האם יבואני המכוניות ידיחו את טסלה מאחד העוגנים המשמעותיים בישראל

מכרז שפורסם להשכרת שטחים תפעוליים בנמל, אשר כוללים גם את השטח עליו נמצא כיום המתקן של טסלה, מעורר התעניינות מצד מספר יבואני רכב • המותג הסיני Zeekr מציג מיניוואן חשמלי קומפקטי חדש • וגם: דוח של סוכנות הדירוג פיץ' צופה פגיעה בתחרותיות של כלי הרכב הסיניים באירופה • השבוע בענף הרכב

מכונית טסלה במתקן מסירת הרכב בנמל אשדוד / צילום: יח''צ
מכונית טסלה במתקן מסירת הרכב בנמל אשדוד / צילום: יח''צ

מספר יבואני רכב בוחנים להתמודד על מכרז נמל אשדוד להשכרת שטחים תפעוליים בנמל, שכוללים גם את השטח שעליו נמצא כיום מתקן הכנת הרכב למסירה של טסלה. השטח מיועד ספציפית לשימוש לקוחות שצורכים שירותי אחסנה לטרום־מסירה, וטסלה שוכרת אותו מאז כניסתה הרשמית לישראל במרץ 2021. ככל הידוע טסלה מתכוונת להתמודד במכרז במטרה להמשיך את פעילותה במקום. המכרז פורסם ב-25 בפברואר ואמור להיסגר ב-17 במרץ.

זינוק של 40% במסירת המכוניות החשמליות: זו המדינה המובילה
בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם לשלם על כל ק״מ יוצא לדרך
הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל

ההתעניינות בשטח נובעת, בין השאר, מריבוי מותגי הרכב החדשים שנכנסו לישראל בשנתיים האחרונות, בעיקר מסין. חלקם מיובאים על ידי גופים עסקיים חדשים בענף, שאין בבעלותם מתקני הכנה עצמאיים למסירה. בנוסף נרשם זינוק במספר היבואנים המקבילים, שחלקם גם מייבאים כלי רכב בהיקפים משמעותיים. נמל אשדוד נחשב יעד מועדף בשל קרבה יחסית לגוש דן, שם מרוכזים רוב לקוחות הרכב החדש בישראל בכלל, והרכב החשמלי בפרט.

שיטת התמודדות עם המחסור במשאיות

טסלה הייתה יבואנית הרכב הראשונה בישראל שוויתרה על הקמת מרכז לוגיסטי ייעודי במרכז הארץ עבור הכנת רכב חדש למסירה ללקוחות. כתחליף היא אימצה מודל ישיר של "מסירת רכב מהנמל ללקוח" באמצעות מתקן ארעי, שהקימה על שטח בנמל אשדוד.

המודל הזה התקבל בראשית דרכו בספקנות בשל ההנחה שהלקוחות בישראל לא יוותרו על "חוויית מסירת רכב חדש". אולם עם הזמן המודל הוכח כשיטה אפקטיבית לחיסכון משמעותי בעלויות לוגיסטיות וכאמצעי לייעול הליך המסירות בתקופות של מחסור במשאיות או בנהגים להובלת רכב. עד כה עברו במתקן המסירה של טסלה באשדוד למעלה מ-15 אלף כלי חדשים.

כפי שנחשף בגלובס, טסלה המשיכה לייבא דרך נמל אשדוד כלי רכב גם בתקופת מלחמת "חרבות ברזל", ולמרות האיום החות'י בים האדום שהוביל מספר חברות להובלת רכב להימנע מלפרוק בנמל אשדוד משיקולי ביטחון. משלוח הרכב האחרון של החברה יובא בשיטה לא שגרתית של אחסנת כלי הרכב במכולות כדי לעקוף את האיסור לעגון באשדוד. בענף מעריכים שהמתקן באשדוד חיוני לחברה בישראל בשל היעדר אלטרנטיבות לוגיסטיות.

נציין שטסלה חנכה השבוע רשמית את אולם התצוגה ומתקן השירות החדש שלה באיזור התעשייה בנתניה. אולם, על פי הערכות המתקן לא גדול דיו כדי לשמש גם כאתר לאחסון רכב והכנה למסירות של מאות כלי רכב בחודש. לפיכך מעריכים בענף שטסלה תעשה מאמצים גדולים כדי לשמור את השטח באשדוד ברשותה.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "מדובר בהליך מכרזי והחברה מנועה מלהתייחס אליו".

המותג Zeekr של גילי הסינית מציג: מיניוואן חשמלי קומפקטי

המותג Zeekr של קבוצת Geely הסינית ממשיך להתרחב. השבוע חשף משרד התקינה הסיני תמונות רשמיות ראשונות של "מיניוואן משפחתי" חשמלי חדש של המותג, שמיועד לחמישה נוסעים. הרכב, שיקרא MIX, בעל עיצוב חללי ומתאפיין בפרופורציות יוצאות דופן.

