שופרסל שלהם: האחים אמיר רוכשים שליטה ברשת הגדולה בישראל

הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל החליטו למכור כ-25% מהמניות לאחים שלומי ויוסי אמיר, לשעבר בעלי רשת פרשמרקט, תמורת כ-1.5 מיליארד שקל • האחים אמיר גברו על הצעה בסכום גבוה יותר שהגישו צביקה ויליגר ודלק ישראל

שופרסל דיל / צילום: איל יצהר
שופרסל דיל / צילום: איל יצהר

האחים שלומי ויוסי אמיר צפויים להפוך לבעלי השליטה בשופרסל, הרשת הגדולה בישראל. זאת לאחר שגופים מוסדיים המחזיקים כיום ב-64% ממניות הרשת, החליטו להעדיף את הצעת הרכישה שהגישו להם האחים - שהקימו בעבר את רשת פרשמרקט אותה מכרו באקזיט ענק לחברת פז לפני כשנתיים וחצי.

ניתוח | מאחורי הקלעים של מאבק השליטה הכי סוער במשק
גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו

בעסקה הנוכחית ירכשו האחים אמיר כרבע ממניות שופרסל (24.99%) במחיר המשקף  שווי חברה של 6 מיליארד שקל לרשת. מדובר בשווי הדומה למחיר השוק, לאחר שמניית שופרסל עלתה ב-17% בשבוע שחלף מאז פרסמו האחים את הצעת הרכישה שלהם.

הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל, המתנהלת ללא בעל שליטה מאז 2018, החליטו להעדיף את הצעת האחים אמיר על הצעת רכישה בסכום גבוה יותר שהגישו במשותף ספק המזון צביקה ויליגר וחברת דלק ישראל (לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל לשופרסל) וזאת כנראה בשל הערכתם כי האחים יצליחו להשביח את הרשת.

בעסקה צפויים האחים לרכוש כ-40% מהמניות שמחזיק כל אחד מששת הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל (חברות הביטוח הראל, הפניקס, מנורה מבטחים, כלל ביטוח, מגדל ובית ההשקעות אלטשולר שחם). בנוסף להשקעתם ברכישת המניות  ישלמו האחים אמיר 100 מיליון שקל לחברת פז בגין קיצור תקופת אי התחרות עמה שאמורה הייתה להסתיים בסוף 2024. 

לרשת שופרסל 419 סניפים המתפרסים בכל רחבי המדינה ולהם שטחי מסחר של 562 אלף מ"ר. מתוך אותם סניפים: 277 סניפי רשתות שופרסל לפי המותגים השונים של הרשת. בנוסף להם יש עוד 34 סניפי סופרמרקטים מרשתות חרדיות כמו "יש חסד" ושערי רווחה. לשופרסל גם פעילות פארם שכוללת 93 סניפי רשת Be. ובנוסף עוד סניפים לגופים המוסדיים. כמו כן לחברה זרוע נדל"ן עם נכסים בשווי של 3.5 מיליארד שקל. הכנסות שופרסל הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2023 ב-11.3 מיליארד שקל.

האחים אמיר: גדלו במכולת המשפחתית בנשר וגרפו 2 מיליארד שקל 

שלומי ויוסי אמיר נחשבים לסיפור הצלחה בתחום הקמעונאות הישראלית. השניים, בניו של דוד עמר ז"ל, שכיהן כראש מועצת נשר בה גדלו, בנו את רשת פרשמרקט באמצעות רכישת סניפים ורשתות קטנות. ב-2018 הם פעלו להנפיק את הרשת בבורסה של ת"א, מהלך בו נחשפה הרווחיות החריגה של פרשמרקט שהפתיעה את השוק. אותו נסיון הנפקה לא עלה יפה, אך שנה לאחר מכן הצליחה הרשת להנפיק את מניותיה לפי שווי של 750 מיליון שקל.

בקיץ 2021 מכרו האחים את פרשמרקט לחברת תחנות הדלק פז לפי שווי של 2.1 מיליאד שקל (היה זה כמה חודשים לאחר שהם עצמם הציעו לרכוש את השליטה בפז). כך, בתוך שנים בודדות מאז ההנפקה, ועד לאקזיט, צברו האחים סכום חלומי של קרוב כ-1.8 מיליארד שקל במזומן ובמניות פז שקיבלו בעסקה לצד דיבידנדים, מימושי מניות אקודמים ודמי ניהול.

למרות העליות הנאות במניה בשובוע האחרון, מניית שופרסל הסבה אכזבה למשקיעים בשנים האחרונות (ירידה של 12% בשלוש שנים). על רקע רצונם של האחים אמיר להשביח את הרשת מעניין יהיה לראות כיצד הם יממשו זאת מול ההנהלה הקיימת של שופרסל בראשות היו"ר הדומיינטי איציק אברכהן. ההערכה בשוק היא שמסלול התנגשות בין הצדדים הוא אפשרות סבירה.