90 אלף חיילים: נאט"ו תבצע את התרגיל הגדול ביותר שלה מאז המלחמה הקרה

משבוע הבא ועד מאי תפעיל נאט"ו את התרגיל הגדול ביותר שלה מזה עשורים • בריטניה תשלח 20 אלף חיילים, שבדיה תשתתף למרות שאינה חברה, וברקע החשש ממלחמה כוללת עם רוסיה

משתתפי פסגת נאט''ו / צילום: Associated Press, Andrew Carallero-Reynolds
משתתפי פסגת נאט''ו / צילום: Associated Press, Andrew Carallero-Reynolds

ברית נאט"ו תפתח בשבוע הבא את תרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה - Steadfast Defender 2024. כך הודיע גנרל כריס קאבולי, מפקד פיקוד אירופה האמריקאי והמפקד העליון של בעלות הברית באירופה. כלומר, המפקד של כוחות נאט"ו ביבשת.

פרשנות | כך איראן דוחפת את מוחמד בן סלמאן לזרועות נתניהו
שאלות ותשובות | ארה"ב וסעודיה מקדמות פתרון לעזה. למה נתניהו מתנגד?
ניתוח | ספינות קרב ופגזים: האם גרמניה משנה את האסטרטגיה במזרח התיכון?

התרגיל שיימשך עד מאי יכלול 90 אלף חיילים. לצורך ההשוואה, היקף המילואים שגייס צה"ל במלחמת חרבות הברזל עמד על כ־300 אלף איש. "הברית תוכיח את יכולתה לחזק את האזור האירו־אטלנטי בעזרת העברת כוחות טרנס-אטלנטית מצפון אמריקה", מסר גנרל קאבולי.

סדר הגודל של התרגיל חריג ביותר, להמחשה: כשהוא הוכרז בספטבר היה די בכ־41 אלף חיילים כדי לכנות אותו התרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה. במקור, הוא היה מתוכנן להתקיים בפברואר ובמרץ עם כ־700-500 כלי טיס ויותר מ־50 ספינות. אך על פי הדיווח היום, בריטניה לבדה תשלח כ־20 אלף חיילים לתרגיל.

שבדיה תשתתף בתרגיל - למרות שאינה חברה רשמית

מי שתשתתף בתרגיל, אף שהיא עדיין לא חברת ברית היא שבדיה. המדינה ממתינה שנשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן יאשר את הצטרפותה, משום שעבור כניסה או הדחה של חברת נאט"ו צריך אישור פה אחד. בחודשים האחרונים, אנקרה נותרה היחידה שלא אישרה זאת.

התרגיל צפוי להתמקד באיום הרוסי על חברות הברית, בפרט לאחר שלאחרונה נפל בשטח פולין טיל ששיגרו הרוסים לעבר אוקראינה. התרחיש המתורגל יתבצע בפולין, אך גם במדינות הבלטיות ובגרמניה.

התרגיל יתבצע לאחר שביום שני האחרון דווח בבילד כי דוח של משרד ההגנה מצביע על חשש שתפרוץ מלחמה כוללת בין רוסיה לבין חברות הברית בשנה הבאה במסדרון סובאלקי, שטח צר בין ליטא לפולין שמהווה את הדרך הקצרה בין בלארוס לבין המובלעת הרוסית קלינינגרד ששוכנת לחופי הים הבלטי.