חמאס | ניתוח

הברחת הענק והתקיפה האווירית: כך ירדן נלחמת בסם שמתדלק את הטרור

ירדן תקפה לאחרונה בעומק סוריה בתגובה לניסיון הברחה של קפטגון - הסם הממריץ שמכניס לאסד מיליארדי דולרים, ושימש גם את מחבלי חמאס • אסד התחייב לעצור את הפצתו בתמורה לכספי סיוע ונורמליזציה עם המפרציות, אך בפועל הסם ממשיך להציף את המזרח התיכון

חייל סורי מציג שקים של סם קפטגון שנתפסו / צילום: ap, SANA
חייל סורי מציג שקים של סם קפטגון שנתפסו / צילום: ap, SANA

צבא ירדן עצר בשבוע שעבר הברחת ענק של סם הקפטגון בגבול עם סוריה, והוסיף לתקוף אווירית במחוזות סווידא ודרעא שעוסקים בהפצתו. בד בבד, לפי עיתון א־שרק אל־אווסט, התקיימו חילופי אש חריגים בין משמר הגבול הירדני לבין חמושים בצד הסורי שזוהו כפעילי חיזבאללה, וכן מיליציות פרו־איראניות נוספות.

מיוצר בסוריה ומסיר עכבות: זה הסם שנתפס אצל מחבלי חמאס  
3 טילים על בית בדמשק: כך חוסל אחד מראשי השליחים של איראן 

ארגונים אלה נוטלים חלק בסחר של קפטגון - תעשייה שמגלגלת מיליארדים רבים ומתפשטת ברחבי המזרח התיכון. אותם הסמים מגיעים לבסוף ליעדים כמו ארגוני הטרור הפלסטיניים, מדינות אירופה, ואף לממלכות המפרץ שנאבקות במגיפת התמכרות לקפטגון. הממריץ שזכה לכינויים כמו "סם האומץ של דאעש" ו"קוקאין לעניים", הגיע להכרת הכלל בישראל לאחר ששימש את מחבלי חמאס בטבח ה־7 באוקטובר.

לפי ממשלת בריטניה, 80% משוק הקפטגון העולמי מיוצרים בסוריה, ועד היום גייס משטר אסד לא פחות מ־57 מיליארד דולר באמצעות הסם. עיתון הדר שפיגל העריך שבשנת 2021 הכניס משטר אסד כ־5.7 מיליארד דולר. ירדן, על הגבול באורך 370 ק"מ שלה עם סוריה, היא אחד מנתיבי ההברחות העיקריים, לצד לבנון.

"הקפטגון מאפשר לאסד להמשיך לתחזק את הצבא והמדינה", אומרת לגלובס ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב.

בשאר אל־אסד, נשיא סוריה / צילום: ap
 בשאר אל־אסד, נשיא סוריה / צילום: ap

"בשיטה האסדית, כך הוא מממן את הפעילות של עצמו ושל אנשיו. אנשים מספרים לי שאין להם מה לאכול, עד כדי כך שהם שורפים קליפות פיסטוקים כדי להתחמם. הקפטגון מייצר בסוריה מקורות פרנסה, אם זה בתהליך הייצור, האריזה, השינוע וההעברות. כמו כן, יש אנשים שבגלל שהקפטגון זול בסוריה אומרים לעצמם 'אין לנו כסף לאכול, אז אנחנו מעדיפים לקחת קפטגון'. הם לוקחים קפטגון, כי הוא מדכא את תחושת הרעב".

מתרופה לדיכאון לגלולת מלחמה

הקפטגון הוא כינוי לתרכובת התרופה פנטילין הידרוכלוריד, שנוצרה במערב גרמניה בשנות ה־60 לטובת טיפול בהפרעות קשב, נרקולפסיה ודיכאון. בשנות ה־80 נאסר השימוש בתרופה בשל היותה ממכרת מאוד, אבל לאחר שירדה מהמדפים סוחרי סמים במזרח התיכון זיהו בה הזדמנות, והחלו להפיק אותה בעצמם.

אותו מערך בינלאומי בסוריה מיועד להבטיח זרימת הון למשטר אסד, שמאז יוני 2020 נתון לסנקציות של חוק "קיסר" בגין פשעי מלחמה.

מי שמוביל את המערך הוא אחיו הצעיר של בשאר אסד, מאהר, שמכהן כמפקד הדיוויזיה הרביעית של הצבא. אותה דיוויזיה בפיקוד מאהר היא לא פחות מדיוויזיית הקפטגון, שהרי מכל קונטיינר מלא בקפטגון שיוצא מנמל לטקיה - הם מרוויחים כ־300 אלף דולר.

מאהר אינו בן משפחת אסד היחיד שמהווה גורם משמעותי במערך הקפטגון, שכולל גם את בן דודו, סאמר, שמפעיל מתקני ייצור קפטגון משמעותיים בלטקיה, ואת וואסים, בן דוד נוסף שמעורב עמוקות במערך הסחר.

