אפליקציית הטיפול בדיכאון של מייסד ווייז והמחקר שיממן משרד ההגנה האמריקאי

משרד ההגנה האמריקאי יממן לחברת מדיוונד מחקר להתאמת מוצר הכוויות שלה לשדה הקרב • אפליקציית הטיפול בדיכאון של מייסד ווייז הצליחה בניסוי קליני • וגם: החממות הטכנולוגיות שיקימו קרן לתמיכת חירום במיזמי אימפקט • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock)
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי (צילומים: shutterstock)

חברת Hedonia הודיעה על תוצאות ניסוי קליני במסגרתו נרשמה ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון של המשתמשים במוצר שפיתחה כ-8 שבועות לאחר תחילת השימוש. לדברי החברה, מדובר בירידה בעלת משמעות קלינית.

המערכת של החברה משתמשת בשיטה שנקראת Facillitating Though Progression, גישה שמטרתה להתערב בדפוסים חזרתיית של חשיבה שלילית שמאפיינים דיכאון וחרדה.

הרופאים הישראלים נעלבו מהקולגות אבל משיבים מלחמה
המנכ״ל הכי ותיק בתעשיית הטק דורג גם כמנכ"ל הטוב ביותר של 2023

האפליקציה פותחה על ידי פרופ' משה בר, לשעבר ראש המעבדה למדעי העצב הקוגניטיביים באוניברסיטת הרווארד ולשעבר ראש המרכז הרב-תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן.

כאשר בר הכיר ועבד עם שיטת ה-FTP, הוא פנה לחברו, איש הון הסיכון עדי פונדק מינץ, אחד המשקיעים בין היתר בחברת Tiplati. הוא הציע לו להפוך את השיטה למשחק ידידותי לסלולר.

פונדק מינץ הביא לחברה את שמואל קרת, אחד ממייסדי ווייז, שחיפש השקעה עם השפעה חברתית. קרת לקח על עצמו את ניהול החברה.

על פי אתר סטארט אפ ניישן סנטרל, החברה גייסה 5 מיליון דולר באוקטובר 2023, בהובלת קרן ויולה.

הניסוי נערך ב-101 מטופלים עם דיכאון, שחולקו לקבוצת טיפול וקבוצת ביקורת. לאחר שמונה שבועות, רמות הדיכאון של המטופלים בשאלון בשם MADRS ירדו ב-43%. גם קבוצת הביקורת השתפרה עם הזמן, אך רק ב-18%, הבדל מובהק. תוצאות דומות נמצאו במדדים נוספים לדיכאון. ההשפעה התקבלה לאחר שימוש באפליקציה במשך לפחות רבע שעה, לפחות ארבע פעמים בשבוע.

בר הסביר כי חלק מן המטופלים עברו מדיכאון בינוני לקל, שינוי שיכול להוות את ההבדל בין היכולת של אדם לצאת מהמיטה ואפילו לעבוד, לבין חוסר יכולת לעשות את הדברים הללו. עוד הוסיף בר כי גם לאחר שהניסוי הסתיים, מגמת השיפור של המטופלים נמשכה. ניסויים נוספים יבחנו את השפעת השימוש באפליקציה לטווח ארוך. האפליקציה נקראת Mood Bloom, והיא זמינה בחנויות האפליקציות (אם כי בינתיים לא מקבלת ציונים גבוהים במיוחד).

עשר חממות טכנולוגיות יקימו את קרן "גשם" לתמיכת חירום במיזמי אימפקט

קונסורציום של עשר חממות טכנולוגיות שרובן עוסקות בתחום מדעי החיים וכמה מהן בתחומי איפקט נוספים, חברו יחד כדי לספק מימון חירום מהיר בחצי השנה הבאה לטובות מבין חברות הפורטפוליו של החממות. למיזם שותפות החממות: NGT, מדקס, מיינדאפ, VLX, eHealthVentrues, אלון וונצ'רס NetZero, Labs/o2, i4Valley ו-Go Innovation.

החממות יקימו קרן בשם "גשם", אשר תשקיע בחצי השנה הקרובה במיזמים בולטים מתוך הפורטפוליו של החממות.

לדברי זהר גנדלר, מנכ"ל חממת NGT: "זו הפעם הראשונה שישנה התארגנות משותפת ברמה כזו של עשר חממות, שמתחרות זו בזו ביום יום, אם כי אנחנו גם רגילים לעזור אלה לאלה לאורך השנים. הרעיון הוצע בפורום חממות על ידי טלאור זקס, מנכ"ל חממת eHealth Ventures, ובמהירות הצטרפו עשר החממות, וגם רשות החדשנות הסכימה לעזור".

