האירו בשפל של 8 חודשים מול השקל: כך זה קרה

המטבע האירופי נסחר בשפל של שמונה חודשים מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.91 שקלים • בבנק מזרחי מסבירים כי הסיבה לכך היא גורמים מקומיים, בעוד שבלאומי מציינים כי היחלשות האירו מול השקל קשורה דווקא לגורמים גלובליים

האירו נחלש מול השקל / אילוסטרציה: Shutterstock
האירו נחלש מול השקל / אילוסטרציה: Shutterstock

חשיבות גדולה בשוק המט"ח המקומי מוענקת לתזוזות הדולר-שקל, שבאמצעותו מבוצע רוב המסחר בישראל. אך צמד מטבעות אחר האירו-שקל מציג תמונת מצב מעניינת במיוחד. המטבע האירופי צנח משיאו האחרון מול השקל, באמצע חודש נובמבר, אז עמד על 4.3 שקלים ונסחר בשפל של 8 חודשים, סביב רמה של 3.91 שקלים. 

"אטרקטיבי ברמה היסטורית": מנהל ההשקעות שממליץ להיכנס לאפיק הזה וכמה שיותר מהר 
ארה"ב הקפיאה חשבונות ישראליים בצו. האם בנקים בישראל מחויבים לו? 

מה עומד מאחורי המגמה?

לשער האירו-שקל יש חשיבות למשק הישראלי. "אירופה היא אחת משותפות הסחר העיקריות של ישראל, ויש לשער החליפין של המטבע השפעה משמעותית על פעילות הסחר הבינלאומי בין המדינות". אומר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי בשיחה עם גלובס. לוי מסביר שבאופן תיאורטי "כששער החליפין של האירו יורד, היבוא מאירופה הופך לזול יותר, והרווחיות ליצוא פוחתת". לכן, קיימת השפעה ישירה על המשק הישראלי כתוצאה מתנודות המט"ח.

שער החליפין מול האירו אינו מחושב באופן ישיר, אלא בדרך עקיפה, כאשר השקל מוחלף ראשית בדולר. כך, גם לשער החליפין מול ארה"ב יש השפעה לשווי המטבע האירופי. עם זאת, הדולר לא התחזק בצורה חדה בעת האחרונה, ועומד על שער של 1.07 לאירו אחד. שפל של 3 חודשים בלבד.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר לגלובס כי בהסתכלות מקומית "אנו נמצאים במצב של התחזקות השקל מול האירו והדולר. המטבע מתקן את הירידה בשוויו בעקבות הלחץ המלחמתי". מנחם מסביר כי בשלב מסוים, כאשר עצימות המלחמה ירדה, חלק ניכר מהקפיצה שראינו בפרמיית הסיכון ירדה. "השווקים רצו לראות כיצד המשק הישראלי מתמודד עם השלכות המלחמה, הם נוכחו לדעת שההשפעה הכלכלית הייתה יחסית קצרת טווח. אנו רואים התאוששות של פרמטרים כלכליים רבים, כמו רכישות בכרטיסי האשראי ותכנית מוצלחת מצד בנק ישראל לאישוש המטבע".

לעומתו, לוי רואה את האחריות לתנודות המטבע בגורם גלובלי יותר, "בימים האחרונים, האירו נחלש לשער שפל של שמונה חודשים, ומול הדולר לשפל של חודשיים". הסיבה? המדיניות המוניטרית של הבנק האירופי ומקבילו בארה"ב שדרכיהן המוניטריות נפרדו. "לאחר החלטת הריבית בארה"ב, בה יו"ר הפד רמז שהריבית כנראה לא תרד בחודש מרץ, ונתוני התעסוקה החזקים שפורסמו ביום שישי האחרון ותמכו בכך, המשקיעים מיתנו את הציפיה לכמות ומועד הפחתת הריבית בארה"ב לסך של כ-1.1% בסך-הכול בשנת 2024. באירופה לעומת זאת, המשקיעים ממשיכים לצפות להפחתת ריבית משמעותית יותר של כ-1.25% בסך-הכול במהלך שנת 2024".

אירופה, ככל הנראה תאלץ להרחיב את המדיניות בשלב מוקדם יותר, בשל הצמיחה הכלכלית האפסית במקביל להתמתנות האינפלציה. מאידך, בארה"ב הצמיחה איתנה, שוק העבודה הדוק ומפגין עוצמה, והאינפלציה מתמתנת בקצב איטי יחסית. לכן, לוי מסביר "לפד יש יותר חופש להמתין עם הפחתת הריבית כדי להיות בטוחים שהאינפלציה תגיע ליעד".

גורם נוסף המשפיע על שוק המט"ח הוא שוקי המניות באירופה, מנחם מסביר כי "מדדי המניות התחזקו בשבועיים האחרונים, והביאו את הגופים המוסדיים בארץ, החשופים גם לאירו להקטין את חשיפתם למטבע ולקנות שקלים- מה שהביא לייסוף המקומי". מדד ה- STOXX 600, המאגד בתוכו את חברות אירופה (קטנות וגדולות כאחד) התחזק בשבועיים האחרונים בכ-3%.

מנחם מדגיש כי בהסתכלות לאחור "השקל עדיין נסחר בפיחות מול המטבעות הזרים ובהם גם האירו. לפני שנה המצב היה אחר לגמרי, ושער החליפין בתחילת ינואר הקודם עמד על 3.75".

מה צופן העתיד?

מנחם מקשר את תחזית העתידית לאשראי של מדינת ישראל ויחס החוב: "אני צופה שככל שהגירעון יהיה גבוה או שהשוק יחשוש ממנו, יביא בהתאם ללחצי פיחות של השקל. כמו כן במידה ודירוג האשראי של ישראל, יוותר על כנו, שוקי המניות התחזקו בישראל ויביאו בהמשך לייסוף מקומי".

להערכת לוי, האירו עתיד להתחזק בהמשך השנה ויחזור לשער בטווח של 3.95-4.15. זאת בהתאם לסקירת כלכלנים של בלומברג. והצפי להורדת הריבית בגוש האירו.