היזם שאחראי לשינוע עודפי סחורות בשווי 60 מיליון שקל בשנה

עמותת "שינוע חברתי" האיצה את פעילותה מאז פרוץ המלחמה, ומדי יום מעבירה לחיילים ולמפונים ציוד, ביגוד וריהוט • "אנחנו מביאים עודפים של דלתא ושולחנות מגוגל", מספר המנכ"ל והמייסד תומר שמש • ישראל מתגייסת 

תומר שמש, מייסד ומנכ''ל שינוע חברתי / צילום: שינוע חברתי
תומר שמש, מייסד ומנכ''ל שינוע חברתי / צילום: שינוע חברתי

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לפני כחמש שנים וחצי הקים תומר שמש את עמותת "שינוע חברתי", המתמחה בשינוע עודפי ייצור של חברות לעמותות שזקוקות לכך. "המטרה היא להשלים את החוסר מתוך השפע", הוא מסביר. "כשהתחלנו, גילינו שכמות העודפים בישראל היא עצומה, וזה הימם אותנו.

ישראל מתגייסת | רנדי צוקרברג נאמה באירוע למען החטופים, וספגה נאצות ברשת
ישראל מתגייסת | היזם ששכל את בנו במלחמה נרתם להקמת חברות בארץ ולהנצחת הנופלים

"זה מתחיל בעודפים קמעונאיים בענפים כמו אופנה ש-25% מהתוצרת לא נמכרת לחנויות, וממשיך לחברות הייטק שנוהגות להחליף מדי פעם ריהוט, מוצרי חשמל ועוד. אין בישראל שום פתרון מסחרי או חברתי לדברים האלה, למרות שבסוף, זה הכול לוגיסטיקה - משאית שמעבירה דברים ממקום למקום".

לדברי שמש, העמותה מעבירה בשנה סחורות בשווי של 40 מיליון שקל, וב-2023, בעקבות המלחמה, יהיה מדובר בקרוב ל-60 מיליון שקל. "יצרנו קשרים עם חברות אופנה, כלי בית, כלי מטבח, יבואני מזרונים, מוצרי ניקיון ועוד רשימה ארוכה", הוא מספר. השינוע מתבצע בסיוע חברת תעבורה של משפחת לבנת, שלצד חסות כספית עוזרת גם בייעוץ לוגיסטי וניהול מלאי. "זה מאפשר לנו להפעיל במלחמה חמש-שבע משאיות ביום, במקום אחת", מסביר שמש.

בנוסף, רענן דינור, בכיר בקבוצה ולשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, משמש יו"ר שינוע חברתי בהתנדבות. בשגרה, העמותה כוללת 4 אנשי מטה ו-6 אנשי צוות לוגיסטי. במלחמה נשכרו קבלנים עם משאיות, ו"גויסו" נהגים מתנדבים. "לקחנו מדריכי תיירים עם רישיון ג' שגם ככה אין להם עבודה עכשיו", מסביר שמש.

מה הכי הפתיע אותך במלחמה?
"הכמויות. זה קפץ כל יום באחוזים אדירים. היינו רגילים לעבוד מול אוכלוסיות בעוני, ופתאום כל הלקוחות שלנו צריכים הכול. אנחנו גם רגילים לעבוד מסודר עם בקשות, ופה הקצב היה הרבה יותר מהיר.

"העמדנו חמ"ל שקולט בקשות, מסנן אותן, והופך אותן לוויש ליסט. זיהינו לאן הלכו המפונים, ושלחנו. יש מקומות שהתחתונים הגיעו לפני האנשים. הבאנו גם מזוודות, כי הבנו שהם צריכים משהו לעבור איתו ממקום למקום. אנחנו לא מתחרים במדינה, אלא נותנים את ה-SOS שרק ארגון כמונו יכול לתת בכזו מהירות.

"קיבלנו פניות מחיילים בחרמון ובעזה ועד למתחמי מפונים. למשל, פינו משפחות לנאות סמדר לבתים ריקים, אז הן היו צריכות חומרי ניקוי, הלבשה תחתונה, מזרונים. הבאנו שידות שהיו פעם בחברת הייטק, ושולחן אוכל שהיה פעם בגוגל או בפייסבוק.

"גם ריהטנו ואבזרנו מאפס סלון בבית לוינשטיין לנפגעי נובה וחיילים. הקמנו בית ספר בים המלח, ותחת ירי טילים העברנו לשם ציוד מבית הספר בעוטף עזה וציוד ריהוט מחברות ההייטק. בטבריה יש לנו מרכז חלוקה של מוצרים למפונים בצורה מכובדת".

שמש מציין לטובה את דלתא וגולף, "שמתאימות את עצמן אלינו. הן מקצות מקום במחסן שלהן, צוברות שם סחורה ובסוף החודש מרימות אלינו טלפון. מדובר במוצרים בשווי יותר ממיליון שקל בשנה. גם ב-WIX אנחנו חלק משלבי העבודה, ישבנו בישיבות של מעבר המשרדים, והם גם משתתפים בהוצאות שלנו בדבר הזה.

