בנק ישראל הרחיב את מתווה ההקלות: גם אחים של חטופים ומשתתפי מסיבת נובה ייכללו במעגל הראשון

התארכות הלחימה ומשך הזמן שבו נאבקים משפחות החטופים להחזרת יקיריהן הביאו את בנק ישראל להאריך את המתווה במסגרתו מחויבים הבנקים וחברות כרטיסי האשראי בשלושה חודשים • עד סוף נובמבר נדחו כ-280 אלף הלוואות בסכום של כמעט 5 מיליארד שקל

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

מאז תחילת המלחמה ועד לסוף חודש נובמבר 2023 נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני, בעקבות המתווה שפרסם בנק ישראל כשבוע לאחר ה-7 באוקטובר להקלות לנפגעי המלחמה ותושבי ישראל. סך התשלומים שנדחו עומד על כ-4.8 מיליארד שקל, מרביתם במגזר העסקי.

11 אלף פצועים ולמדינה אין עדיין תוכנית מסודרת לשיקום 
ראיון | הבכיר שמסביר: זה הרגע שבו נדע שחמאס התפרק 

הבוקר (א') הודיע בנק ישראל כי לאחר הערכות מצב שהתקיימו בבנק, ובהתאם לכך שהמלחמה נמשכת ומשפיעה על לקוחות רבים בהיבט הכלכלי, הורחב המתווה, שאומץ ע"י הבנקים. ראשית הוארך תוקף המתווה הקיים בשלושה חודשים נוספים, החל מה-1 בינואר 2024, לשתי קבוצות האוכלוסייה - מעגל ראשון ומעגל שני.

כך, לקוח שלא ביצע עד עתה דחיית תשלומים יהיה זכאי לדחיית תשלומים לתקופה של שלושה חודשים, בכפוף להגשת בקשה. לקוח שכבר ביצע דחיית תשלומים בפועל לתקופה של שלושה חודשים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים של שלושה חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה שישה חודשים במצטבר. יתר הטבות המתווה ימשיכו לחול אוטומטית למשך שלושה חודשים נוספים, בדומה לתנאי המתווה המקוריים אשר מפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל.

בנוסף, לאוכלוסיית המעגל הראשון שכללה עד עתה את חשבונות משפחות הנרצחים, החטופים והנעדרים יחד עם תושבי קו העימות הישיר וחיילי המילואים בצו 8, יתווספו חשבונות של חטופים ונעדרים, אשר נכללו בפועל גם בפעימה הראשונה, יתווספו מעתה חשבונות של אחים של חטופים או נעדרים וכן חשבונות של משתתפי מסיבת "נובה" ברעים. אלו זוכים להקלות בדמות דחיית הלוואות ללא ריבית, פטור מעמלות מרכזיות ופטור מריבית על המינוס עד סכום של 10 אלף שקל (הטבת הפטור על המינוס אינה תקפה למגויסים בצו 8).

הטבות גם במשכנתה

עוד נקבע כי בעלי עסקים המשתייכים לאוכלוסיית המעגל הראשון יקבלו פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה עד לסכום של 30 אלף שקל, לחשבונות של עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון שקל. מדובר על עסקים אשר כיום נמצאים ביתרת חובה, וההטבה תהיה לתקופה של שלושה חודשים. אם המידע ברשות הבנק, הפטור יינתן אוטומטית ובמקרים שהמידע לא קיים ברשות הבנק, הפטור יינתן בכפוף להמצאת אסמכתא.

בהתייחס לדחיית משכנתאות לקבוצת המעגל הראשון, בבנק ישראל קבעו כי מעבר לאפשרויות של פריסת המשכנתה לאורך יתרת תקופת המשכנתה או הארכת תקופת המשכנתה, תתווסף אפשרות של העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של ארבע שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה מסוף תקופת הדחייה. מטרת החידוד היא להבהיר שהבנק רשאי להעמיד הלוואה לתקופה ארוכה יותר ללא ריבית, או לבחור בחלופות האחרות - לטובת הלקוח ובהסכמתו.

בבנק ישראל הבהירו כי המתווה שגובש מציג את תנאי המינימום וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו, כפי שמרבית הבנקים אכן עשו בפועל והפיקוח על הבנקים מעודד אותם להמשיך זאת.