"עד כמה שאנחנו יודעים, איראן לא מעורבת בקפטגון", אומרת ד"ר כרמית ולנסי. "זה התגלגל בסוריה, כאשר חיזבאללה בשלבים המוקדמים התעסקו עם חשיש. זהו אירוע סורי, עם מעורבות של חיזבאללה בסוריה ובלבנון עם מעבדות קפטגון".

בנוגע למעורבות בשאר, מוסיפה ד"ר ולנסי כי "ברגע שמאהר מעורב, מבינים שבשאר מעורב. הוא פשוט יודע לא להשאיר טביעות אצבע. על בסיס מידע מודיעיני ומקורות גלויים, יודעים שיש מעורבות ישירה של המשטר. אחת האינדיקציות היא הפעילות הענפה של הקפטגון באזור לטקיה".

 

מדינות המפרץ מוצפות, אסד גורף מיליארדים

העולם כולו מוטרד מהסם הסינטטי והממכר במיוחד. כינוס הליגה הערבית במאי בג'דה שבערב הסעודית, היה הראשון שאליו הוזמן בשאר מאז 2011 - אז הושעתה חברות סוריה בארגון בשל פשעי המשטר במלחמת האזרחים במדינה.

הסעודים, איחוד האמירויות ויתר מדינות המפרץ דרשו במסגרת נרמול היחסים התחייבות מצד בשאר לבלום את הפצת הקפטגון, בתמורה לכספי סיוע לשיקום סוריה. אסד קיבל את דרישתם ברמה ההצהרתית, אבל כפי שהוכח מאז - זה לא קרה.

סביר להניח שסוריה לא רוצה לוותר על מקור ההכנסה העיקרי מקפטגון - מדינות המפרץ. בעת שעלות הכנת כדור של הסם עומדת על סנטים ספורים ומחירו בסוריה נמוך מאוד, אותו כדור נמכר אחר כך במפרץ בכ־25 דולר.

לפי "פוריין פוליסי", בין החודשים אפריל ליולי השנה, המשטר הסורי הכניס מיליארד דולר מהפצות קפטגון לערב הסעודית, איחוד האמירויות, עומאן, כווית, עיראק, טורקיה וירדן.

אדרבה, הרשויות בגרמניה איתרו בדרום המדינה מתקן ייצור קפטגון בבעלות ממשלת סוריה, שבו נלכדו כדורי קפטגון בשווי כ־20 מיליון דולר ולא פחות מ־2.5 טונות של כימיקלים שמשמשים להליך הייצור.

ככלל, היקף הממצאים באיחוד האירופי גדול מאוד. מאז 2018, נלכדו ברחבי מדינות האיחוד כ־127 מיליון כדורים ועוד 1,773 ק"ג חומר (מספיק לכ־10.6 מיליון כדורים נוספים), שחלק גדול מהם יועדו למדינות המפרץ. כלומר, משטר אסד שיודע כי בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות יש ביקוש לקפטגון, שולח את אותם הכדורים בכמויות גדולות גם דרך מדינות אירופה - במטרה שאלו יגיעו אל היעד.

"יש תפיסה, בעיקר בערב הסעודית ובירדן, שיש פה ניסיון של אסד לפגוע באיזון החברתי בהתחשב בכמות הצעירים שצורכים את הסם", מסבירה ד"ר ולנסי. "במדינות אלו יש שמעריכים כי זו נקמה על כך שהמדינות הערביות ניתקו יחסים עם אסד בשלבים המוקדמים של מלחמת האזרחים והביעו תמיכה במורדים. חשבו שהנורמליזציה עם אסד תניב הכנסות והשקעות, בהתחשב בהערכות כי לשיקום יידרשו חמש שנים עם השקעה כוללת בסך כ־250 מיליארד דולר. חוק הקיסר מגביל זאת, ולא רואים מוצא".

חיילים שמצאו "השלמת הכנסה"

מצבה הכלכלי של סוריה לאחר כ־12 שנות מלחמת אזרחים מזין את הפצת הקפטגון. לפי הערכת האו"ם, לא פחות מ־90% מאזרחי סוריה חיים מתחת לקו העוני, כולל אפילו חיילים בצבא סוריה שמרוויחים שכר חודשי זעום של כ־150 אלף לירות סוריות (כ־60 דולר). זה מוביל למצב שחיילים מוצאים "השלמת הכנסה" בתחום הקפטגון.

לא מן הנמנע כי המצב הכלכלי החמור מוביל חיילים סורים "להתגייס" לשורות מערך הסמים בתפקידים שונים החל מהובלות בתוך סוריה, דרך תצפיתנים ועד למבריחים. לבסוף, מי שנפגעת עיקרית מהסוגיה זו ירדן בשל מיקומה האסטרטגי במסגרת הברחות הסמים.

המלך עבדאללה ואנשיו מבינים היטב כי אותם הסמים ואמצעי הלחימה הרבים שמוברחים בשטחם, עלולים להתהפך כנגדם דרך האוכלוסייה הפלסטינית הגדולה בירדן. לכן, הירדנים נראים ככאלו שהחליטו לפתוח במלחמת חורמה נגד הקפטגון, תוך גיבוי ישראל שבא לידי ביטוי ביום שישי כאשר צבא ירדן יירט מל"ט ששוגר מעיראק בדרכו לאילת.