ירושה מפתיעה: החליטה לתרום מיליארד דולר למימון לימודי רפואה לסטודנטים

ד"ר רות גוטסמן בת ה-93 תרמה מיליארד דולר למכללת אלברט איינשטיין לרפואה בניו יורק • גוטסמן התאלמנה לפני כשנה וחצי מבעלה, אשר היה ידיד של וורן באפט וצבר הון עתק מהשקעה בחברת האחזקות שלו

ד''ר רות גוטסמן, במעמד ההכרזה על תרומתה למכללת אלברט איינשטיין / צילום: צילום מסך מיוטיוב
ד''ר רות גוטסמן, במעמד ההכרזה על תרומתה למכללת אלברט איינשטיין / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בארה"ב נרשמה השבוע מחווה יוצאת־דופן של נדיבות: מיליארדרית יהודיה בת 93, המשמשת כפרופ' אמריטוס במכללת אלברט איינשטיין לרפואה בברונקס, ניו יורק, תרמה לבית הספר מיליארד דולר - וכך פטרה את כלל הסטודנטים הלומדים בו, לרבות אלה שילמדו בו בעתיד, מתשלום שכר לימוד.

התורמת, ד"ר רות גוטסמן, התאלמנה לפני כשנה וחצי מבעלה, דוד "סנדי" גוטסמן - שהיה בן־חסות וידיד של וורן באפט, וכיהן גם כחבר במועצת הנאמנים של חברת האחזקות שלו, ברקשייר האת'וויי . על אף שגוטסמן ייסד בעצמו ב-1964 את פירסט מנהטן, בית השקעות פרטי מצליח, המנהל כיום נכסים בשווי של מעל 20 מיליארד דולר, את רוב הונו צבר בזכות השקעתו בברקשייר האת'וויי. לפי דיווח של פורבס, הונו של גוטסמן, לפני שנפטר, הוערך בכ-2.9 מיליארד דולר.

דוד ''סנדי'' גוטסמן הולך לצד וורן באפט, 2010 / צילום: ap, Nati Harnik
 דוד ''סנדי'' גוטסמן הולך לצד וורן באפט, 2010 / צילום: ap, Nati Harnik

בשיחה עם עיתון הניו יורק טיימס, גוטסמן אמרה: "הוא השאיר לי, מבלי שידעתי על כך, פורטפוליו שלם של מניית ברקשייר האת'וויי". גוטסמן הוסיפה כי ההוראות של בעלה המנוח היו פשוטות: "עשי מה שאת חושבת שנכון עם הכסף". היא הכריזה על תרומתה בקמפוס המכללה ביום שני האחרון, מול קהל של סטודנטיות וסטודנטים שפרצו בתרועות וחלקם אף בבכי של התרגשות למשמע ההודעה, כפי שניתן לראות בסרטון שפורסם ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר).

מה קורה למכללה שמקבלת תרומה של מיליארד דולר

בכתבה שפורסמה בעיתון הניו יורק טיימס, צוין כי התרומה יוצאת־דופן לא רק בגלל קנה המידה העצום שלה, אלא גם בגלל שהיא הולכת למוסד רפואי בברונקס, הרובע העני ביותר בניו יורק. באזור יש שיעור גבוה של מוות בטרם עת, והוא מדורג כמחוז שהכי לא בריא לחיות בו בעיר. עוד צוין בכתבה, כי בשנים האחרונות, מספר מיליארדרים העבירו מאות מיליוני דולרים למוסדות רפואיים יותר ידועים וכן לבתי חולים במנהטן - הרובע הכי עשיר בניו יורק.

שכר הלימוד במכללה עומד על כ-60,000 אלף דולר בשנה, כאשר רבים מהסטודנטים מסיימים את תקופת הלימודים שלהם עם חובות אדירים. לפי המידע שנמסר מהמכללה, כמחצית מהסטודנטים שלמדו בבית הספר נותרו עם חוב של מעל 200,000 דולר לאחר סיום לימודיהם. בשיחה עם הניו יורק טיימס, גוטסמן ציינה כי היא מקווה שהתרומה שלה תפתח את כתלי בית הספר גם בעבור סטודנטים "שמצבם הסוציו־אקונומי הוא כזה שבגללו הם אפילו לא היו חושבים על להירשם לבית ספר ללימודי רפואה", כלשונה.

קמפוס מכללת אלברט איינשטיין בברונקס, ניו יורק / צילום: ap, Mary Altaffer
 קמפוס מכללת אלברט איינשטיין בברונקס, ניו יורק / צילום: ap, Mary Altaffer

בעוד שהשפעתה החיובית של תרומתה הנדיבה של גוטסמן איננה מוטלת בספק, נשאלת השאלה כיצד מוסד הלימודים עשוי להשתנות בעקבות תרומה עם השלכות כה מרחיקות־לכת.

סטודנט במכללת אלברט איינשטיין בשם אברהם קוהנזאדה, עמו שוחח האתר Business Insider, אמר כי הוא חושב שבעתיד יהיה הרבה יותר קשה להתקבל ללימודים בה: "באופן אישי, לא הייתי רוצה להירשם ללימודים שם בתקופה הזו. אני מאוד שמח שנרשמתי לפני השינוי הזה, מכיוון שאני חושב שיהיה קשה יותר משמעותית להשיג ראיון קבלה ולקבל תשובה חיובית".

דובר מטעם המכללה מסר ל־Business Insider כי "מעט מוקדם לראות השפעה כלשהי של התרומה", וכי "הסטודנטים וסגל המרצים נרגשים ומכירים תודה". הדובר הוסיף כי "התקווה היא שהתרומה תאפשר לדורות עתידיים של מנהיגים בתחום הבריאות להצעיד קדימה את תחומי המחקר והטיפול, בעוד הם משוחררים מהנטל של חובות עצומים".