הפתרון הסעודי להברחות אלכוהול: חנויות משקאות לדיפלומטים בלבד

כחלק מהמודרניזציה שמוביל יורש העצר הסעודי ולאחר 72 שנה של איסור בחוק, הממלכה תתיר מכירה מוגבלת של אלכוהול לדיפלומטים זרים • האם מדובר בהפקת לקחים מהמונדיאל בקטר?

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace
מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace

ערב הסעודית מצאה פתרון יצירתי לבלימת הברחות האלכוהול לממלכה: פתיחת חנות ממכר משקעות לדיפלומטים לא מוסלמים בלבד ברובע הדיפלומטי בריאד.

זהו אינו צעד חסר תקדים בממלכה, שהרי עד 1952 לא חל איסור על צריכת אלכוהול. עם זאת, שנה קודם לכן בנו של המלך הראשון עבד אל־עזיז, הנסיך מישארי בן ה־19, השתכר - וירה למוות בדיפלומט הבריטי, סיריל עוסמאן, בגלל שהאחרון סירב לספק לו אלכוהול נוסף. בתגובה החליט המלך לאסור משקאות אלכוהוליים, ועד עתה לא חשבו מנהיגי הממלכה לשנות את ההחלטה.

לא בטוח כלל כי מי שעומד מאחורי ההחלטה הוא המלך השביעי של ערב הסעודית, סלמאן, אלא בנו נסיך הכתר שגם ככל הנראה, הדמות שעומדת מאחורי אישור הנהיגה של נשות הממלכה. מוחמד בן סלמאן מעוניין לקרב את הממלכה אל המערב בתחומים שונים, החל מעיר העתיד השאפתנית ניאום שמוקמת במערב המדינה, דרך הפיכת הליגה הסעודית למוכרת בכל רחבי העולם ועד למונדיאל 2034 שיתקיים בממלכה.

במובן האלכוהולי, נראה כי נסיך הכתר הפיק לקחים ממונדיאל 2022 שהתקיים בקטאר ובו התגלה, ממש ברגע האחרון, כי בית המלוכה החליט שלא יימכרו בירות באצטדיונים. הם הסכימו לממכר אלכוהול במתחמי האוהדים, בנוסף לאישור השגרתי בבתי מלון, מועדונים וברים לבני 21 ומעלה, אבל ההודעה המאוחרת של פיפ"א שהייתה חתומה על הסכם חסות בסך כ־75 מיליון דולר עם באדוויזר - הובילה לכך שחברת הבירות נתקעה עם מלאי ענק שהכינה לשווא מבעוד מועד.

"זהו ניסיון של הממשלה הסעודית להראות פתיחות למערב כחלק מצעדי המודרניזציה של מוחמד בן סלמאן ולאזן באמצעות פתיחות ומשטור בו זמנית של תופעת הברחות האלכוהול בממלכה", אומר לגלובס ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגאו־אסטרטגיה. "תרבות האלכוהול אסורה באסלאם, ולכן כשהתופעה ממוסדת יותר קל לפקח על הסעודים שעוברים על כך. מיסוד התופעה והגבלתה מהווים ניסיון להצר את התפשטות האלכוהול".

רישום מראש ואפליקציה

המונדיאל אמנם יתקיים בממלכה בעוד עשור, אבל מוחמד בן סלמאן כבר הוכיח לא פעם ולא פעמיים כי הוא מביט לעבר העתיד הרחוק. אירוע השיא של הכדורגל העולמי הוא מבחינתו יעד שבו אמורה הממלכה להציג לעולם את תוצאות "חזון 2030". אי לכך, במקום לאשר ברגע אחד אלכוהול לכל דורש, סביר שבית המלוכה מטפל בנושא טיפין טיפין - כדי לא לעורר נגדו את הקיצוניים. אותם אדוקים שהיה ברור כי כניסת אלכוהול למכה ומדינה, תוציא אותם במהרה לרחובות.

"אנחנו נאשר הקצאה של כמויות ספציפיות של אלכוהול בכניסה לממלכה, כדי לבלום כניסת סחורות בלתי מבוקרות", כך הסבירו בריאד שהגדירו את אישור חנות האלכוהול לדיפלומטים בתור "מסגרת רגולטורית חדשה".

אותה מסגרת מיועדת להשלים את החוק הסעודי שקובע גירוש לזרים שנתפסים שותים אלכוהול, ואילו קנס, הלקאה או מאסר למקומיים. אולם, אלכוהול המשיך לזרום בהיקפים גדולים - ולאו דווקא פיראטי. משקאות ניתן למצוא, לדוגמה, בקבלות פנים ברובע הדיפלומטי של ריאד, מה שמצביע כי שגרירויות משתמשות בדואר דיפלומטי עבור הכנסת משקאות.

במטרה למנוע שוק שחור שיגדל על בסיס המשקאות האלכוהוליים שיוכנסו באישור, הוגדרו כמה עקרונות יסוד עוד בטרם פתיחת חנות האלכוהול. דיפלומטים בלבד שירצו לצרוך אלכוהול נדרשים להירשם אצל הממשל ולקבל אישור, כדי להצטרף לאפליקציית "דיפלו" שבאמצעותה רוכשים את המשקאות. באותו מוקד לשתיית אלכוהול, לפי דיווח ברויטרס, לא יוכלו להיכנס בני פחות מ־21 ואנשים שלא לובשים "לבוש מתאים", וכן לא יתאפשר להוציא משקאות החוצה.

מעבר לכך, לפי מסמך שהגיע לידי סוכנות AFP, כל אחד מאותם דיפלומטים יקבל 240 נקודות בחודש, בידיעה כי ליטר בירה שווה נקודה, ליטר יין שלוש נקודות ומשקאות בעלי אחוזי אלכוהול גבוהים יותר כשש נקודות.

שוק שחור רווחי

סוגיה שטרם נפתרה היא אזרחים זרים לא מוסלמים שימשיכו לפקוד את ערב הסעודית. בדומה אליהם, חילוניים מקומיים ימשיכו לחפש את האלכוהול שלהם בשוק השחור. "כולם יודעים ששגרירויות מוכרות אלכוהול, חלקן פיתחו מזה עסק צדדי", סיפר משקיע סעודי לרשת CNBC. "הן מוכרות את האלכוהול בשוק השחור בפי ארבעה ואפילו פי עשרה ממחיר רגיל".

לפי הדיווח ברשת האמריקאית, מחיר בקבוק וודקה בשוק השחור בערב הסעודית מטפס עד לכדי 600־500 דולר, ובקבוק ג'וני ווקר בלו לייבל עולה כ־2,000־1,000 דולר. כך מתרבה הסכנה לזיקוק אלכוהול באופן פיראטי או ביתי שמסכן את חיי האזרחים.