הקרן תוקם אם יצליחו הגורמים לגייס לה לפחות 5 מיליון דולר, ולדברי גנדלר הקבוצה מכוונת ליעד של סביב 10 מיליון דולר. כדי לקבל מימון מן הקרן, החברה תצטרך להשיג גם התחייבות למימון משלים מזכיין החממה אליה היא שייכת, וגם מימון משלים מרשות החדשנות, שנרתמה לפרוייקט ותפעל לאשר את המענקים הללו במהירות.

הכוונה היא להשקיע את כל כספי הקרן תוך חצי שנה, בהתאם לייעודה כקרן חירום. גמדלר מעריך כי יבחרו לפרוייקט כמה עשרות חברות, מתוך 186 החברות המשוייכות לחממות השותפות.

מבחינת המשקיעים, הקרן פנתה גם לזכייני החממות, ביניהם תאגידי ענק בתחומי הבריאות והטכנולוגיה, קרנות הון סיכון גדולות ומשקיעים פרטיים. אולם, ההשקעה לא מוגבלת לזכייניות החממות, אלא פתוחה לכל משקיע שרוצה דווקא עכשיו להיחשף להייטק ישראלי בשלבים מוקדמים. "הזכיינים של החממות עורכים אירועים שבהם אנחנו נפגשים עם משקיעים פוטנציאליים. רובם אנשים שקשורים לישראל או גופים שכבר השקיעו בישראל. אנחנו כן מתרשמים שיש משקיעים שעד כה תרמו או השקיעו בישראל, אבל לא בסקטור ההייטק, וזו אולי הזדמנות לגייס אותם גם לתחום הזה".

משרד ההגנה יממן למדיוונד מחקר להתאמת מוצר הכוויות שלה לשדה הקרב

חברת מדיוונד, שפיתחה מוצר לכוויות וריפוי פצעים העשוי מתמצית חומרים מצמח האננס, וקיבלה אישור FDA למוצר השנה, הודיעה על קבלת תמיכה ממשרד ההגנה האמריקאי, לפיתוח גרסה של המוצר המתאימה לטיפול בשטח, ובין היתר לשדה הקרב.

משרד ההגנה יממן מחקר של החברה הדרוש לייצור פורמולציה של מוצר הכוויות של החברה שאין צורך לשמור בטמפרטורה מסויימת, ולכן ניתן יהיה לטפל באמצעותו גם בשטח. המוצר של מדיוונד נועד להסיר רקמות מתות מפצעי כוויות, כהכנה לטיפול בכוויות הללו. היום לרוב תהליך זה מבוצע בניתוח, אך המוצר של מדיוונד סלקטיבי יותר בסילוק הרקמות המתות, בלי לפגוע ברקמות הבריאות שנותרו.

עופר גונן, מנכ"ל מדיוונד, מסר כי: "האמריקאים רואים את הדרישה לנקסובריד בבתי החולים בישראל בזמן הלחימה, והם רוצים שיהיה להם גם פתרון כזה. במקומות מרוחקים כמו עירק וסוריה, אין להם מרכזי כוויות. אז הם מטיסים את הפצועים לאירופה. זה מסע של 48 שעות, והם מעוניינים להיות מסוגלים לטפל בכוויות קרוב יותר לשדה הקרב".

מדיוונד נתמכה לאורך שנות פיתוח המוצר שלה לכוויות על ידי BARDA, הרשות למחקר ביולוגי במשרד ההגנה. הפעם התמיכה, בהיקף של 6.7 מיליון דולר המצטרפים למימון נוסף שקיבלה החברה לסכום כולל של 14.4 מיליון דולר, התקבלה מגוף אחר בשם Medical Technology Enterprise Consortium (MTEC), שגם הוא משוייך למשרד ההגנה.

בארה"ב משווק מוצר הכוויות של מדיוונד באמצעות חברת Vericel, שהיא גם המשווקת המיועדת של גרסת השטח של המוצר, אם וכאשר יגיע לשוק.

כאמור, מדיוונד קיבלה השנה אישור שיווק למוצר שלה בארה"ב, אחרי כמה שנים בהן היא מוכרת אותו לשוק האמריקאי. בספטמבר הושק המוצר בארה"ב, וכן הושק לאחרונה ביפן, ובאירופה הורחבה ההתוויה שלו כדי לכלול מטופלים נוספים. עם פרוץ המלחמה הודיעה מדיוונד כי העבירה את כל מלאי המוצר שנשאר ברשותה לבתי החולים בישראל, אחרי שמילאה את ההתחייבות שלה לשותפות השיווקיות שלה.

מדיוונד נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 93 מיליון דולר, לאחר שמנייתה ירדה 23% מתחילת השנה.