"יש גם חברות שרוצות לתת, ולא יודעות איך. הן חילקו לבד, ואז התחלנו לקבל קריאות מבתי מלון 'בואו קחו מאיתנו, אנחנו לא צריכים את זה ואין לנו מקום'. לעומת זאת, למלון אחר שני קילומטר לא היה כלום. יש חברות שהרימו לי טלפון: 'תומר, מה צריך מאיתנו'. זו תפיסה עסקית, לא תפיסה פילנתרופית. חיברנו בין צרכים לעודפים. ניהלנו גם משלוחים שהגיעו מחו"ל. מצד שני, יש גם חברות שלא עובדות איתנו, מבחירה".

חודשיים וחצי לתוך המלחמה, צריכים אתכם פחות?
"ציפינו שתהיה ירידה, אבל לא. 100% מהצפון ומהדרום עדיין מפונים. אם מישהו עבר באוקטובר לדירה, עכשיו חורף וקר, ופירמידת הצרכים ממשיכה לגבוה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קבוצת חוליות

הקבוצה, מקיבוץ שדה נחמיה שבגליל העליון, שמייצרת מערכות זרימה לאספקת מים, נקזים לבניין, שפכים ותשתיות, כמו גם מוצרי אחסון לתעשייה, יוצאת במיזם "יחד אנחנו החוליה החזקה" - שבמסגרתו היא מעניקה ערכות לקבלנים מהעוטף ומהדרום, הכוללות מגוון מוצרים לשיפוץ בתים.

צוותי החברה יצרו קשר עם קבלני שיפוצים ואינסטלציה שנפגעו בצל המלחמה, ולצד הערכות יצרו עבורם חבילת מיתוג אישית הכוללת את שיתוף סיפורם וקידום העסק שלהם ברשתות החברתיות.

"כמפעל צפוני, הנתון תחת איום, אנו חשים סולידריות עמוקה עם הקבלנים תושבי קו העימות הדרומי, ונמשיך לתמוך בהם גם בהמשך המלחמה", אמר שריג שלף, מנהל הפיתוח העסקי של הקבוצה.

לאתר החברה: https://www.huliot.co.il/

Jshield

מאז פרוץ המלחמה מפעילים אפרת ועודד ליפשיץ, מהיישוב הקהילתי נחושה, חמ"ל פרטי שמטרתו להשלים ציוד קריטי ללוחמים בשטח ולכיתות כוננות ברחבי הארץ. החמ"ל פועל בעזרת מאות מתנדבים מהארץ ומקהילות יהודיות בחו"ל, ומספק בין היתר חוסמי עורקים, אפודים, ביגוד ופריטים נוספים שנרכשים מתרומות באמצעות עמותת "סולמות".

לפרטים נוספים: אפרת 058-8880858

לתרומות: https://www.jgive.com/new/en/usd/donation-targets/110143

מועדון האופניים "המסלול"

המועדון, המפעיל מאז 2015 תוכנית חינוכית-חברתית באמצעות רכיבה באופניים, בעיקר לבני נוער מסביבה מסכנת, מציע חוגי רכיבה ללא עלות לילדים ולמבוגרים שפונו מבתיהם בשל המלחמה. סניפי המועדון נמצאים באילת ובתל אביב.

משתתפי קבוצות הרכיבה של ''המסלול'' באילת / צילום: מועדון אופניים ''המסלול''
 משתתפי קבוצות הרכיבה של ''המסלול'' באילת / צילום: מועדון אופניים ''המסלול''

לדברי נגה חילו, המנהלת החינוכית של העמותה, "מדובר בפעילות רכיבה חינמית למפונים בכל הגילאים, בקבוצות קבועות. כמובן, האופניים והציוד - עלינו".

ליצירת קשר ותיאום רכיבות: 03-6090006 או hamaslul.cycling@gmail.com

supportil

אתר ייעודי שהוקם על מנת לעזור לעסקים קטנים בתעשיית הטקסטיל בצל מלחמת חרבות ברזל. בני הזוג טלי וגיל גלובוס הקימו אתר מכירות בינלאומי, שבו יצרנים ועסקים קטנים מקומיים יכולים להציג את עצמם ולהציע את מוצריהם. המיזם פועל ללא מטרות רווח ומופעל על ידי מתנדבי בשיתוף עם WIX ו-Global E.

עד כה עשרות מותגים מקומיים נרשמו ליוזמה, ובעלי עסקים נוספים שזקוקים לעזרה נרשמים מדי יום. האתר מקבל את רוב המטבעות ושולח את הסחורות לרחבי העולם, ישירות לבית הלקוח.

לפרטים נוספים: www.support-il-sb.com או contact@support-il-sb.com