איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות המובילים מהמרים על בורסת ת"א

בתום שנה שבה פיגרה הבורסה המקומית אחר וול סטריט, מרבית בתי ההשקעות צופים כי מדד ת"א-35 יניב תשואה דו-ספרתית ויותיר את ה-S&P 500 מאחור • וגם: התחזית לדולר, לריבית ולאינפלציה, ועל אילו סקטורים הם ממליצים

ההימור לשנת 2024 הוא על בורסת תל אביב / אילוסטרציה: Shutterstock
ההימור לשנת 2024 הוא על בורסת תל אביב / אילוסטרציה: Shutterstock

שנת 2023 הייתה אחת השנים הקשות שפקדו את מדינת ישראל. לאחר חודשים ארוכים של מאבק פנימי שקרע את העם סביב קידום הרפורמה במערכת המשפט, התרחשה באוקטובר מתקפת חמאס הרצחנית על יישובי עוטף עזה, שהובילה למלחמה מרה שסיומה עדיין לא נראה באופק. ההשלכות של אותן טלטלות על הכלכלה הישראלית עדיין לא ברורות במלואן, אך את ביצועי שוק ההון בשנה החולפת כבר ניתן להתחיל לסכם.

WSJ | משלט בטיים סקוור ועד טיסה ליפן: כך מחזרים בוול סטריט אחר הנפקות חדשות
● 10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ-130 מיליארד דולר

למרות שמדובר היה בשנה תנודתית וסוערת, כשבוחנים את המדדים הכלכליים המרכזיים בסיכומה של 2023, מגלים כי הללו סיימו אותה בשינויים מתונים בלבד. מדד ת"א-35, לדוגמה, עלה בכ-3%, לאחר שתיקן בחודשיים האחרונים את הירידות החדות שנרשמו בו מתחילת המלחמה. גם השקל, שצנח מול הדולר בעקבות קידום הרפורמה המשפטית, וביתר שאת לאחר פרוץ הלחימה בדרום, ביצע בשבועות האחרונים מהלך נאה של עליות, כך שבסיכום השנה התחזק מולו המטבע האמריקאי ב-3% בלבד, לרמה של כ-3.6 שקלים.

בד-בבד נרשמה שנה מצוינת למשקיעים בבורסות שמעבר לים, לאחר שבשנת 2022 נפלו המדדים המובילים של וול סטריט, ה-S&P 500 והנאסד"ק, בשיעור דו-ספרתי. את השנה הנוכחית הם מסיימים, בניגוד לתחזיות המוקדמות, בעלייה של 24% ו-45% בהתאמה, ונוגעים בשיאים חדשים.

אם תרצו, שנת 2023 הייתה תמונת מראה לשנה שקדמה לה, שבה כמעט כל אפיק השקעה, מהסולידי ביותר ועד נכסי הסיכון, ספג הפסדים. החדשות הטובות הן שעם סיום השנה, אפילו בשוק ההון הישראלי שהיה תנודתי למדי, מי שהיה סבלני ולא פעל בלחץ ברגעי הטלטלות רואה תשואה חיובית נאה, בוודאי אם נחשף לאפיקים בחו"ל.

מה הלאה? מתחזיות שנמסרו לגלובס על ידי בתי ההשקעות המובילים בישראל באשר ל-2024 עולה תמונה אופטימית של ציפיות לשנה חיובית בשווקים. הבורסה בתל אביב, כך עולה מממוצע התחזיות שלהם, אמורה לעלות בשיעור דו-ספרתי ולפצות בכך על חלק מהפיגור שצברה בשנה שחלפה.

 

"הריבית בישראל תרד מוקדם יותר ומהר יותר"

ההתאוששות החדה שצופים בבתי ההשקעות לשוק המקומי, ביחס לזה האמריקאי, נובעת לא רק מביצועי החסר שרשם בסיכום השנה האחרונה, אלא גם מהצפי להתאוששות מהמלחמה. במיטב למשל מציינים, כי "כלכלת ישראל צפויה להתאושש בהדרגה מהמלחמה. הריבית בישראל צפויה לרדת מוקדם יותר ומהר יותר מאשר במדינות האחרות. האינפלציה צפויה לחזור אל תחום היעד".

ארז וילף, מנהל השקעות בכיר באלטשולר שחם, מוסיף כי בתום שנה של ריביות גבוהות בעולם, הצטברו כספים רבים בפיקדונות חסרי סיכון בבנקים, וכשהריבית תתחיל לרדת, הדבר יתדלק את שוקי המניות והאג"ח.