אורכו 4.69 מטר בלבד, אולם רוחבו כמעט 2 מטר וגובהו 1.75 מטר. למרות האורך המתון הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך של כ־3 מטר, שאמור להעניק לו מרחב פנים חסר תקדים בקטגוריה להובלת נוסעים ומטען. יש לו מערך פיקוד דיגיטלי עם מסך מרכזי ענק, מערכת בטיחות אקטיבית עם אופציה לרדאר לייזר (ליידאר) כהכנה ליכולות נהיגה אוטונומיות מתקדמות ותאורה חזית ממוחשבת.

החברה טרם חשפה פרטים על מערכת ההנעה, אולם היא צפויה להיות דומה לזו של דגם ה־X של החברה, עם מנוע בודד בהספק של כ־270 כ"ס או שני מנועים עם למעלה מ־400 כ"ס. הרכב צפוי להגיע לאירופה במחצית הראשונה של 2025 והמחיר המשוער ינוע בין 200־300 אלף שקל.

מיניוואן חשמלי של Zeekr / צילום: יח''צ
 מיניוואן חשמלי של Zeekr / צילום: יח''צ

NIO תשיק בחודש הבא את המותג Onvo, שיתחרה בטסלה

חברת NIO, שהתמקדה עד כה בפלח העליון והיקר של שוק הרכב החשמלי, נערכת לכניסה לשוק ה־MASS באמצעות שני מותגים חדשים. הראשון שיתמודד ישירות מול טסלה ויושק רשמית בחודש הבא, יקרא בסין, וכנראה גם בשוקי הייצוא, Onvo. הדגם הראשון שלו הוא קרוס־אובר ספורטיבי בגודל בינוני, שדומה בעיצובו ובממדיו לטסלה Y.

בסין מעריכים כי הרכב יוצע בשוק הסיני בטווח המחיר של 28 עד 41 אלף דולר בהתאם למפרט - מחיר שנמוך בעשרות אלפי דולרים מהמחיר הממוצע של דגמי NIO. מסירותיו יחלו ברבעון האחרון של השנה ועדיין לא ברור האם ומתי יחל הייצוא.

רכב NIO ES8. עד כה המיקוד היה בשוק היוקרה / צילום: יח''צ
 רכב NIO ES8. עד כה המיקוד היה בשוק היוקרה / צילום: יח''צ

במקביל נערכת החברה להשקת מותג נוסף, שממוצב בתור "עממי" ומיועד ספציפית לשוקי הייצוא. הרכב ימוצב מול דגמים דוגמת Zeekr X ודגמים פופולריים נוספים בטווח המחיר של 160-200 אלף שקל. המותג יושק באירופה בשנה הבאה.

בענף מעריכים כי דלק מוטורס, שמחזיקה כיום ברישיון יבוא "עקיף" של המותג NIO בישראל, תייבא גם את כלי הרכב העממיים של המותג כאשר אלה יהיו זמינים לייצוא ב־2025. יצוין כי חברת NIO ביצעה לאחרונה תפנית מהאסטרטגיה העסקית של בשוקי הייצוא, שדגלה בשיווק ישיר נוסח טסלה. החברה מינתה לאחרונה סוכנים רגילים במספר מדינות במזרח התיכון, כולל מדינות שכנות דוגמת לבנון וירדן.

פיץ': המשבר בים האדום יפגע בתחרותיות של סין באירופה

המשבר המתמשך בים האדום צפוי להגדיל את מבנה העלויות של חלק מהיצואנים הסינים, בעיקר מתחום הרכב, כתוצאה מעלייה משמעותית בעלויות התובלה הימית. כך עולה מדוח חדש של חברת המחקר והדירוג Fitch, שפורסם השבוע.

על־פי הדוח, 60% מהסחר של סין עם אירופה עובר דרך תעלת סואץ. בחברה מציינים שלמרות שספינות שנושאות דגל סין פחות מושפעות מהמשבר וממשיכות לנוע דרך תעלת סואץ, יש תחומי יצוא שכן מושפעים בשל ניתוב ספינות למסלול שמקיף את אפריקה בדרך לאירופה. העיקריים שבהם אלה מודולים סולאריים וכלי רכב חדשים, בעיקר חשמליים שמיוצאים לאירופה.

לפי הדוח, עלויות הובלת הרכב, שצמחו משמעותית מתחילת המשבר, יפגעו בתחרותיות של כלי הרכב הסיניים באירופה ועשויים לשחוק את נתח השוק שלהם, במיוחד לאור הידוק העמדה הרגולטורית של האיחוד האירופי נגד סין.