וואליו תמכור לפנינסולה את קרן ההתחדשות העירונית ב-194 מיליון שקל

קרן ההשקעות בהתחדשות עירונית של וואליו, שהוקמה ב-2019, תימכר כחודשיים אחרי שמייסדיה רכשו מהפניקס את מלוא מניותיהם • פנינסולה תשלם את מלוא השווי על הקרן, לאחר קשיי הנזילות בעקבות ביקושי משיכה גדולים בהם נתקלה • הערכה: המשקיעים ייפגשו עם הכסף בסביבות חודש מאי

רמי דרור / צילום: יח''צ
רמי דרור / צילום: יח''צ

אחרי שנה לא פשוטה חברת ההשקעות האלטרנטיביות וואליו רשמה הישג כשחתמה היום (ה') על מכירת קרן ההשקעות בהתחדשות עירונית של החברה לפנינסולה (מבית מיטב) על פי שווי של 194.5 מיליון שקל.

אחרי הפרסום בגלובס: אלו מסלולי הפיקדונות בהם הבנקים יחויבו להציג ריבית עדכנית
מסתמן: במקום מס על רווחי היתר, הבנקים ישלמו סכום חד-פעמי של כ-2.5 מיליארד שקל

פנינסולה, חברת האשראי החוץ בנקאי, תרכוש את כל תיק ההלוואות של הקרן בתמורה לשווי של הקרן נכון ל-31 בדצמבר, כלומר בשווי מלא. העסקה נחתמה כחודשיים אחרי שמייסדי וואליו רמי דרור, אורי אלדובי ונועם ברכה רכשו מידי הפניקס את אחזקתה בוואליו (שעמדה על 50.1%).

הקרן מימנה 35 פרויקטים בהתחדשות עירונית מאז 2019

קרן ההתחדשות העירונית הינה קרן ייחודית כיוון שהיא הוקמה במבנה של שותפות ציבורית לא סחירה בשנת 2019. הקרן נותנת מימון ליזמים של פרויקטים בהתחדשות עירונית במרכז הארץ באזורי ביקוש ובירושלים רק לאחר שהפרויקטים קיבלו היתר עליה לקרקע. מאז הוקמה הקרן היא מימנה 35 פרויקטים בהתחדשות עירונית בהיקף הלוואות של 315 מיליון שקל (חלקן כבר נפרעו). מאז היא השיגה תשואה עקבית שהסתכמה לממוצע של 6% בשנה כשמדובר בקרן שקלית, בניגוד לרוב הקרנות האלטרנטיביות שפועלות מעבר לים ולכן כוללות עלויות נספות של גידור מט"ח.

אולם בשנה האחרונה נקלעה הקרן לקשיי נזילות. עליית הריבית בעולם והאירועים סביב שינויי החקיקה המשפטית והמתיחות הגיאופוליטית בישראל שהתרחבה עם פתיחת מלחמת חרבות ברזל, העלתה תחושת אי הוודאות במשק הישראלי ועולם הנדל"ן המקומי נכנס לקיפאון. נסיבות אלה הובילו לבקשות פידיון רבות וקרנות השקעה רבות נקלעו לקשיי נזילות מכיוון שההלוואות אינן סחירות והקרנות לא יכולות לייצר פידיון מידי. כתוצאה מהבקשות הגיעה קרן ההתחדשות העירונית למימוש.

המשקיעים יקבלו את כספם

נזכיר כי בחודש נובמבר האחרון החליטה שותפות קרן וואליו התחדשות עירונית, אז עוד בראשות הפניקס, שלא לאפשר פדיון מצד המשקיעים בקרן במועד שתוכנן להתבצע - 1 בדצמבר והיא דחתה את בקשות הפדיון בעד 12 חודשים. כעת הולכים כל משקיעי הקרן ללא יוצא מן הכלל, גם מי שביקש לפדות את כספו וגם מי שלא, לקבל את כספם.

על מנת שהעסקה תצא לפועל בוואליו יצטרכו על פי הנהלים לזמן את האספה של כל מחזיקי היחידות שניתנה להם הזכות להצביע בתוך 35 יום מחתימת העסקה (אם לא יהיו קשיים זימון לאספה יצא כבר בשבוע הבא). במידה ויושג רוב קובע העסקה תוכל לצאת לפועל. התקופה של אספה כללית היא 35 יום. הצפי הוא שאם הכל יעבור כמצופה, המשקיעים ייפגשו עם הכסף שלהם כבר בחודש מאי הקרוב.

בהסכם בין וואליו לפנינסולה נקבע עוד כי כל אנשי הניהול של וואליו בתחום הנדל"ן יעברו לפנינסולה ויהוו את זרוע הנדל"ן של פנינסולה. מדובר על המנכ"לית ועל כשלושה עובדים. זאת כחלק מתוכנית הקמת זרוע הנדל"ן שלה. בפנינסולה קיבלו את ההחלטה אחרי כשלושה חודשים בהם נעשתה בחינת נאותות ועבודת מחקר אודות תיק האשראי של הקרן. בפנינסולה בדקו הלוואה-הלוואה וכן את הבטחות של התיק ובגלל שהתיק יציב הגיעו הצדדים להסכמה שהתיק יימכר על פי השווי המלא.

בעלי וואליו יישארו עם סכום של כ-3 מיליון שקל שישולמו להם על המשך ליווי ופעולות נוספות הקשורות בהמשכיות העסקית. לאחר השלמת העסקה תמשיך וואליו להציע מגוון רחב של השקעות אלטרנטיביות ללקוחות כשירים, זאת באמצעות קרנות בינלאומיות מובילות בתחומן, כגון: Coller Capital, Carlyle Group, Viola Alf3 ,Stepstone ועוד. היא מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-2.5 מיליארד שקל.

פנינסולה עצמה פרסמה ביום חמישי בבוקר את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 מהם עולה גידול של כ-10% ברווח הנקי לכ-53.8 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם לכ-12 מיליון שקל. הגידול ברווח נובע בעיקר מצמיחה של כ-19% בהכנסות מריבית לעומת שנת 2022 ואלה הסתכמו אשתקד בכ-167.2 מיליון שקל. זאת למרות שברבעון הרביעי כבר הורגשה האטה בפעילות והכנסות הריבית עמדו על כ-42.2 מיליון שקל, בדומה לרבעון שקדם לו. בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2023 תחלק החברה דיבידנד של כ-7.3 מיליון שקל.

אורי אלדובי, יו״ר הדירקטוריון של הקרן ושותף מנהל בקבוצת Value השקעות מתקדמות: "בעקבות עליית הריבית והקיפאון בשוק הנדל"ן, לצד המלחמה וחוסר יכולת לגייס כספים לקרנות ציבוריות בעת הזו, הדבר המרכזי ששמנו לנו למטרה היה להבטיח את זכויות המשקיעים שלנו. אנו שמחים שהצלחנו לעמוד במשימה על אף המצב המורכב בשוק בתקופה זו.

"פנינסולה צפויה לרכוש את התיק בשוויו ולאחר תהליך ממושך ומוקפד של DD שבוצע מצד הרוכשים. לאורך שנות קיומה של הקרן הקפדנו על איכות הפרויקטים והיזמים להם נתנה הקרן מימון. אני מודה ליפית יהודה מנכ״לית הקרן ולצוות ההשקעות אשר ניווט בהצלחה רבה את השקעות הקרן לאורך שנות פעילותה באופן שאפשר להעניק למשקיעי הקרן תשואה חיובית עקבית ללא מתאם לאפיקי ההשקעה המסורתיים״.