בעקבות חשש רשות התחרות: הראל האריכה את המועד להשלמת רכישת ישראכרט

לאחר שרשות התחרות זימנה את ישראכרט והראל לשימוע בשל חשש כי העסקה תפגע בתחרות בשוק ביטוחי הבריאות, הבוקר הראל מדווחת כי היא מאריכה את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים לעסקה עם ישראכרט

מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: תמי בר שי, יח''צ
מנכ''ל קבוצת ישראכרט רן עוז וסגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות בן המבורגר / צילום: תמי בר שי, יח''צ

לאחר שרשות התחרות זימנה את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט וחברת הביטוח הראל לשימוע בשל חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות בעסקה המסתמנת, הבוקר חברת הראל דיווחה כי היא מאריכה את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים לעסקה עם ישראכרט עד ליום 31.1.24 על מנת למצות את התהליך מול רשות התחרות.

רשות התחרות: "חשש סביר שעסקת הראל-ישראכרט תפגע משמעותית בתחרות" 
עסקת ישראכרט־הראל בדרך למשפט. מה הסיכוי שהיא תצא לפועל? 

מטעם הראל נמסר כי: "בהמשך לדיווחים קודמים של החברה בדבר התקשרות בהסכם מיזוג עם ישראכרט בע"מ ("ישראכרט"), ביום 21 בדצמבר 2023, החברה הודיעה לישראכרט על הארכת המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים עד ליום 31 בינואר 2024 וזאת בהתאם להוראות הסכם המיזוג (על תיקוניו) בין החברה לבין ישראכרט.
החברה ממשיכה לפעול לקבלת שני האישורים הרגולטוריים הנוספים המהווים תנאים מתלים לעסקה (אישור הממונה על התחרות ואישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון), אשר טרם התקבלו". 

"שילוב אפשרי של המידע המצוי בידי הצדדים"

לפני כשבועיים פרסמו החברות כי רשות התחרות שלחה מכתב בו הדגישה כי להערכתה המיזוג מעלה לכאורה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות, בעקבות "שילוב אפשרי של המידע המצוי בידי הצדדים". באותו מועד, בכירים בשוק ששוחחו עם גלובס העריכו שרשות התחרות לא תעמוד בתאריך היעד לאישור העסקה, סוף חודש דצמבר (לאחר שזה כבר הוארך פעמיים). 

אחת הסיבות האפשרויות להתנגדות רשות התחרות היא שחברת הביטוח הראל מהווה כבר היום 37% משוק ביטוחי הבריאות, והיא הגורם הדומיננטי בענף. ברשות חוששים בעצם שחלקה של הראל יגדל כיוון שהיא תהיה חשופה לנתונים נוספים בעקבות העסקה ותוכל להציע גם להם את השירותים שלה.

עם זאת, ברשות טרם טרקו את הדלת בפני המיזוג המתוכנן ועל פי הדיווחים, היא תאפשר להן לשטוח את הטענות שיש להן בפני מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, "בטרם קבלת החלטה סופית בנוגע לבקשת המיזוג".

בהראל דחו את הדברים והדגישו כי "לעמדת החברה אין מקום לחשש זה, ובכוונתה להביא את טענותיה בפני מ"מ הממונה על התחרות כאמור במכתב".

על מנת להשלים את המיזוג, הראל צריכה לקבל שלושה אישורים רגולטוריים: הממונה על התחרות, המפקח על הבנקים (ממנו קיבלו החברות היתר לעסקה ב-10.12.2023) והממונה על רשות שוק ההון - כאשר ההיתר המשמעותי ביותר שלמעשה יקבע את גורל העסקה הוא ההיתר מרשות התחרות.