פארק בגודל של סינגפור: הבעלים של נמל חיפה יוצא להרפתקה חדשה בהודו

חברת אדאני גרין של המיליארדר גאוטם אדאני חנכה פארק אנרגיה מתחדשת בשטח של 726 קמ"ר בלב מדבר מלח בהודו • המיזם השאפתני יספק חשמל לכ־16 מיליון משקי בית בשנה

פאנלים סולאריים בפארק ח'וודה / צילום: ap
פאנלים סולאריים בפארק ח'וודה / צילום: ap

חברת אדאני גרין של המולטי מיליארדר והבעלים של נמל חיפה, גאוטם אדאני, חנכה בשבוע שעבר בהודו את פארק האנרגיות המתחדשות הגדול בעולם. שטחו כ־726 קמ"ר, כגודלה של סינגפור. הוא ממוקם בלב מדבר המלח קוטץ' שבמדינת גוג'ראט.

כותרות העיתונים בעולם | היא אחת הרוכשות הגדולות ביותר של נשק ישראלי, והחרמות לא מרתיעים אותה
הצוללת | מה יעשו ההודים עם נמל חיפה? "כל מי שמנהל עסקים בוחן אם להמשיך או למכור"
יואב קרני, פרשנות | נמאס להם, מפריז עד דלהי: החקלאים מורדים בממשלות מתנשאות

החגיגה התרחשה עם תחילת הזרמת 551 מגה־וואט לרשת החשמל, מתוך כ־30 גיגה־וואט מתוכננים במסגרת הפרויקט. לצורך השוואה, כלל האנרגיות המתחדשות המותקנות של מדינת ישראל ב־2022 עמדו על כ־4.8 גיגה־וואט. הזרמת החשמל בפארק ח'וודה (Khavda) החלה בתוך שנה מתחילת עבודות ההקמה, ובסיומן יספק מיזם הענק חשמל לכ־16.1 מיליון משקי בית בשנה.

300 ימי שמש בשנה

לתחום האנרגיה הסולארית פוטנציאל גדול בהודו, שנהנית מ-300 ימי שמש בשנה, ובהתאם ממשלת נרנדרה מודי מנסה לעודד את הטמעתה בעזרת מדיניות תומכת בחברות, לצד פיתוח תעשיית ייצור הלוחות הסולאריים כדי שתיפסק התלות ביבוא שלהם. הודו נמצאת במקום החמישי בעולם בהספק מותקן של סולאר (כ־68 גיגה־וואט) ומחזיקה ביעד שאפתני של 500 גיגה־וואט מותקן עד לשנת 2030.

קבוצת אדאני היא אחת מבין חמש השחקניות המרכזיות בשוק האנרגיות המתחדשות ההודי לצד אזורה פאואר, EMMVEE, פירסט סולאר וג'ינקו סולאר, אך המובילה בכל הנוגע לאנרגיה סולארית. "במסגרת הפורטפוליו של אדאני, נשקיע 75 מיליארד דולר עד 2030 ביוזמות המעבר לאנרגיה מתחדשת שלנו", הצהיר גאוטם אדאני.

 

מדוח שפרסמה קבוצת "מרקום קפיטל" עולה שלאדאני גרין ההספק הסולארי המצטבר השני בהיקפו בעולם, עם 18.1 גיגה־וואט מותקן, בהקמה או בתכנון. לפניה נמצאת רק ענקית האנרגיה הצרפתית טוטאל, עם 41.3 גיגה־וואט. אותה טוטאל החליטה לפני כחודשיים לרכוש 50% ממניות המיזמים שכבר פיתחה אדאני גרין. לדברי החברה ההודית, המיזם המשותף (JV) יסייע לה בהגשמת היעד ל־45 גיגה־וואט מותקן עד 2030, כאשר כיום היא מפעילה 8.4 גיגה־וואט.

"הודו מפגרת מאחור בייצור אנרגיה, עשירי המדינה מבינים את הכיוון שאליו נושבת הרוח - והעסקים יותאמו לתוכניות הפיתוח הממשלתיות", אומרת לגלובס ד"ר אושרית בירודקר, מומחית להודו, חוקרת בכירה ב־JISS ויועצת לחברות. "בתחום האנרגיה הירוקה נוכחים אדאני ומוקאש אמבאני, שניים מהאנשים העשירים ביותר בהודו. הם כבר פיתחו יכולות בתחום, לדוגמה מפעל פאנלים סולאריים עצום של אדאני בנמל מונדרה".

הטמעת האנרגיות המתחדשות בהודו חשובה לכל העולם משום שלפי ניתוח של BP (בריטיש פטרוליום), בשנת 2050 שבה מרבית מדינות העולם שואפות להגיע לאפס פליטות פחמן נטו - הודו צפויה לצרוך 14% מהחשמל העולמי, לעומת 7% ב־2019.

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ
 גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

שיעור הייצור מאנרגיות מתחדשות בהודו עמד ב־2022 על 28% (15% סולאר ו־13% הידרואלקטריקה). נתון נאה, אך הבעיה במדינה המאוכלסת ביותר בעולם (כ־1.43 מיליארד אזרחים) היא שמקור ייצור החשמל העיקרי שלה (52%) הוא עדיין הפחם המזהם. התלות הזו גורמת לכך שהודו שואפת לאפס פליטות פחמן נטו רק בשנת 2070, כשהיעד עד תום העשור הנוכחי הוא להגיע ל־50% ייצור מאנרגיות מתחדשות.

"הודו הפכה לסיפור הצלחה בזכות הדיגיטציה המהירה שלה, והיא רוצה להפוך לכזו גם בתחום האנרגיה הירוקה", מסבירה ד"ר בירודקר, אך מוסיפה כי הודו תמשיך לרכוש נפט וגז טבעי. "הכלכלה ההודית צומחת בקצב שיא, והיא לא יכולה להרשות לעצמה להפסיק את התלות במקורות המזהמים. ובכל זאת, היא משקיעה בפתרונות ירוקים וזולים שיאפשרו לאזרחים ליהנות מאיכות חיים".

הבשורה תגיע לישראל?

כניסת שחקנים כמו אדאני גרין לשוק האנרגיות המתחדשות בישראל עשויה לשפר את קצב ההטמעה בארץ. נזכיר שהמדינה עמדה ביעד הייצור מאנרגיות מתחדשות של 2020 (10%) רק ב־2022. יתרה מכך, ביעד של 20% ב־2025 צפויים לעמוד, במקרה הטוב, רק ב־2026, והיעד ל־2030 הוא כבר 30%. האם אדאני, הבעלים של נמל חיפה, יביא בשורה לתחום בישראל? "החוזה של אדאני בנמל חיפה צפוי לפוג ב־2054, מה שאומר שהוא כאן כדי להישאר", מסכמת ד"ר בירודקר. "השילוב של השקעה בתשתיות נמל ובאנרגיה היא חלק מהנוסחה שלפיה עובדת קבוצת אדאני. אם קונגלומרטים הודיים מתחרים על השקעות בתחום גם מעבר לים, גם ישראל יכולה להיות יעד השקעות רלוונטי".