ביל אקמן לגלובס: זו הסיבה שהחלטתי להשקיע בבורסה בתל אביב

אקמן ואשתו נרי אוקסמן רכשו כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל • "ההשקעה מייצגת את התמיכה שלנו בישראל ואת הביטחון שלנו בכלכלה שלה ובצמיחה שלה לטווח ארוך"

המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew
המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

"רכישת בעלות על בורסה במדינה עם פוטנציאל אדיר לצמיחה ארוכת טווח היא אחת מההשקעות הטובות ביותר שניתן לבצע", כך נמסר מטעם המיליארדר היהודי אמריקאי ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן לגלובס. זאת לאחר שאקמן ואוקסמן רכשו כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל. "השקעה בבורסה למניות ערך בתל אביב, של 'אומת הסטארט-אפ' היא בדיוק הדבר הזה. היא מייצגת את התמיכה שלנו בישראל ואת הביטחון שלנו בכלכלה שלה ובצמיחה שלה לטווח ארוך", נמסר לגלובס.

פרשנות | המשבר בדרך לארץ? למה נתן חץ מוחק מיליארדים רק על הנכסים שלו בחו"ל
למרות המלחמה והמשבר בהייטק, השכר בענף עולה. אז למה המומחים מודאגים  

המניות נרכשו במסגרת מכירת 18.5% ממניות הבורסה שהחזיקו בנקים מקומיים, לידי משקיעים זרים בעיקר וכן למשקיעים מקומיים. 

השקעה ראשונה בישראל

עבור אקמן זו ככל הידוע השקעה ראשונה בחברה ישראלית. מי שסגר את העסקה מולו ביום שלישי בערב (שעון ישראל) היה בנק ג'פריס, ששימש כבנקאי המכירה בחו"ל. זאת בפגישה שהתקיימה, כך נודע לגלובס, במשרדיו של אקמן בניו יורק, בהשתתפות מנכ"ל הבורסה בת"א, איתי בן זאב.

גורם מקורב לבורסה ציין בשיחה עם גלובס כי "שמו של אקמן עולה בכל מצגת שעורכים למשקיעים זרים, אך לא באמת הערכנו שהוא ישקיע. אך בפגישה עמו הוא הפתיע, והחליט להשקיע מכספו הפרטי, והרבה".

אקמן לא צפוי להפוך לבעל עניין (מחזיק כ־4.9% מהמניות) או להצטרף לדירקטוריון הבורסה. "המהלך נעשה בעיקר מתוך רצון להביע תמיכה בישראל, וגם כי הוא אהב את החברה", אמר בכיר בשוק, "ויש בכך איתות חיובי לשווי המניה".

לדברי גורם אחר, "זוהי הבעת אמון משמעותית בבורסה המקומית ובכלכלה הישראלית, ודווקא בתקופה הזו של המלחמה, מדובר בעשייה ציונית. אין הרבה מוסדות שמזוהים כל כך עם מדינת ישראל כמו הבורסה, שהם גם חברות נסחרות שניתן להשקיע בהן".

הגופים הישראליים שרכשו גם

בסך הכול עבור 18.5% ממניות הבורסה התקבלה תמורה של כ־353 מיליון שקל (לפי מחיר של 20.6 שקל למניה). רוב התמורה מהמכירה זרם לבורסה עצמה (242 מיליון שקל) והיתרה לבנקים המוכרים. לגלובס נודע כי בין הרוכשים הישראלים היו קרן הגידור נוקד, של רועי ורמוס ושלומי ברכה, וחברות הביטוח מגדל, מנורה מבטחים וכלל. בשוק מעריכים שמגדל רכשה כ-2% ממניות הבורסה ב-40 מיליון שקל ושכלל רכשה פחות מ-1% ממניות הבורסה. 

מהבורסה נמסר כי התמורה תשמש אותה "לפיתוח ושכלול שוק ההון המקומי".