בעקבות מכירת מניות הבורסה למשקיעים זרים: האם שווה להשקיע במניה?

במצגת שיועדה למשקיעים זרים, הבורסה בת"א הציגה נתונים לפיהם מנייתה הניבה תשואה של פי־3 מההנפקה, יותר מכל מדד מניות בתקופה זאת • האם מדובר בהשקעה כדאית יותר?

להשקיע במניית הבורסה? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
להשקיע במניית הבורסה? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מנכ"ל הבורסה בתל אביב, איתי בן זאב, נמצא בימים אלה בסבב פגישות עם משקיעים מסביב לעולם. אחרי שקיבל בחודש שעבר את הסכמתם של הבנקים למכור את החזקותיהם (18%) במניית הבורסה, בן זאב חיפש משקיעים זרים שיקנו את ההחזקות שעל המדף.

דווקא בעתות משבר: הבנקים נשארים לבד על מגרש ההלוואות למגזר העסקי   
זאת הקרן שמתכננת לרכוש 25% מהפניקס סוכנויות 

הערב (ג') מתברר שהוא גם הצליח במשימה במהירות, כאשר גופים זרים ירכשו את המניות, תמורת כ-350 מיליון שקל, שיזרום ברובו לבורסה עצמה. הליך ההפצה צפוי להסתיים הלילה.

עבור המשימה פרסמה הבורסה לניירות ערך מצגת נרחבת באנגלית של כ־45 עמודים. כדי לשכנע את המשקיעים הפוטנציאליים, הציגה הבורסה נתונים לפיהם המניה הניבה למשקיעים תשואה (כולל דיבידנד) של יותר מ־220% מאז ההנפקה ב־2019 - שגם היא כוונה בעיקר למשקיעים זרים. לשם ההשוואה ציינו בבורסה כי מדד ה־S&P 500 עלה באותה תקופה ב־61%, מדד תל אביב 125 עלה ב־25%, ומדד הפוטסי הלונדוני עלה ב־1% בלבד. מדד הנאסד"ק, שאינו מופיע במצגת, עלה באותו הזמן ב־125%.

עליות חדות, אבל גם ירידות

לכאורה השקעה במניית הבורסה נראית עדיפה על פני המדדים שהיא עצמה מכילה כמו תל אביב 125. אבל צריך לזכור שמדובר במניה בודדת, על הסיכויים והסיכונים הכרוכים בכך. השקעה במדדים מספקת למשקיע פיזור בבחינת "לא לשים את כל הביצים בסל אחד". מדדים נוטים לעלות פחות ממניות בודדות, אבל בהתאם גם לרדת פחות, והמקרה של מניית הבורסה אינו שונה.

 

כך למשל עם פרוץ הקורונה (בחודש מרץ 2020) צנחה מניית הבורסה ב־43% בתוך 3 שבועות, כאשר המדדים בארץ ובעולם (ת"א 125 ו־S&P 500) ירדו באותו הזמן בכ־30%. פעם נוספת זה קרה בתקופה שבין מאי 2021 ועד מרץ 2022, אז מניית הבורסה איבדה 42% מערכה, בעוד מדד ת"א 35 עלה ב־18%. מדד ה־S&P 500 האמריקאי ומדד הפוטסי הבריטי שמרו על יציבות באותה תקופה, מה שגם מלמד כי חיתוכי זמן שונים עשויים להציג תוצאות שונות וכדאיות השקעה שונה.

כאמור על פני התקופה כולה הניבה מניית הבורסה תשואה פנטסטית המשקפת לה שווי שוק של כ־1.9 מיליארד שקל. המניה לא נחשבת זולה. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 היא רשמה רווח של 62.5 מיליון שקל, זינוק של 66% לעומת התקופה המקבילה, אשר משקף לה מכפיל רווח (שווי החברה חלקי הרווחים) שמזכיר את המספרים בהייטק - 24.

עיקר השיפור ברווחים לעומת השנה שעברה נובע מהעליות בשווקים ומהגידול בהיקף הפעילות, אלא שהצמיחה בפעילות נמצאת בירידה. בשנה האחרונה הכנסות הבורסה גדלות בקצב שנתי של 6.6% בלבד וצפויות לעמוד על כ־385 מיליון שקל בדוחות שנת 2023, וזאת לעומת צמיחה של 12% בשנת 2022.

נזכיר כי במסגרת הפרטת הבורסה בקיץ 2018 נמכרו 72% ממניותיה שהוחזקו בידי חברי הבורסה, בנקים ובתי השקעות. קרן ההשקעות האוסטרלית־אמריקאית מניקיי רכשה כ־20% מהמניות, שבהן היא עדיין מחזיקה כיום, והיתרה התחלקה בין כמה גופים זרים ונמכרה בהנפקה. נכון להיום מחזיקים שלושה גופים זרים בעלי עניין בכ־34% ממניות הבורסה: חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק מחזיקה ב־8.4% מהמניות וחברת ניהול ההשקעות ארטיסן פרטנרס מחזיקה ב־5.65% נוספות.

הבוננזה שבדרך לבורסה בת"א

מכירת המניות שבידי הבנקים המקומיים צפויה להפוך לבוננזה גדולה עבור הבורסה עצמה. הבנקים הסכימו למכירת המניות שלהם בכפוף לחלוקת דיבידנד משמעותי של 230 מיליון שקל שאותו קיבלו בתחילת חודש ינואר. אלה סירבו בשנתיים האחרונות למכור את מניותיהם כיוון שעל פי החוק להפרטת הבורסה משנת 2017, המחיר המקסימלי שיוכלו לקבל עבורן הוא 5.08 שקל למניה, בעוד שהמניה נסחרת כיום ב־21 שקל, פי 4. תמורת המניות שמחזיקים חמישה חברי בורסה - בעיקר הבנקים הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי (כל אחד מחזיק 4.9%), הם יקבלו קרוב ל־90 מיליון שקל, שיתחלקו על פי שיעור ההחזקה של כל אחד מהם. לסכום זה יש להוסיף את חלקם של הבנקים בדיבידנד שחולק לאחרונה (כ־41 מיליון שקל).

יתרת הסכום שיתקבל ממכירת מניות הבנקים, בסך של כ־300 מיליון שקל (על פי שער המניה כיום), ייכנס לקופתה של הבורסה עצמה, כשהיא מחויבת על פי ההסכם להשקיע אותו בטכנולוגיה. את ההפצה ביצעו ג'פריס ולידר שוקי הון.