האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח

בתוך פחות מחודשיים נמכר הקרוס–אובר של GEELY במאות יחידות • האבזור נדיב והעיצוב נאה, אך בעיקר המחיר מנצח • האם ההייפ הצרכני מוצדק?

זיקר X 2024 / צילום: יח''צ
זיקר X 2024 / צילום: יח''צ

שני נתונים תקדימיים בולטים במסירות הרכב החדש לינואר-פברואר שפורסמו השבוע. הראשון הוא שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, שעומד על כ-24% מכלל המכירות בישראל. הנתון השני, שקשור לראשון, הוא שכלי הרכב מתוצרת סין הפכו לראשונה למובילי המכירות בשוק הרכב הישראלי בחלוקה למקורות הייבוא. הם עקפו את הקוריאנים, שהיו המובילים המסורתיים בעשור החולף.

בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק״מ יוצא לדרך
השבוע בענף הרכב | הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל 

מותגי רכב סינים תפסו שבעה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הרכב החשמלי מתחילת השנה, ומתוכם בולט המותג Zeekr של Geely, שהצליח לעקוף את טסלה והתברג במקום התשיעי ובמקום הראשון במסירות בפלח החשמלי בפברואר. זהו הישג מרשים עבור המותג, שנחת כאן רק לפני חודשיים ורוב הלקוחות אפילו עוד לא למדו לבטא כהלכה את שמו.

לחלק גדול מההצלחה המהירה של המותג אחראי הקרוס--אובר הקומפקטי Zeekr X, שנכנס לשוק עם מחיר חדירה שובר-סגמנטים ועם שאיפות להתחרות בפלח הפרמיום. האם ההייפ הצרכני מוצדק?

עיצוב חיצוני

ל-X יש עיצוב חיצוני עדכני, הרמוני וידידותי לעין. הוא ארוך בכ-16 סנטימטרים מהסמארט 1, שניצב על אותה פלטפורמה, והוא גם די רחב וגבוה. אבל מידותיו עדיין צנועות בהשוואה לרכב קרוס־אובר "משפחתיים". העיצוב מחצין אלמנטים אופנתיים של רכבי פנאי כמו עמוד גג אחורי מושחר, שיוצר אפקט חזותי של "גג צף", וקשתות גלגלים מודגשות. אלה עוטפות חישוקי 19 אינץ' מאסיביים שגורמים ל-X להיראות קצת כמו רכב צעצוע.

החרטום מושחז ואלגנטי עם פנסים דקים ואנכיים, וגם הזנב מצליח להקנות לרכב אופי ייחודי בזכות דלת אחורית אנכית עם שמשה קמורה, שתחתיה גופי תאורה דקיקים. העיצוב הכולל נראה אירופאי ודי ניכר שהוא תוכנן בשוודיה, לא הרחק מהמטה של החברה-האחות וולבו.

 

פנים הרכב

המגע הסקנדינבי לא פסח גם על תא הנוסעים. התא מדבר בשפת עיצוב שקטה ומינימליסטית עם צבעים בהירים וקרירים, משטחי דיפון סימטריים הזורמים זה לתוך זה, צורות גיאומטריות בסיסיות דוגמת קונסול מרכזי אליפטי, וסביבה לחלוטין נטולת מתגים.

את עיצוב הפנים נוסח דירת סטודיו בסטוקהולם משלימה תאורת רקע רכה, פריטי עיצוב קטנים וחכמים נוסח איקאה, כמו כיס לטעינה אלחוטית של טלפונים וחומרי דיפון ידידותיים לסביבה. יש אפילו צג דיגיטלי סמוי, שמוטמע בחלק החיצוני של עמוד הגג ומציג למתבונן מבחוץ את מצב הטעינה. רמת הגימור והחומרים לא מחצינים יוקרה כמו מרצדס או לקסוס, או אפילו כמו בת הדודה סמארט, אבל היא בהחלט מרגישה יותר מושקעת מאשר בכלי רכב "עממיים".

כך גם רמת האבזור התקנית, הנדיבה גם במונחים של מותגי פרמיום. אפילו גרסת הבסיס מצוידת בחישוקי 19 אינץ', מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, מערכת בטיחות אקטיבית עם כ-20 פונקציות שונות וכו'. הגרסה הבכירה מספקת גם מערכת קול היי־אנד, עיסוי במושבים הקדמיים ועוד.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש "דיגיטלית" למהדרין ועתידה לקטב את הלקוחות: בני דור ה-Z, שנולדו עם מסך ביד, יקבלו בטבעיות את השימוש בתפריטי מגע שעל מסך ה-14.8 אינץ' אפילו לצורך פעולות אלמנטריות, כמו כיוון מראות ושליטה במערכות האקלים והבטיחות. עבורם גם מציע הרכב מוזרויות כמו "מצב חיית מחמד ברכב", שמאפשר להשאיר את הכלב ברכב עם מערכת אקלים המותאמת לנוחותו, או רמקולים שמאפשרים להשמיע לעוברי אורח קולות של בעלי חיים כמו צהלות סוס. סוג של הומור סיני-סקנדינבי.

