דיווח: רכש ביטחוני דרמטי של אזרבייג'ן מישראל

אזרבייג'ן תרכוש מישראל את מערכת הגילוי וההתרעה האווירית "טל שמיים" • מדובר במערכת אווירית, מהגדולות מסוגה בעולם המיועדת לניטור איומים אוויריים שונים, החל מטילי שיוט ועד כלי טיס בלתי מאוישים

מערכת טל שמיים / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
מערכת טל שמיים / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אזרבייג'ן החליטה לרכוש מישראל את מערכת הגילוי וההתרעה האווירית "טל שמיים" (Sky Dew). כך מדווח בסוכנות Aze.Media המקומית.

ענקית הרחפנים הסינית מטילה אימה על וושינגטון, אז למה בצה"ל לא מתרגשים 
ארדואן: אסיים את הקריירה הפוליטית כנשיא טורקיה ב-2028 

טל שמיים היא מערכת אווירית, מהגדולות מסוגה בעולם, אותה פיתחו במשותף מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון בראשות ד"ר דני גולד והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA). המערכת מיועדת לניטור איומים אוויריים שונים, החל מטילי שיוט ועד כלי טיס בלתי מאוישים.

בלון הגילוי מיועד לשמש אמצעי נוסף במסגרת מערכת ההגנה האווירית, שישלים את תמונת הבקרה האווירית - בשילוב מערכים נוספים בחיל האוויר. את הפלטפורמה ייצרה TCOM האמריקאית שיושבת במרילנד, ואילו מערכת המכ"ם היא מתוצרת חטיבת אלתא בתעשייה האווירית. בעזרת הכלים שהוא נושא, טל שמיים מיועד לשייט בגובה רב ולהעניק לחיל האוויר יכולות מכ"ם וגילוי לטווחים גדולים, מכיוונים שונים ונגד איומים מתקדמים. לפי הדיווח באזרבייג'ן, הבלון מסוגל לבצע משימות מעקב לאורך כמה ימים רצופים ולעקוב אחר עד 500 מטרות בטווח של יותר מ־250 ק"מ.

אחראית על השלמת התמונה המבצעית מול איומים בגבול לבנון

במרץ 2022 התקיים טקס מסירת המערכת ממנהלת חומה לחיל האוויר. יחידת טל שמיים אחראית על השלמת התמונה המבצעית לחיל האוויר מול איומים בגבול לבנון. עם זאת, מאז המערכת הייתה מושבתת כשנה וחצי - ובינואר הועלה בלון התצפית לאוויר מחדש במסגרת תהליכי ההטמעה שלו.

העסקה האזרבייג'נית הזו עם ישראל מתווספת לאחת אחרת שביצע הנשיא אילהם אלייב לפני שבועיים עם פקיסטן. הוא החליט לרכוש ממעצמת הגרעין מטוסי קרב מדגם JF-17C בלוק III בסך 1.6 מיליארד דולר.

את המטוסים פיתחו במשותף התעשייה האווירית צ'נגדו הסינית ותאגיד האווירונאוטיקה של פקיסטן, כשהמטוסים הפכו למבצעיים ב־2003. מדובר על מטוס קרב מהדור הרביעי, שמהווה את עיקר העוצמה של חיל האוויר הפקיסטני, ומיוצר במדינה. לפי הערכות, מחיר כל מטוס מדגם עומד על כ־25 מיליון דולר. כלומר, ככל הנראה, העסקה הפקיסטנית אזרבייג'נית עומדת על כ־65 מטוסים.