השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל מזנק מול הדולר בכ-1.5% ומול האירו ב-1.1% • הכלכלנים הבכירים מסבירים כי עיקר ההשפעה נובעת מהשווקים בעולם אך גם ההתפתחויות בזירה המקומית מזיזות את השקל

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים במהלך היום (ד'). השקל מתווסף בכ-1.4% לעומת הדולר ונסחר סביב שער של 3.71 שקלים, כאשר רק בתחילת השבוע נע קרוב לרף ה-3.8 שקלים למטבע. גם אל מול האירו השקל מתחזק (ייסוף של 1.15%) ועומד על שער 4.05 שקלים למטבע. ממה נובעת התחזקות השקל?

השקעה ראשונה בישראל: המיליארדר ביל אקמן ואשתו נרי אוקסמן רכשו 5% ממניות הבורסה 
העסקה שהסתבכה ושתי המתחרות שאורבות לה 

התפתחויות בזירה הגלובלית והמקומית מחזקות את השקל

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים מוסר בשיחה עם גלובס כי נראה שעיקר השפעה על שוק המט"ח מגיעה מהשווקים בעולם "הבורסות בעולם ובייחוד בארה"ב התחזקו משמעותית בשבועיים האחרונים, והחוזים העתידיים צופים המשך עליות גם היום. הגופים המוסדיים ממירים מט"ח כתוצאה מהעליות בשווקים, לאור העובדה כי חשיפתם למט"ח כבר שוהה ברמת שיא". הגופים המוסדיים הגדילו את החשיפה למט"ח בתיקי ההשקעות שלהם לרמות שיא בשנה האחרונה, בכדי להימנע מהגדלה נוספת הם מוכרים דולרים כאשר השווקים בחו"ל עולים ובכך מחזקים את המטבע.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר הבוקר כי: "התחזקות השקל נובעת גם מהיחלשות הדולר בעולם "לעומת האירו, הדולר נחלש לאזור 1.09 בהמתנה להודעת הריבית באירופה שתימסר ביום חמישי. מדובר ברמתו הנמוכה ביותר זה חודש. בגוש האירו נשמעו לאחרונה יותר ניציים באשר לריבית מאשר בארה"ב ולכן הדולר נוטה להיחלש". פרט לכך, מדד ה- DXY, האומד את ביצועי הדולר בעולם, ירד מעט בימים האחרונים לאחר עלייה חדה בשבוע שעבר.

שפריר מציין סיבה נוספת, הנובעת מהשוק המקומי: "בלילה האחרון פורסם בתקשורת הזרה על התפתחויות במשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש, התורמים לאופטימיות בשווקים".

למרות העלייה החדה בשווי השקל אל מול המטבעות הזרים. יש לציין כי הסביבה הכלכלית מצביעה על המון אי וודאות. החלטות הריבית הקרובות הן ע"י הפד והן ע"י הבנק המרכזי האירופי עתידות לתת בהירות לגבי מתווה הריבית העתידי בארה"ב ובגוש האירו וצפויות להשפיע על שוק המט"ח. כמו כן, חוסר הוודאות בישראל ממשיך להשפיע על השווקים והתפתחויות לרעה בדרום או הסלמה בצפון יעיבו על פעילות השקל.