בזמן המלחמה: לבנון יוצאת לסבב נוסף של חיפושי גז ונפט בגבול עם ישראל

בצל המתיחות עם ישראל, לבנון החליטה לצאת במכרז גדול לחיפושי נפט וגז • המכרז החדש של לבנון כולל שטח הסמוך לגבול הימי עם ישראל, וכן בלוקים הסמוכים למאגרים כריש-תנין

ניסיון העבר מלמד כי החברות לא רצות לחפש דלקי מאובנים במים הכלכליים של לבנון / צילום: דני זקן
ניסיון העבר מלמד כי החברות לא רצות לחפש דלקי מאובנים במים הכלכליים של לבנון / צילום: דני זקן

משרד האנרגיה הלבנוני הודיע אמש (ו') כי הוא החליט לצאת במכרז גדול לחיפושי נפט וגז, על תשעה בלוקים שונים. מועד פרסום המכרז, שיסתיים ב-2 ביולי, מפתיע בצל מלחמת חרבות ברזל וחילופי הירי בין צה"ל לבין חיזבאללה.

המכרז החדש מתבצע לאחר שבשבוע הראשון של המלחמה באוקטובר, נודע כי לא נמצא גז בבלוק 9 שעמד בלב המו"מ על הגבול הימי בשל הימצאות שדה הגז קנה בשטחו. קונסורציום בראשות טוטאל הצרפתית, שכולל גם את ENI האיטלקית וקטאר אנרג'י, הבין בתום קידוחי אקספלורציה כי אין במקום גז טבעי להפקה.

אוקראינה סיפקה לרוסיה טילים לפני כ-20 שנה. עכשיו היא לא מצליחה ליירט אותם
בפעם השניה החודש: ממשל ביידן עוקף את הקונגרס וימכור לישראל פגזים במאות מיליוני דולרים

המכרז החדש של לבנון כולל את בלוקים 8 ו־10, שחולשים על יתר הגבול הימי עם ישראל: 10 צמוד לחוף וגובל עם מרחב ראש הנקרה ו־8 המערבי יותר - בקרבת המאגרים כריש־תנין. יתר הבלוקים הם 1 ו־2, שמצויים בצפון המים הכלכליים סמוך לסוריה, וכן 3, 4, 5, 6 ו־7.

סוגיה מעניינת היא שניסיון העבר מלמד כי החברות לא רצות לחפש דלקי מאובנים במים הכלכליים של לבנון, אם זה בשל הערכות שבישראל יש יותר הסתברות לאתר ואם זה בגלל המצב הביטחוני, החברתי והכלכלי של לבנון. זה בא לידי ביטוי בכך שמתוך תשעת הבלוקים שהוצעו למכרז, רק 3, 6 ו־7 חדשים. מנגד, בלוקים 1, 2 ו־5 אפילו לא הביאו להצעות במכרזים קודמים שהתבצעו לגביהם.

החברות שירצו ליטול חלק במכרז החדש יידרשו להפקיד דמי רצינות

הקונסורציום של טוטאל, ENI וקטאר אנרג'י הגישו באוקטובר הצעות לגבי בלוקים 8 ו־10 שסמוכים לבלוק 9, אבל הם לא הגיעו להסכמות עם בכירי ביירות עד תום סבב המכרזים השני. במקרה של בלוק 4, קונסורציום שכלל את טוטאל, ENI ונובאטק הרוסית (בטרם קטאר אנרג'י החליפה את נובאטק), ביצע בדיקות על שדה הגז Byblos-1 באפריל, שהצביע כי כמויות הגז בו קטנות כל-כך, שאין כדאיות כלכלית לפתח את המאגר. בסופו של דבר, הקונסורציום כבר עם קטאר אנרג'י, ויתר באוקטובר על בלוק 4, בד בבד עם הכישלון בבלוק 9.

החברות שירצו ליטול חלק במכרז החדש, יידרשו להפקיד דמי רצינות בפני רגולטור הנפט והגז הלאומי של לבנון LPA עד 25 ביוני. בניגוד למכרזים קודמים, שבהם הלבנונים דרשו קונסורציום הכולל לפחות שלוש חברות לפחות שיגיש הצעות טכניות ופיננסיות, הפעם אין דרישות שכאלו בכלל. לא מן הנמנע שזה נובע מהחשש בביירות כי ההסלמה הביטחונית תמנע מחברות גדולות לחפש גז במים הכלכליים הלבנוניים.