מבדיקת תחזיות בתי ההשקעות עולה כי לשער הדולר, שהתאפיין השנה בתנודתיות חריגה, הם צופים עלייה מתונה בלבד, ויש אחדות דעים לגבי הורדות ריבית על ידי בנק ישראל. אפילו לא בית השקעות אחד צופה העלאה, וגם לא שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית. כמו כן, כלל בתי ההשקעות חוזים שהאינפלציה תחזור ליעד של בנק ישראל (1%-3%), בעיקר לחצי העליון שלו, שבין 2% ל-3%.

"השנה החולפת המשיכה את האטת קצב התרחבות הכלכלה הגלובלית, לכיוון 'נחיתה רכה' שלה", אומר גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי. לדבריו הצפי הוא כי "הצמיחה תהיה איטית גם בשנת 2024, בסדר גודל של כ-3%, וזאת בדגש על האטה במדינות המפותחות. כמו כן, ישנו קושי בהפחתת האינפלציה עד ליציבות מחירים, ועל רקע זה הצפי הוא לשמירה על רמות הריבית הנוכחיות בעולם בחודשים הקרובים. מהלך הפחתות ריבית בארה"ב צפוי להתחיל במהלך המחצית הראשונה של 2024, ובאירופה לאחר מכן".

בישראל, מוסיף בפמן, "הפעילות הכלכלית המשיכה להתרחב ברבעונים הראשונים של 2023, אם כי בקצב איטי מהפוטנציאל, על רקע העלייה במידת האי-ודאות במשק. המלחמה צפויה להוביל לירידה חדה בפעילות הכלכלית ברבעון האחרון של השנה שהסתיימה. תחת ההערכה שהשנה הקרובה תתאפיין בהתאוששות הדרגתית, לצד מצב ביטחוני שלילי, צפויה צמיחה מתונה בישראל בשנה הבאה. שנת 2025, לעומת זאת, צפויה לשקף את המאמצים לשיקום המשק, עם צמיחה בשיעור גבוה יותר".

תחזיות בתי ההשקעות מול המציאות: פספסו את הזינוק בוול סטריט ובריבית ב-2023


כמדי סוף שנה, גם בסיומה של 2023 ניכרים פערים גדולים בין התחזיות של בתי ההשקעות ובין ביצועי השווקים והכלכלה המקומית בפועל.

צריך לציין כי הייתה זו שנה שסיפקה אירועים דרמטיים במישור המדיני והביטחוני, שעשויים היו להצדיק פספוסים גדולים אף יותר, ובראשם המאבק סביב קידום הרפורמה המשפטית והמלחמה בעזה, שפרצה בחודש אוקטובר.

זאת ועוד: כשבודקים את הפספוסים בתחזיות שניתנו לשנה הקודמת (2022), מגלים שבסופה הפערים היו גדולים אף יותר. כך למשל, מדדי המניות בארץ ובחו"ל קרסו אשתקד בשיעור דו-ספרתי, בעוד שהתחזיות שניתנו בתחילת אותה שנה היו לצמיחה חד-ספרתית חיובית.

גם בשאר המדדים, ובהם גובה הריבית, שער השקל־דולר והאינפלציה - החזאים התקשו לדייק, בלשון המעטה.

וול סטריט עלתה יותר מפי 2

ולתוצאות: בתי ההשקעות העריכו שבשנת 2023 יעלה מדד ת"א-35 ב־6%, לאחר שנה שלילית ביותר שנרשמה ב־2022 (שבה הם פספסו בגדול). בפועל המדד עלה בכ-3% - פספוס סביר.

באשר ל-S&P 500, קשה יותר להמעיט בחשיבות החמצת התחזיות של בתי ההשקעות. הצפי הממוצע היה לעלייה של 11% בסיכום השנה החולפת, בפועל המדד זינק ביותר מכפליים - 25%. העלייה החדה תודלקה על ידי סקטור הטכנולוגיה, ומי שכונו "שבע המופלאות" (מניות ענקיות ההייטק). יש לציין שחלק ניכר מהמלצות הסקטורים של בתי ההשקעות בתחילת 2023 היו להשקעה בתחומי הטכנולוגיה, בדגש על ענף השבבים.

גם באינדיקטורים הכלכליים האחרים לא הצליחו בתי ההשקעות לקלוע. שער הדולר, שצפו כי יירד ב־4%, לכיוון 3.5 שקלים, עלה בכ־3% לסביבות 3.6 שקלים כיום, לאחר שנה תנודתית במיוחד.

כך, בחודש הראשון למלחמה זינק הדולר לאזור 4.08 שקלים, ואז השקל עשה "קאמבק" בנובמבר, גם הודות להתערבות המסיבית של בנק ישראל, שמכר מיליארדי דולרים בנובמבר.

