המגדל המתכווץ של חנן מור בגבעתיים: מתכנן המחוז מתנגד לתוכנית החברה להקמת מגדל של 45 קומות

חנן מור זכתה לפני שנתיים במכרז להקמת מגדל מגורים שקיוותה שיתנשא ל-50 קומות לפחות • אך גם תוכנית להקמת מגדל בן 45 קומות שהגישה לפני חודש, זכתה להתנגדות מצד גורמי התכנון

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

מכה חדשה נוחתת על יזמית הבניה למגורים הנמצאת בעיכוב הליכים, לפי החלטת ביהמ"ש מסוף נובמבר. חנן מור  דיווחה אמש (א') כי מתכנן המחוז קבע שיש "פערים משמעותיים" בין התוכנית שהציעה חנן מור לבין התוכנית הכוללנית של לשכת התכנון המחוזית לצורך הקמת מגדל ברחוב טבנקין בגבעתיים.

פרשת יונט קרדיט: משה כחלון חשוד בהפרת אמונים ובעבירות דיווח 
עם בעלים לא מוכרים ששווים מיליארדים ואסטרטגיה שקטה: החברה שקפצה לצמרת ענף הביטוח 

מתכנן המחוז המליץ למליאה של לשכת התכנון המחוזית לסרב לתוכנית שהגישה חנן מור כפי שהיא, אלא אם תיבחן חלופות שהוא הציע. חנן מור מסרה כי היא בוחנת את התייחסות המתכנן, "אשר ניתנה בניגוד למצגים שהוצגו בפני החברה לרבות בחוברת המכרז ובכוונתה לפעול לשינוי ההמלצה".

מה עומד מאחורי התנגדות מתכנן המחוז בגבעתיים? 

חנן מור זכתה בנובמבר לפני שנתיים במכרז לרכישת זכויות לתכנן ולבנות בעיר מתחם של מסחר, תעסוקה ומגורים. תנאי המכרז דיברו על פוטנציאל לתכנון מגדל אחד שבו 40 קומות עם 120 דירות ו-15,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. לפני קצת מעל לחודש, הפקידה חנן מור תוכנית מוצעת להקמת מגדל גבוה יותר בן 45 קומות, 140 דירות, ועוד 84 דירות להשכרה, מבנה ציבורי בגודל של 2,060 מ"ר, ושטחי מסחר ותעסוקה בגודל של 15 אלף מ"ר. סך השטח של התוכנית שהוגשה מתקרב ל-40 אלף מ"ר.

אלא שהמתכנן של המחוז מתנגד לתוכנית זאת משום שלדבריו התוכנית מגדירה הפקעה של 50% משטח המגרש לצרכי ציבור וצפיפות מקסימלית של 60 יחידות דיור לדונם. ואילו התוכנית שגיבשה חנן מור כוללת צפיפות של 77 יחידות דיור לדונם. חנן מור מסרה כי התוכנית המוצעת שלה למעשה מתבססת על תוכנית קיימת (כורזין גב/418 א'), אבל "לטענת המתכנן אינה תואמת את עקרונותיה".

מתכנן המחוז הציע לחנן מור שלוש חלופות להמשך, לבנות מגדל בן 40 קומות, שרק 15% מיועדים למגורים (מול תוכניתה של חנן מור ל-57% שטחי מגורים), או חלופה שנייה שעיקרה - מגדל מגורים שכולו מיועד להשכרה לצמיתות, גם כן בגובה 40 קומות, או תוכנית "להתחדשות מתחמית" שכוללת קידום תוכנית למבנים סמוכים לאורך רחוב טבנקין במתווה של התחדשות עירונית.

מדובר בחדשות רעות גם למלווים השונים לפרויקט. תוכניות העבר של חנן מור היו שאפתניות הרבה יותר מהקמה של מגדל בן 40 קומות. ביוני אשתקד עוד היו מי שקיוו במדינה שהמגדל יתנשא ל-50 קומות לפחות, ואף דובר על כוונה להגביה אותו ל-55 קומות. רכישת הקרקע בפרויקט בוצעה תמורת 241 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח ומס רכישה, בתחילת 2022. הרכישה דאז מומנה בהון עצמי של החברה בסכום של 96 מיליון שקל ומימון חיצוני בהיקף של 145 מיליון שקל. בהמשך נטלה חנן מור אשראי גם מקרן ריאליטי לצורך הקמת המגדל, שכאמור כעת נראה שנקלעת לקשיים מול רשויות התכנון.

מחברת מור נדל"ן נמסר כי: "החברה נמצאת בתיאום מלא ובשיח מקצועי עם עיריית גבעתיים לגבי מתחם מגורים ותעסוקה למען התושבים והעסקים בעיר, הכולל מגדל בן 45 קומות. מתכנן המחוז ביקש לבצע התאמות ויבוצע תהליך תכנוני בתיאום הגורמים הרלוונטיים כדי להמשיך את קידום הפרויקט".