מנגד בני הדור האנלוגי עתידים לבהות בתפריטים כשדעתם מוסחת מהכביש בניסיון להבין כיצד להפעיל פונקציות בסיסיות. זה כנראה לא רכב אידיאלי לפנסיונרים המבוססים, שמהווים בישראל פלח חשוב.

מרווח הפנים מכובד ביחס לממדים החיצוניים עם שפע של מרחב רגליים, כתפיים וראש לארבעה מבוגרים ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית בדומה לרכבי קרוס־אובר "אמיתיים".

תא מטען

תא המטען מסתפק בנפח של 362 ליטר, כמה עשרות ליטרים פחות משל "בן הדוד" ג'ילי גיאומטרי ומה-ATTO של BYD. אבל הוא נוח לשימוש הודות לדלת חשמלית מנגנון החשמלי ולפתח הטענה רחב, וניתן להעמיס מטענים ארוכים.

מנוע

ה-X חולק הרכב את מערכת ההנעה שלו עם סמארט 1 ועם וולבו EX30 החדשה. הוא מיובא בשתי גרסאות. לבכירה שני מנועים, הנעה כפולה והספק של לא פחות מ־428 כ"ס, המגובה במומנט של 55 קג"מ. גם הגרסה "החלשה" בה נסענו מספקת הרבה יותר מהצרכים והשאיפות של רוב הנהגים. עם מנוע בודד בהספק 272 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ הרכב, ששוקל כ-1.9 טון, מאיץ מאפס ל-100 ב-5.6 שניות וספק אם למישהו יהיו תלונות. מצבי התכנות הרגועים מותאמים לנסיעה עירונית ובין-עירונית רגועה, ולמרות תגובת דוושה ראשונית עצלה, יש מספיק רזרבות להאצות מהירות בכל שיפוע. מצב הספורט משחרר יותר ריגושים.

הסוללה בקיבולת של 66 קילוואט אמורה לספק עד 445 ק"מ ב־WLTP אולם נראה שבקיץ הישראלי, עם מיזוג, אפשר לצפות לנתון נמוך יותר ב-10%־20% בהתאם לתנאים.

על הכביש

על הכביש המכונית עושה שימוש בשלדה, שפגשנו כבר בסמארט 1. נראה, שבזיקר X היא מכוילת יותר לטובה רכות ונוחות ופחות לטובת התנהגות כביש מלוטשת; ההיגוי מעט פחות מושחז, נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית יותר והיא פחות מעודדת את הנהג "לתקוף" כבישים מפותלים והדוקים. עבור רוב הנהגים היא פשרה די מוצלחת בין נוחות להתנהגות.

מחיר

המחיר של זיקר X בישראל מתחיל ב-185 אלף שקל, קרוב לטווח העליון של מתחרים סינים פופולריים ללא יומרות פרמיום או ביצועים דומים. הגרסה החזקה והיותר מאובזרת יקרה ב-20 אלף שקל בלבד, וזה בהחלט פיתוי ללקוחות רבים. אבל ספק אם כדאי להפקיד רכב, שמסוגל להאיץ מהר יותר מפורשה קאררה, בידי נהג צעיר או לחלופין נהג מבוגר, שרגיל לג'יפונים תמימים. זו כניסה מרשימה מאוד עבור מותג צעיר ואלמוני עם שאיפות גבוהות. 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

BYD ATTO3

176 אלף שקל עולה גרסת האבזור הבכירה של ATTO3, שהוא הרכב הנמכר ביותר בפלח. המנוע מייצר 204 כ"ס, התאוצה ל־100 קמ"ש 7.3 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

BYD ATTO3 / צילום: יח''צ
 BYD ATTO3 / צילום: יח''צ

סמארט #1 פרו פלוס

190 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סמארט #1. העיצוב יותר עירוני ופחות קרוס־אובר. מנוע עם 272 כ"ס מאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.7 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

סמארט #1 פרו פלוס / צילום: יח''צ
 סמארט #1 פרו פלוס / צילום: יח''צ