מבחינת גובה הריבית צפו בתי ההשקעות שהיא תעמוד על 3.78% (בממוצע) בסוף 2023. בפועל בנק ישראל העלה את הריבית לרמה של 4.75% במהלך השנה. הפספוס באחוז שלם בין התחזית למה שאירע בפועל מלמד על הקושי הרב בניבוי גובה הריבית שנדרשת לבנקים המרכזיים כדי לצנן את האינפלציה.

וזה מסביר את הפספוס הבא, שהיה פחות נורא אולי - קצב האינפלציה. זו היוותה את עיקר הדאגה של העולם הכלכלי לפני שנה, וישראל "התנתקה" מדאגות אלו לנוכח הצרות שפקדו אותה בזירות אחרות. בתי ההשקעות חזו שבסוף השנה תעמוד כאן האינפלציה על 2.7%, כשבפועל זו עמדה על 3.5%.

תחזיות 2024: תל אביב תזנק פי 2 מוול סטריט

תשעת בתי ההשקעות המובילים במשק מעריכים בממוצע כי ת"א-35 יזנק ב-12% השנה, בעוד שהתחזית לגבי מדד S&P 500 היא עלייה בשיעור של 6% "בלבד". זאת לאחר הפספוס המשמעותי שנרשם בתחזיות בשנה שחלפה. באנליסט מסייגים כי התחזית שנתנו היא בכפוף לכך שלא תיפתח חזית נרחבת נוספת במלחמה.

במגדל שוקי הון מציינים כי "בזירה הגאופוליטית חוסר הוודאות בולט, והתדרדרות באחת מזירות העימות הקיימות, או פתיחתה של זירת עימות חדשה, עלולות גם הן להעיב על השווקים".

שער השקל אמור לפי ממוצע התחזיות להגיע ל-3.7 שקלים לדולר בסיום השנה הנוכחית, עלייה קלה של 2% ביחס לשערו הנוכחי.

היכן תהיה ריבית בנק ישראל? כיום עומדת הריבית על 4.75%, ומרבית החזאים בארץ ובעולם מעריכים שהשנה יפתח הבנק הפדרלי בהפחתות הריבית הדולרית. בהתאמה, גם בנק ישראל אמור להפחית את הריבית. ממוצע התחזיות של בתי ההשקעות שבדקנו מעלה שהריבית תרד בקצת מעל ל-1%, לכיוון 3.7% בתום השנה הנוכחית.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי, מוסיף כי "השקל נחלש בשנת 2023 מול הדולר ומול סל המטבעות, בניגוד למגמת הייסוף ארוכת-הטווח שלו. זאת על רקע גורמי סנטימנט שליליים שתמכו בפיחות והתגברו על הכוחות הבסיסיים שתמכו בהתחזקות השקל. להערכתנו, בתרחיש המרכזי, מגמה זו תימשך בחודשים הקרובים".

ואולם, לדברי לוי, "בהמשך השנה, בהנחה שהסנטימנט השלילי ידעך, הכוחות הבסיסיים של עודף בחשבון השוטף ועודף בתנועות ההון הנכנסות לישראל יובילו לייסוף מתון בשקל".

מה צופים בתי ההשקעות בנוגע לצמיחת המשק? הצפי הממוצע שלהם הוא לצמיחה של 1.1% ב-2024. מדובר במחצית מהתחזית של בנק ישראל לשנה הקרובה (2%), שפורסמה לפני כחודש.

הנושא שהטריד יותר מכל את הכלכלנים בסוף השנה שעברה, והיום לבטח נוכח המלחמה ועלותה, היא שאלת קצב האינפלציה. תחזית בנק ישראל כיום מדברת על אינפלציה של 2.4% השנה, ואילו ממוצע תחזיות האנליסטים דומה.

צפי לעליות בסקטורים שרגישים לריבית

ולסיום, באילו סקטורים מומלץ למשקיעים להתמקד? וילף סבור כי סקטור הטכנולוגיה ימשיך לייצר ערך למשקיעים.

בתמיר פישמן מציינים כי סקטורים שצפויים לעליות "הם אלו שרגישים לריבית - נדל"ן מניב, תשתיות, ואנרגיה ירוקה". בבית ההשקעות מתקשים להעריך כי מניות הטכנולוגיה "יחזרו על הביצוע של 2023. המניות האלה יצטרכו להצדיק מבחינה עסקית את רמות שווי השוק שאליהן הגיעו השנה".

חלק מהגופים ממליצים על תחום השבבים והתוכנה, הענן והסייבר. לאומי גם ממליץ על תחום הביוטכנולוגיה, שכולל חברות שמפתחות אביזרים רפואיים, תרופות ומערכות שקשורות בסקטור הבריאות.

סקטור נוסף שאותו מסמנים ברבים מבתי ההשקעות כמעניין להשקעה הוא מניות הבנקים והפיננסים, בשל תמחור נוכחי אטרקטיבי".