אוורגרנד הייתה חברת הבנייה הגדולה בסין, עכשיו היא מתפרקת

מו"מ למניעת פירוק החברה שנמשך עד סוף השבוע האחרון לא נשא פירות, אומרים אנשים המכירים את הנושא

מפה של חברת הנדל''ן הסינית אוורגרנד שפשטה את הרגל / צילום: ap, Andy Wong
מפה של חברת הנדל''ן הסינית אוורגרנד שפשטה את הרגל / צילום: ap, Andy Wong

חברת הבנייה הסינית אוורגרנד (Evergrande) קיבלה הוראה להתפרק על ידי בית משפט בהונג קונג, מה שמסיים סאגה שנמשכה שנים בחברה, שהקריסה שלה הדהדה ברחבי הכלכלה השנייה בגודלה, ובעולם כולו.

מאות ראשי גרעין, אלפי ק"מ: התכנון הסיני למנוע מהלך אמריקאי בטייוואן
רוסיה, סין ואיראן מנסות להרוס את הסדר הקיים. האם דווקא סין תציל אותנו?

הוראת הפירוק הגיעה למרות מאמצים עד הדקה ה־90 להגיע להסכם מצד נושי החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. פסיקת ביהמ"ש ניתנה יותר משנתיים אחרי שהחברה הגיעה לחדלות פירעון של האג"ח הדולריות שהנפיקה, והפכה לאחת מאבני הדומינו הראשונות ליפול בשוק הנדל"ן הסיני, שחווה משבר קשה.

"הגיעה העת שייאמר כי מספיק זה מספיק", אמרה השופטת לינדה צ'אן בבית המשפט הגבוה של הונג קונג. זאת לאחר שאוורגרנד קיבלה בדצמבר עוד ארכה למצוא תוכנית למחזור החוב, לדון בה עם הנושים ולקבל לה אישור משפטי, אך "שום דבר מזה לא קרה", לדברי צ'אן.

עורך הדין של אוורגרנד ביקש דחייה נוספת, ואמר שהוראת פירוק מיידית תשפיע על ערך נכסי החברה במדינות זרות ועל ערך החברות הבנות שלה, ובכך ייפגע היקפו של החזר החוב לנושים. אבל עורך דין של קבוצת הנושים המרכזית טען מנגד שאוורגרנד לא נשאה ונתנה איתם בתום לב, והשופטת הסכימה.

הפירוק של אוורגרנד צפוי לגרום לגל זעזוע נוסף בענף הנדל"ן הסיני, שעשרות מחברות הבנייה בו קורסות בשנתיים האחרונות, אחרי שבנקים עצרו מימון וערך נכסי המקרקעין עצמם עבר תיקון חריף.

האג"ח נסחרות בפחות מ־2 סנט לדולר

פעם, הייתה אוורגרנד חברת הבנייה הגדולה ביותר בסין מבחינת כמות המכירות. אבל עם התחייבויות בסך כ־300 מיליארד דולר, החברה הפסיקה לשלם את חובותיה לפני יותר משנתיים ומאז נמצאת בדיונים על פריסה חדשה של החוב מול הנושים.

פסיקת בית המשפט תעניק לנושים את השליטה בחברה האם של אוורגרנד, ותאפשר להם לפרק את כל עסקי החברה.

כעת ימנה בית המשפט מפרק לחברה האם, והוא יקבל סמכות להשתלט על כל החברות הבנות של אוורגרנד ברחבי העולם, כולל בסין, וימכור את נכסי החברה כדי לפרוע את חובותיה.

רבים מנכסיה של אוורגרנד כבר נמכרו, לאחר שנושים תפסו אותם או שהוקפאו על ידי בתי משפט בסין. איגרות החוב הדולריות של חברת הבנייה נמכרו ביום שישי האחרון תמורת פחות מ־2 סנט לדולר.

המסחר במניות אוורגרנד וחברות הבת הרשומות שלה הופסק באמצע היום (שני) בהונג קונג, ועוד לפני כן צנחה מנייתה ב־21%, לאחר דיווח בוול סטריט ג'ורנל על כך שהמו"מ כשל.

נושא בלתי פתור אחד הוא מידת הסמכות המשפטית שתהיה למפרק מהונג קונג בסין. בתי המשפט בסין החלו לאחרונה להכיר בסמכות המשפטית של מפרקי חברות מתחומי שיפוט כמו הונג קונג, שם רשומה החברה האם של אוורגרנד. ב־2022, בית משפט בשנזן הכיר בסמכות של מפרק מטעם ביהמ"ש לבצע ארגון מחדש בחברת Samson Paper.

בשימוע שנערך בהמשך, מינתה השופטת צ'אן את חברת Alvarez & Marsals של טיפאני וונג ואדי מידלטון למפרקת של אוורגרנד.

וונג מסרה כי הוראת הפירוק נוגעת רק לחברה האם ולא תשפיע באופן ישיר על החברות הבנות של אוורגרנד הפועלות בסין היבשתית. "העדיפות שלנו היא לשמר כמה שניתן מהעסק, לראות מה ניתן לבנייה מחדש או נשאר תפעולי", הצהירה.

כלכלנים צופים שנה רביעית של ירידות בענף

מאז ש־Top Shine Global, אחת הנושות של אוורגרנד מחוץ לסין, הגישה עתירה לפרק את החברה ביוני 2022, השימוע בהחלטה הסופית נדחה כמה פעמים. בדרך רגולטורים סינים חסמו הצעה לשינוי מבני לאחר שחסמו את יכולתה של אוורגרנד להנפיק ניירות ערך חדשים, מרכיב מרכזי בתוכנית של החברה.

חדלות הפירעון של אוורגרנד הייתה רגע מכונן בתעשיית הנדל"ן הסינית והובילה למשבר נזילות בענף. מאז, יותר מ־50 חברות בנייה הגיעו לחדלות פירעון של חובותיהן, ואלפי אנשים בתחום איבדו את עבודתם.

מי שהצליחה לבצע שינוי מבני בדרך להיחלץ מחדלות הפירעון אליה נקלעה היא Sunac China, חברת בנייה גדולה שהשלימה את התהליך בסוף 2023, מה שסיפק לחברות אחרות במצב דומה מעין "מפת דרכים". Sunac קיבלה אישור לתוכניתה מהמחזיקים ב־98.3% מהאג"ח שלה במדינות מחוץ לסין.

המשבר נתן מכה לכלכלה הסינית כולה, מאחר שתחום הנדל"ן ותעשיות קשורות לו היו מנוע חשוב של הצמיחה במדינה ותרמו כרבע מהתמ"ג. כיום התעשייה גוררת את הכלכלה מטה ונראה שהשפל בשוק הנדל"ן הסיני עלול להימשך שנים. ביצועי הענף ב־2023 חשפו תמונה עגומה, וכלכלנים מעריכים שהירידות בו, זו השנה הרביעית ברציפות, צפויות להחמיר.

מכירות של בתים חדשים בסין ירדו ב־6% אשתקד וחזרו לרמה שלא נראתה מאז 2016, על פי לשכת הסטטיסטיקה של סין. המחירים יורדים גם בערים העשירות ביותר במדינה, וממשלות מקומיות בסין איבדו מקור הכנסה מרכזי לאחר שמכירת הקרקעות צנחה.