאוד מבטיח. הנכס שלנו הוא אחד הנכסים החדשים הראשונים שהם קונים בתקופה האחרונה כדי לפרוץ קדימה, והתרשמנו שהם נערכים להשקיע במוצר והם שותף מאוד מחוייב. יש להם את התשתית הארגונית, את הכסף ואת הניסיון".

עופרן מוסיף כי: "לחקלאים אין היום ידיים עובדות, גם בתיירות יש משבר, אבל מה שקורה לסקטור החדשנות, שמניע את המשק, זה לא פחות גרוע".

מצד שני, הוא אומר: "אצלנו בחברה העובדים עושים הכל כדי שהתרופות ימשיכו להתקדם, מחפים על החברים שנמצאים במילואים או שבני או בנות הזוג שלהם במילואים. מטפלים בכל הקהילה שמושפעת מהמלחמה. התקופה מוציאה מהאנשים שלנו את הצדדים הכי מדהימים שלהם".